تیگو ۸ سه برابر قیمت جهانی در ایران فاکتور شده است

یک کارشناس و فعال بازار خودرو گفت: مشتری ایرانی نه فقط برای تیگو ۸ که قیمت جهانی آن ۲۰ هزار دلار است، بلکه برای یک خودرو رافور پنج سال کارکرده باید ۱۵۰ هزار دلار و برای لندکروز ۱۲ سال کارکرده ۲۵۰ هزار دلار هزینه کند در صورتی که قیمت صفر این خودرو ۵۰ هزار دلار است.

فربد زاوه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: لیستی که از مالیات خودروهای لوکس و خارجی منتشر شده، جعلی است و سازمان امور مالیاتی هم آن را تکذیب کرده است. علاوه بر این، چنین مالیات‌هایی تأثیری در بازار ندارد.

وی افزود: به عنوان مثال خودرو دو میلیارد تومانی که مالیات آن ۱۲۰ میلیون تعیین شده هر ماه حدود ۲۰ میلیون تومان فرصت مالی از دست رفته دارد، بنابراین این مالیات‌ها تأثیری در بازار خودروهای خارجی ندارد، همچنین اخذ این مالیات‌ها با چالش‌هایی مواجه است که عملی شدن آن را با ابهام همراه کرده است.

در ایران قیمت همه کالاها چندین برابر قیمت جهانی است

این کارشناس و فعال بازار خودرو در رابطه با قیمت تعیین شده برای خودرو تیگو ۸ گفت: در کشور ما هیچ اهمیتی ندارد که قیمت جهانی کالا چقدر باشد و شاهد این هستیم که در همه بخش‌ها از مرغ و تخم مرغ که با ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات شده تا انواع خودرو، قیمت کالا چندین برابر قیمت جهانی است.

زاوه افزود: سیاست‌گذار در ایران رفتاری را در پیش گرفته که مشتری ایرانی نه فقط برای تیگو ۸ که قیمت جهانی آن ۲۰ هزار دلار است، بلکه برای یک خودرو رافور پنج سال کارکرده باید ۱۵۰ هزار دلار و برای لندکروز ۱۲ سال کارکرده باید ۲۵۰ هزار دلار هزینه کند در صورتی که قیمت صفر این خودرو ۵۰ هزار دلار است.

تغییر سیاست‌ها تنها راهکار رفع این مشکلات است

وی با بیان اینکه سیاستمدار ایرانی در همه بازارها از جمله خودرو، لوازم خانگی و یا پوشاک روندی را پیش گرفته که اولویتی برای مصرف کننده نداشته و مردم را در شرایط سختی قرار داده است، تصریح کرد: نتیجه چنین سیاستگذاری منجر شده اکنون یک ماشین ۲۰ هزار دلاری در بازار ایران ۶۲ هزار دلار فاکتور شود.

این کارشناس و فعال بازار خودرو خاطرنشان کرد: تغییر سیاست‌ها به طوری که اولویت سیاست‌گذاری مردم باشند تنها راهکار رفع این مشکلات است.

کد خبر 549777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.