غزهِ قهرمان

۲۹ دی ماه سال ۱۳۸۷ مردم غزه پس از ۲۲ روز مقاومت در برابر حمله رژیم صهیونیستی اسرائیل موسوم به «عملیات سرب گداخته»، آنان را وادار به عقب‌نشینی کردند و ابهت پوشالی اسرائیل را از میان بردند؛ به همین دلیل این روز به نام «روز غزه» نامیده شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز ۲۹ دی ماه، مصادف با «روز غزه» است؛ روزی که می‌تواند فرصتی برای بازگویی مظلومیت مردم نوار غزه در جنگ ۲۲ روزه در سال ۱۳۷۸ و آگاهی‌بخشی بیشتر به افکار عمومی جهان نسبت به عمق وحشی‌گری و کودک‌کشی رژیم غاصب صهیونیستی باشد.

نوار غزه در جنوب غربی سرزمین‌های اشغالی فلسطین و با مساحتی بیش از ۳۶۰ کیلومتر مربع واقع شده و بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۰۷ میلادی با هدف تحت فشار قراردادن دولت حماس با محاصره دریایی و زمینی این منطقه باعث شد که تنها راه ارتباطی این منطقه با دنیای خارج «گذرگاه رفح» در مرز مشترک با مصر باشد.

رژیم صهیونیستی در هفتم دی‌ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی، در حمله‌ای وحشیانه و غیرانسانی، نوار غزه را هدف حملات جنگنده‌های خود قرار داد که این حمله ۲۲ روز به طول انجامید و در نتیجه آن بسیاری از منازل مسکونی، بیمارستان‌ها، مدارس، مساجد، درمانگاه‌ها، زیرساخت‌ها و تأسیسات نوار غزه تخریب شدند و شمار زیادی از غیرنظامیان از جمله کودکان و زنان بی‌گناه به شهادت رسیدند.

بر اساس آمارهای ارائه شده در جنگ ۲۲ روزه، ۱۴۵۵ نفر شهید شدند که ۴۰۴ نفر از آن‌ها را کودکان و ۱۱۵ نفر را نیز زنان تشکیل می‌دهند و تعداد مجروحان جنگ ۲۲ روزه رژیم صهیونیستی نیز ۵۳۰۳ نفر برآورد شد که از این تعداد ۱۸۱۵ نفر کودک بودند.

بر اساس گزارش سازمان‌های فلسطینی، در جنگ ۲۲ روزه ۴۰ بیمارستان و مرکز درمانی مستقیماً هدف حملات و بمباران قرار گرفتند که در نتیجه آن ۱۰ میلیون دلار به بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های وزارت بهداشت خسارت وارد شد. در نتیجه این جنگ ۱۵ دستگاه آمبولانس مستقیماً نیز هدف حملات وحشیانه قرار گرفت.

جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در سال ۱۳۷۸ هجری شمسی علیه مردم مظلوم نوار غزه در حالی صورت گرفت که رسانه‌های غربی، عمق جنایات و کشتار رژیم صهیونیستی را سانسور و تلاش می‌کردند که جنبش حماس را مقصر این حملات جلوه دهند و از طریق بایکوت رسانه‌ای، تصوری نادرست از واقعیت این جنگ وحشیانه به شهروندان خود می‌دادند.

در همین راستا، جمهوری اسلامی ایران که همواره حامی محور مقاومت و مردم مظلوم فلسطین بوده است، در نخستین سالروز جنگ ۲۲ روزه با هدف بازگویی مظلومیت مردم فلسطین و رساندن صدای این مظلومیت به گوش آزادگان جهان و همچنین، تجلیل از حماسه‌آفرینی محور مقاومت، روز ۲۹ دی‌ماه را «روز ملی غزه» نام‌گذاری کرد تا از این طریق مقاومت ۲۲ روزه مجاهدان غزه در برابر وحشی‌گری اسرائیل را ارج نهد و این مقاومت قهرمانانه را پیوسته در اذهان یادآوری کند.

روز ۲۹ دی‌ماه به عنوان روز «غزه نماد مقاومت فلسطین»، در سال ۱۳۸۸ هجری شمسی توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و به تأیید شورای نگهبان رسید و از سوی رئیس جمهور وقت برای اجرا ابلاغ شد.

بر اساس این قانون، روز ۲۹ دی‌ماه (۱۸ ژانویه ۲۰۰۹) به عنوان روز ملی غزه اعلام و در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران ثبت شد و بر اساس آن وزارت خارجه ایران و مجلس شورای اسلامی کشورمان باید تلاش‌هایی در زمینه تصویب این قانون در سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی انجام می‌دادند.

کد خبر 549794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.