افزایش ۴۰ درصدی مبتلایان سرپایی کرونا در تهران

معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران با اشاره به افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی مراجعات سرپایی در تهران نسبت به سه هفته گذشته، گفت: اومیکرون در تهران هم به سمت غالب شدن می‌رود و طبق الگویی که بررسی کرده‌ایم، نزدیک به ۴۵ تا ۵۰ درصد موارد ابتلا در تهران اومیکرون است.

به گزارش ایمنا، نادر توکلی درباره وضعیت کرونا در تهران اظهار کرد: در وضعیت بستری ناشی از کرونا، تغییر قابل‌توجهی نداشته‌ایم. اصل موضوع اینکه اومیکرونی که در تهران و ایران در گردش است، تقریباً دارد به سوش غالب بدل می‌شود.

وی با بیان اینکه اومیکرون در تهران نیز به سمت غالب شدن می‌رود، افزود: طبق الگویی که بررسی کرده‌ایم، نزدیک به ۴۵ تا ۵۰ درصد موارد ابتلا در تهران اومیکرون است. طبق الگوی هر ساله که در این فصل افزایش تعداد بیماران تنفسی و عفونت‌های ویروسی را داشتیم، امسال نیز به همین صورت است. در عین حال افزایش آماری که در کودکان به ویژه کودکان زیر ۱۰ سال داریم، همین موضوع را نشان می‌دهد. در کودکان نیز ابتلاء به آنفلوانزا و اومیکرون تقریباً برابر است. البته ما از نظر صرفه اقتصادی نمی‌توانیم برای همه تست انجام دهیم، بر این اساس نمی‌توان آمار دقیقی داد.

معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران با بیان اینکه قطعاً بیشتر افزایش ابتلاء به کرونا در حوزه سرپایی خواهد بود، ادامه داد: بیمارانی هستند که عمدتاً بیماران بدحالی نیستند؛ منتها نکته‌ای که وجود دارد و منجربه امیدواری شده، این است که بالای ۸۰ درصد جمعیت واکسینه شدند. در عین حال آنچه واکسیناسیون را برای مقابله با سوش اومیکرون تقویت می‌کند، انجام واکسیناسیون دوز بوستر یا دوز سوم است.

وی گفت: در حال حاضر خوشبختانه وضعیت بحرانی نیست و افزایشی هم که وجود دارد، عمدتاً در بخش سرپایی است که شامل اومیکرون و آنفلوانزای فصلی است که عمدتاً آنفلوآنزای فصلی نوع A است که البته علائم‌شان هم مشابه هم بوده و تفاوتی ندارد.

توکلی اظهار کرد: در کل مراجعات سرپایی نسبت به دو تا سه هفته گذشته بین ۳۰ تا ۴۰ درصد مراجعات سرپایی‌مان افزایش یافته است؛ اما آمار بستری کماکان زیر ۱۰۰۰ مورد است. بیماران بدحال نیز بسیار کم هستند و میزان بستری آی‌سی‌یو در تهران کمی بیش از ۲۰ نفر است.

وی با بیان اینکه عمدتاً بخش‌های سرپایی بیمارستان‌ها آماده باشد، گفت: توصیه اساسی ما به مردم، خودمراقبتی است. ترجیح این است که اگر بیمار علائم خفیفی مانند سردرد، تب مختصر و… دارد، اقدامات حمایتی مانند مصرف مسکن‌ها و داروهای سرپایی و خوردن مایعات، استراحت و خودقرنطینه‌گی انجام دهد. در عین حال اگر فرد پرخطری در خانواده است، مانند زنان حامله یا افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای، مراقب باشند و حتماً تست دهند تا اگر به کرونا مبتلا هستند، قرنطینه را رعایت کنند. اگر هم علائم شدید شد مانند سرفه‌های بسیار شدید، تب زیاد، بدحالی شدید و… به پزشک مراجعه کنند.

معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران، درباره الزامات بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها گفت: بازگشایی قاعدتاً باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی همراه باشد. تهویه مناسب باید در مراکز انجام شود و زمان کلاس‌ها تا حد امکان کوتاه باشد. ضمن اینکه افرادی که سر کلاس حاضر می‌شوند، باید پروتکل‌هایی مانند استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری را رعایت کنند. در عین حال همچنان باید ظرفیت برگزاری مجازی کلاس‌ها نگه داشته شود تا اگر با پیکی مواجه شدیم، بتوانیم شرایط را برگردانیم.

وی درباره بروز پیک ششم با اومیکرون نیز گفت: به نظر می‌رسد با توجه به واکسیناسیون و در صورت همراهی مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اگر پیکی با اومیکرون داشته باشیم، خفیف و سرپایی خواهد بود.

منبع: ایسنا

کد خبر 549784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.