تبدیل وضعیت نیروهای شهرداری/ به وضعیت محله‌های قدیمی در بارندگی‌ها باید توجه کرد

اعضای شورای شهر بندرعباس در بیست و سومین جلسه رسمی شورا، عملکرد شهرداری بندرعباس در بارندگی‌های اخیر و تبدیل وضعیت نیروهای شهرداری را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در جلسه علنی شورای شهر فاطمه جراره، رئیس شورای شهر بندرعباس، اظهار کرد: تبدیل وضعیت نیروهای شهرداری به کندی انجام می‌شود. کندی در این کار باعث نارضایتی این دسته از نیروها شده است. وی خواستار توجه شهردار به این موضوع شد.

وی با قدردانی از تلاش نیروهای شهرداری در بارندگی اخیر، تصریح کرد: با تدابیر اندیشیده شده و برنامه‌ریزی مدیران شهری توانستیم در بارندگی اخیر بحران را پشت سر بگذاریم، اما باید همچنان آماده باشیم و کاری کنیم که محلات قدیمی شهر دچار آب‌گرفتگی نشود. همچنین باید به محلات آسیب‌پذیر و قدیمی توجه بیشتری کرد تا ساکنان آنها در بارندگی دچار مشکل نشوند.

رئیس شورای شهر بندرعباس گفت: برنامه‌ریزی‌ها باید گونه‌ای شود تا آسیب کمتری به محلات قدیمی وارد شود.

وی با تاکید بر اینکه باید نظارت جدی بر پروژه‌های شهری انجام شود، گفت: نظارت بر پروژه‌های شهری باید با دقت انجام شود تا شاهد حوادث ناگوار نباشیم. در بارندگی اخیر متوجه شدیم که نظارت جدی در مورد پروژه‌ها انجام نشده بود که باعث شده در بارندگی و آب‌گرفتگی دچار مشکل شویم و آسیب‌هایی را به آسفالت‌ها و خیابان‌های سطح شهر بندرعباس وارد کرد و از شهردار می‌خواهیم که نظارت بر پروژه‌های بندرعباس را با دقت بیشتری انجام دهند.

جراره با اشاره به برنامه‌های شورای شهر در بازدید از محلات شهر، افزود: یکی از برنامه‌ها بازدید محلات در روزهای شنبه است. شهردار باید با برنامه‌ریزی لازم در این جلسات حضور یابد تا مسائل و مشکلات و معضلاتی که در محلات وجود دارد را هم شهردار وهم اعضای شورا از نزدیک بشنوند و با اولویت بندی، مشکلات محلات مرتفع شود.

وی ادامه داد: اولویت بندی مشکلات می‌تواند در برنامه‌ریزی بودجه سال آینده شهرداری مفید باشد و حل مشکلات مردم محلات در بودجه سال آینده گنجانده شود.

با هیچ نهاد و مسئولی تعارف نداریم

احمد کناری‌نژاد، عضو شورای شهر بندرعباس در نشست علنی شورای شهر، اظهار کرد: به عنوان نماینده مردم، قاطعانه خط قرمز خود را منافع و حقوق شهروندان و نیروهای شهرداری می‌دانیم و در خصوص این مسئله با هیچ نهاد و مسئولی تعارف نداریم.

وی افزود: منابع انسانی با توجه به نقش اثرگذار خود بر پویایی، پیشبرد اهداف و توسعه‌ی سازمان، به مثابه سرمایه اصلی و روح یک سازمان محسوب می‌شوند و از این حیث، مدیریت مطلوب نیروها و سرمایه‌های انسانی، موجب ارتقای بهره‌وری و به دنبال آن افزایش رضایت ارباب رجوع نیز فراهم می‌شود.

عضو شورای شهر بندرعباس با اشاره به اجرای عدالت در سیستم اداری به عنوان یکی از دغدغه‌های نیروهای نیروهای شهرداری اضافه کرد: پرسنل زمانی می‌توانند در مسیر خدمت به مردم گام بردارند که از آرامش و امنیت شغلی برخوردار باشند.

وی با اشاره به دغدغه دیگر کارکنان شهرداری، افزود: موضوع تبدیل وضعیت این نیروها از شرکتی به قراردادی و پیمانی، یکی از دغدغه‌ها است. در راستای پیگیری موضوع تغییر وضعیت نیروها، لیستی از نیروها و سوابق کاری آنها را گردآوری و اقدامات لازم با لحاظ قانون و عدالت انجام شود.

کناری نژاد خاطرنشان کرد: پرداخت بیمه و مطالبات حقوقی آنها در بازه‌های زمانی یکی دیگر از دغدغه نیروها به خصوص نیروهای شرکتی است.

وی اضافه کرد: اکثر نیروهای شهرداری به دلیل وضعیت شغل خود از ادامه فعالیت و شغل‌های آزاد پاره وقت بازمانده و تنها فرصت شغلی آنها در حال حاضر همین وضعیت موجود است، هر چند در کاهش توان مالی شهرداری تردیدی وجود ندارد اما می‌توان در این راستا، تدابیری اندیشید که از طریق کاهش هزینه‌های جاری شهرداری و ایجاد برنامه عملی در زمینه کسب درآمد پایدار باعث تقویت بنیان مالی شهرداری شد. در این زمینه می‌توان از نظر صاحب نظران و مشاوران خبره و پرسنل شهرداری استفاده شود و با توجه به قوانین موجود در این مهم اقدامات لازم را انجام داد.

عضو شورای شهر بندرعباس به روزرسانی و یکسان‌سازی حقوق را از دیگر دغدغه‌های نیروهای شهرداری دانست و گفت: بی توجهی به این موضوع می‌تواند دلسردی و کاهش راندمان فعالیت و در نتیجه کاهش تعهدات شغلی نیروها نسبت به فعالیت خود را به دنبال داشته باشد. در این زمینه استفاده از نیروهای برابر پایه‌ی شغلی و یا اصلاح وضعیت می‌تواند موجب حل مشکل باشد. توجه به نیازهای رفاهی، تفریحی و آموزشی و تأمین و ارتقای سطح رفاه و معیشت پرسنل شهرداری نیز از جمله جنبه‌های تکریم عملی کارکنان این سیستم است.

وی گفت: تأسیس کانون بازنشستگان شهرداری در راستای تکریم و ارتقا منزلت اجتماعی و ایجاد امکانات و تسهیلات رفاهی برای بازنشستگان نیز مسئله مهم دیگری است که به آن پرداخته نشده است و انتظار می‌رود شهردار بندرعباس آن را در دستور کار خود قرار دهند. راه‌اندازی درمانگاه ویژه نیروهای شهرداری در دستور کار قرار گیرد، رعایت جانب عدالت در ساعات اضافه کاری پرسنل و موضوع حق شب کاری و تعطیل کاری پرسنل حوزه خدمات شهری از دیگر مواردی است که انتظار می‌رود شهردار در راستای تکریم پرسنل و ارتقای سطح رفاه و معیشت ایشان، نسبت به آن رسیدگی کند.

کناری نژاد اظهار کرد: استفاده بهینه از ظرفیت پرسنل متخصص، متعهد و در عین حال با تجربه و برخوردار از صداقت و سلامت شهرداری موضوع مهم دیگری است که ضرورت دارد شهردار به آن بیش از پیش توجه داشته باشد.

وی با اشاره به بارندگی اخیر در بندرعباس، افزود: استفاده از تجربه عبور از بارندگی سال ٩٨ و اجرای کانال‌های آب‌های سطحی که توسط معاونت عمرانی اجرا شد، کمک شایانی در مدیریت بارندگی اخیر داشته است و جا دارد که کانال‌های سطحی در سطح شهر اجرا شود.

عضو شورای شهر بندرعباس اضافه کرد: با توجه به اهمیت موضوع تکریم عملی و عینی پرسنل و سرمایه‌های انسانی و نقش آن در افزایش بهره‌وری، راندمان کاری و ارتقای انگیزه خدمت و همچنین به عنوان عاملی اثرگذار بر تحقق اصل تکریم ارباب رجوع و ارائه خدمات شایسته به شهروندان، از شهردار درخواست می‌کنم از محل مبلغی که طبق بند تبصره ۱۴ بودجه مصوب سال ۱۴۰۰ شهرداری بندرعباس، تحت عنوان پاداش ویژه، با صلاح دید شهردار به کارکنان به هنگام انجام کارهای ویژه از جمله قبول مسئولیت‌های ویژه در شرایط بحرانی تعلق می‌گیرد، پاداش ویژه‌ای را برای پرسنلی که در شرایط بارندگی اخیر، مجدانه در جهت مقابله با بحران و خدمات‌رسانی هر چه بهتر به شهروندان تلاش کردند، در نظر بگیرد.

اختصاص اعتبار ویژه برای رفع مشکلات بارندگی

مهدی نوبانی، شهردار بندرعباس نیز در این جلسه اظهار کرد: برای رفع مشکلات و معضلات شهری در هنگام بارندگی اعتبار ویژه‌ای باید در بودجه سال آینده دیده شود.

وی گفت: همه دستگاه‌های اجرایی شهر با تمام ادوات و تجهیزات در هنگام بارندگی همراه مجموعه شهرداری بودند.

شهردار بندرعباس تصریح کرد: پیرامون بافت فرسوده و محلات حاشیه نشین و شهرک پیامبر اعظم باید اقدامی ملی صورت پذیرد و تحولی اساسی و بنیادی در این محلات ایجاد شود که در سفر رئیس جمهور به استان این مسئله مطرح خواهد شد. در ادامه این جلسه همچنین عامری معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس در گزارشی آخرین اقدامات انجام شده در بارندگی‌های اخیر ارائه کرد.

اختصاص اعتبار برای انجام مطالعات

علی عامری، سرپرست سازمان سرمایه گذاری شهرداری بندرعباس نیز با حضور در صحن شورا به ارائه گزارشی پرداخت و اظهار کرد: درآمد این سازمان در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۳۰ میلیون تومان و دو میلیارد و ۴۰۰ تومان نیز هزینه در نظر گرفته شد بود که جای تعجب دارد.

وی در جلسه شورای شهر بندرعباس افزود: در سال ۱۴۰۱ در آمد سازمان ۳۱ میلیارد تومان و ۱۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان هزینه برای این سازمان دیده شده است. بیشترین هزینه برای انجام مطالعات در نظر گرفته شود. حدود پنج تا شش میلیارد تومان برای انجام مطالعات در نظر گرفته شده است در حالی که در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰۰ میلیون تومان برای مطالعات اختصاص داده شد که رقم بسیار ناچیزی است.

سرپرست سازمان سرمایه گذاری شهرداری بندرعباس تصریح کرد: برای اجرای پروژه‌ها باید مطالعات به خوبی انجام شود. عامری اضافه کرد: برای سال‌های آینده باید این رقم افزایش باشد.

وی با بیان اینکه مدیران هر سازمان باید با اساسنامه آن سازمان به خوبی آشنا باشند، خاطرنشان کرد: آشنایی مدیران با اساسنامه می‌تواند به موفقیت سازمان کمک کند. اجرای این اساسنامه در جهت توسعه و پیشرفت شهر مؤثر است.

اهمیت توجه به سرمایه‌گذاری‌ها در مدیریت شهری

اسماعیل رئیسی، عضو شورای شهر بندرعباس نیز با اشاره به گزارش سرپرست سازمان سرمایه گذاری شهرداری، گفت: برنامه‌های خوبی ارائه شد، اما مهم اجرای موفق آنها است.

وی افزود: در سالی که به تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها از سوی مقام معظم رهبری نام‌گذاری شده و رفع موانع سرمایه گذاری حائز اهمیت است. دغدغه جدی همه ما حوزه سرمایه گذاری است. بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها در سطح شهر شرایط مناسبی ندارند که باید از این وضعیت خارج شوند. باید برای سرمایه گذاری موانع را رفع کنید تا بتوانید کاری انجام دهید.

عضو شورای شهر بندرعباس تصریح کرد: برنامه‌هایی ارائه شده، اما باید بررسی شود که بعد از گذشت شش ماه چه اقداماتی انجام شده است. سازمانی که هزینه پرسنل آن چهار میلیارد تومان و میزان سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون تومان است، باید در آن را تخته کرد، باید موضوع سرمایه گذاری جدی دنبال شود.

پروژه‌های نیمه‌تمام تعیین تکلیف شوند

سیدمحمدرضا موسوی، عضو شورای شهر گفت: در دوره قبلی شورای شهر ۱۰ تا ۱۴ فرصت سرمایه گذاری تعریف شد که در سایت سازمان نیز بارگذاری شد، اما برخی از پروژه‌ها هیچ پیشرفتی نداشته که بسیاری از آنها پروژه‌های ساحلی است.

وی افزود: باید قبل از اینکه پروژه‌های جدیدی تعریف و عملیاتی شود، پروژه‌های قبلی به سرانجام برسد و تعیین تکلیف شود.

عضو شورای شهر تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های ما این است اگر پروژه‌ای تعریف می‌شود، حتماً اعتباری برای آن در نظر گرفته شود، اما این گونه نمی‌شود و شائبه‌هایی بین مردم ایجاد خواهد شد که پول این پروژه کجا هزینه شده است.

وی با بیان اینکه آموزش در سرمایه گذاری بسیار مهم است، بر برگزاری دوره‌های آموزشی در بخش مطالعات سرمایه‌گذاری تاکید کرد.

برنامه‌ریزی برای جذب گردشگر

احمد کناری‌نژاد عضو دیگر شورای شهر با اشاره به گزارش سرپرست سازمان سرمایه گذاری شهرداری گفت: لازم است برای جذب سرمایه گذاران ایرانی مقیم کشورهای خلیج فارس برنامه‌ریزی شود.

وی افزود: یکی از برنامه‌های شهرداری باید کسب درآمد پایدار در حوزه گردشگری باشد و در سه ماه آخر سال هوای بندرعباس برای سفر بسیار مناسب است و باید از حضور مسافران و گردشگرانی که به بندرعباس سفر می‌کنند در جهت کسب درآمد شهرداری بیشترین بهره را برد. برنامه کوتاه مدت سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری باید بر روی جذب گردشگر و رونق حوزه گردشگری متمرکز شود.

عضو شورای شهر برگزاری ورزش‌های آبی را یکی از راه‌های جذب گردشگر دانست و افزود: می‌توان برای جذب گردشگر از طریق برگزاری مسابقات در رشته‌های آبی، ساحلی برنامه‌ریزی کرد. باید از فرصت باقی مانده تا پایان سال در حوزه گردشگری برنامه‌ریزی مناسبی انجام داد.

کد خبر 549706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.