بیش از ۹۰۰ برج ناایمن در پایتخت وجود دارد

معاون پیشگیری و حفاظت حریق سازمان آتش نشانی تهران گفت: ۹۴۷ برج ناایمن بالای ۱۲ طبقه در تهران وجود دارد و ۱۵۰ بیمارستان نیز در شرایط ناایمن قرار دارد.

به گزارش ایمنا، کامران عبدولی با تاکید بر اینکه متأسفانه زمانی به پلاسکو رسیدم که ساختمان ریخته بود و از شهدای عزیز این حادثه یاد می‌کنیم، اظهار کرد: ساختمان جدید پلاسکو را دو روز پیش بازدید کردیم ضوابط را اجرا کردند اما همچنان این ساختمان در مرحله بازدید است و به زودی افتتاح می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ۱۷ اردیبهشت سال ۹۲ نقطه عطفی در ایمن‌سازی ساختمان‌های جدید شکل گرفت و دستورالعمل‌ها را در زمان طراحی نقشه‌ها سازندگان دریافت می‌کنند.

معاون پیشگیری و حفاظت حریق سازمان آتش نشانی تهران با بیان اینکه ۹۴۷ برج ناایمن بالای ۱۲ طبقه در تهران داریم و ۱۵۰ بیمارستان نیز در شرایط ناایمن به سر می‌برند، خاطرنشان کرد: مشکل عمده ما در برخی ساختمان‌های موجود این است که ساختمان‌ها قدیمی و قبل از ضوابط ساخته شده‌اند و یک میلیون ساختمان پارسل ساختمان قدیمی داریم که بحث ایمن سازی پایینی دارند.

وی ادامه داد: سازمان آتش نشانی در طرح‌هایی همچون پلاک ایمن به دستورالعمل‌ها اقدام کرده، اما اثربخشی زیادی نداشته زیرا در این بخش ضعف قوانین و هزینه‌ها داریم؛ متأسفانه آمار حریق‌های روزانه در حال افزایش بوده که دلیل آن تغییرات نوع زندگی و مبلمان‌ها است.

عبدولی تصریح کرد: مهمترین فاکتور در ساختمان‌ها در دنیا این است که راه خروج برای افراد وجود داشته باشد و همه به پلکان آتش نشانی دسترسی داشته باشند، ما در هر طبقه باید این فضا را داشته باشیم و خارج از این، سیستم اطفای حریق و هشدار باید وجود داشته باشد و در عین حال ساختمان باید سیستم حفاظتی داشته باشد.

وی با بیان اینکه ۹۴۷ برج بالای ۱۲ طبقه در تهران داریم که ایمن نیستند این ساختمان‌های بلند مرتبه ناایمن در نجات افراد، ما را دچار چالش می‌کنند، اظهار کرد: آتش نشانی برای این ساختمان‌ها برنامه‌های ویژه‌ای دارد و برای این ساختمان‌ها اخطار و دستورالعمل دادیم، اما روند کند است.

معاون پیشگیری و حفاظت حریق سازمان آتش نشانی تهران گفت: پیگیری برعهده مالک و شهرداری است، اما قانون این بخش سال ۱۳۳۵ نوشته شده که در آن اشاره شده اگر کسی این کار را نکرد شهرداری این اقدام را انجام دهد.

وی گفت: بالغ بر ۵۰۰ هزار واحد مسکونی یا اداری از سال ۹۰ تا کنون تاییدیه گرفته‌اند و در آنها هیچ اتفاقی رخ نداده است، اما ما نگران ساختمان‌های عمومی، تجاری، بیمارستان‌ها و مراکز درمان و مدارس هستیم.

عبدولی افزود: دو هزار و ۸۹۶ ساختمان مدرسه و مراکز آموزشی ناایمن داریم که شامل مهدهای کودک نیز می‌شود و ساختمان قدیمی را به مهدکودک تبدیل می‌کنند و متأسفانه بسیاری از مربیان به اصول ایمنی آشنا نیستند.

وی اظهار کرد: اخیراً در ساختمان‌ها سیستم پایش مستمر راه‌اندازی شده که به سیستم اعلام حریق ساختمان متصل است و اگر حریقی اتفاق بیفتد بدون فوت وقت در محل حاضر می‌شویم.

منبع: ایسنا

کد خبر 549827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.