انتقاد شهردار قم از پرداخت نشدن مطالبات شهرداری‌ها

شهردار قم با اشاره به هزینه ۴۵۰ میلیارد تومانی شهرداری قم در پروژه مترو در سال‌جاری، گفت: هنوز تا رسیدن به مرحله تست گرم به ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر نیاز داریم که این ارقام بسیار سنگین است.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه خبری شهرداری قم، سیدمرتضی سقائیان‌نژاد در جلسه شورای مدیران شهرداری، اظهار کرد: ماه‌های پایانی سال زمانی است که باید بودجه سال آینده تدوین و نهایی شود و با توجه به شرایط اقتصادی کشور و وضعیت شهرداری‌ها، یکی از نکات مورد تأکید برای تدوین بودجه سال آینده، واقع‌بینی آن است.

وی با بیان اینکه عدد بودجه پیشنهادی سال آینده مشخص‌شده و بعد از جمع‌بندی نهایی به شورای اسلامی شهر ارائه خواهد شد، افزود: موضوعی که بسیار مهم است، واقع‌گرایی در تدوین بودجه است. گاهی برخی از بخش‌ها ارقام بالایی برای بودجه پیشنهاد می‌دهند؛ قطعاً همه در شهرداری علاقه‌مند به انجام کارهای بزرگ هستند، اما شرایط اقتصادی جامعه را نیز باید در نظر داشت.

شهردار قم با اشاره به تحولات اقتصادی کشور، ادامه داد: اگر امکاناتی که دولت در سال‌های گذشته به‌عنوان حمایت از شهرداری‌ها یا سهم خودش در بودجه داشته را حذف کند، قطعاً دچار معضلات زیادی خواهیم شد.

وی مطرح‌شدن حرف‌وحدیث‌هایی درباره اختصاص ۵۰ درصد درآمد حاصل از مالیات بر ارزش‌افزوده به حاشیه شهرها اشاره و خاطرنشان کرد: این قانون در صورت تصویب، شهرداری‌های کشور را با مشکلات بسیاری روبه‌رو می‌کرد.

سقائیان‌نژاد به سهم ۵۰ درصدی دولت در پروژه‌های قطارشهری اشاره کرد و ادامه داد: قطارشهری از پروژه‌های بسیار پرهزینه شهرداری است و اگر دولت سهم خود را در این پروژه نپردازد، شهرهای بزرگ کشور با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.

وی با اشاره به هزینه سنگین مترو برای این شهر، گفت: شاید این عدد برای بسیاری قابل‌هضم نباشد، اما شهرداری قم در این شرایط اقتصادی و در سال ۱۴۰۰ بیش از ۴۵۰ میلیارد تومان به پروژه مترو تزریق کرده است.

شهردار قم با بیان اینکه هنوز برای رسیدن به مرحله تست گرم باید در پروژه متروی قم ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر هزینه شود، اظهار کرد: این‌ها به‌جز مسئله واگن است که در سفر ریاست‌جمهوری روی آن صحبت شد.

سقائیان‌نژاد با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با وزیر کشور در جریان سفر ریاست‌جمهوری به قم در دی‌ماه امسال، ادامه داد: قرار شد وزیر کشور پیگیر مشکلات قطار شهری قم شود و طی روزهای آینده نیز جلسه‌ای در همین ارتباط به اتفاق استاندار محترم در حضور وزیر کشور خواهیم داشت.

وی با اشاره به حذف بند (و) تبصره پنج ماده واحده قانون بودجه کشور مرتبط با مطالبات شهرداری‌ها از دولت در قانون بودجه سال آینده کشور، تصریح کرد: این موضوع هم برای شهرداری‌ها مشکلاتی ایجاد می‌کند؛ زیرا مبالغی از ارگان‌ها و نهادهای دولتی طلبکار هستیم و مابه‌ازای آن نیز بدهی‌هایی به بانک‌ها داریم که باید این موضوع با تهاتر حل می‌شد.

شهردار قم تاکید کرد: از طرفی بدهی‌های بانکی با قیمت‌های متغیر را شامل می‌شود اما مطالبات ما از سازمان‌های دولتی به‌صورت راکد باقی‌مانده است.

وی با بیان اینکه دولت باید این مشکل را برطرف کند، زیرا فشار سودهای مرکب ناشی از باقی ماندن بدهی‌ها و مطالبات، بر اداره امور شهر اثرگذار خواهد بود، افزود: مطالباتی از دولت در زمینه بودجه شهرهای مذهبی وجود دارد و این بودجه سال‌ها است به شهرهای مذهبی اختصاص داده نشده و باید با همکاری دولت برای تحقق این مطالبات اقدام کرد تا فشار هزینه‌های سنگین پروژه قطار شهری از دوش شهرداری برداشته شود.

سقائیان‌نژاد با اشاره به قطع شدن سهم دولت در زمینه حمل‌ونقل عمومی کلان‌شهرها، اضافه کرد: مسئله تأمین مالی هم برای کمک به پروژه‌های شهری به‌طورکلی متوقف‌شده و تکلیف تأمین قیر برای شهرداری‌ها نیز مبهم است. وضعیت دولت را درک می‌کنیم، اما به هر صورت باید بدانیم که محدودیت‌های بسیاری در شهر خواهیم داشت.

وی با اشاره به اهمیت پیگیری برای تحقق بودجه عوارض نوسازی، اظهار کرد: شاید درمجموع رقم این بودجه چندان قابل‌توجه نباشد، اما با حرکت در این مسیر و فرهنگ‌سازی می‌توانیم یک گام مثبت برای اداره شهر از طریق درآمدهای پایدار برداریم.

شهردار قم با اشاره به اهمیت تحقق درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری در بودجه سال جاری شهرداری، گفت: مسئله تحقق درآمدهای غیرنقدی هم از موضوعاتی است که به‌صورت جدی باید پیگیری شود و از شهرداران مناطق درخواست می‌شود از همین حالا برای جمع‌بندی تفریق بودجه اقدام کرده و اسناد را ثبت کنند.

وی با تأکید بر اینکه با وجود مشکلات اقتصادی پروژه‌های عمرانی شهرداری قم باید مانند گذشته با قوت و قدرت پیگیری شود، گفت: چند پروژه کلیدی و فعال داریم که باید به‌صورت مستمر پیگیری شود. یک روز تأخیر در یک پروژه با توجه به شرایط کشور، ادامه پروژه را با ریسک همراه می‌کند.

کد خبر 549761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.