خام‌فروشی؛ معضلی در صنعت آلومینیوم

یک دکترای شیمی‌آلی گفت: کشورهای برتر، آلومینیوم را به محصولات جایگزین و برتر تبدیل کرده‌اند و به فروش می‌رسانند. ایران نیز باید این فعالیت را افزایش دهد و خام‌فروشی را در هر صنعتی به اتمام برساند. درواقع اگر استارت‌آپ‌ها به سمت تبدیل آلومینیوم به محصولات بهینه حرکت کننند، موجب رونق کشور خواهد شد.

حمیدرضا یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه آلومینیوم جزو سه عنصر فراوان و پر مصرف کره زمین است، اظهار کرد: جایگاه این عنصر مهم در جدول تناوبی ۱۳ است و برای نخستین‌بار توسط یونانی‌ها در سالیان بسیار دور کشف شد.

وی افزود: آلومینیوم از برخی سنگ‌های معدنی و با انجام فرآیندهای شیمیایی استخراج می‌شود که سالیان زیادی در ایران در حال انجام و درآمدزایی است و موجب شده ایران جزو ۲۰ کشور فعال جهان در این زمینه قرار گیرد.

این دکترای شیمی آلی ادامه داد: آلومینیوم به دلیل جرم کم، استحکام بالا و مقاومت در برابر زنگ‌زدگی در صنعت بسیار کاربرد دارد و نکته مهمی که در رابطه با آن وجود دارد، سازگاری با محیط زیست است. همچنین لازم به ذکر بوده که حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد آلومینیوم جهان بازیافت می‌شود.

وی در رابطه با ویژگی‌های این فلز گفت: یکی از ویژگی‌های آلومینیوم، واکنش با عناصری مانند مس، منیزیم و منگنز است که سبب تولید محصول بهتر می‌شود و در صنایعی مانند حمل و نقل، ساختمان و تولید قوطی‌های آلومینیومی کاربرد دارد.

یوسفی اشاره کرد: آلومینیوم کاربردهای بسیاری دارد که تولید قوطی و پنجره‌های UPVC و PVC از جمله کاربردهای آن است؛ مبحث بسیار جدید و مهمی که پیرامون آلومینیوم مطرح شده، کامپوزیت‌سازی با پایه فلزی، پلیمری یا سرامیکی است.

وی در همین رابطه ادامه داد: امروزه صنعت کامپوزیت‌سازی با آلومینیوم، در دنیا مطرح است و در صنایع مختلفی مانند هواپیماسازی، کشتی‌‎‌سازی و حتی در ساخت تلسکوپ‌های فضایی بسیار کاربرد دارد. همچنین استفاده از آن‌ها می‌تواند بسیاری از حوادث ناشی از جنس سازه هواپیما و کشتی را کاهش و موجب امنیت آن‌ها شود.

این دکترای شیمی آلی توصیه کرد: استارت‌آپ کامپوزیت‌سازی بر مبنای فلزات بسیار مهم است و حتی قابلیت اینکه پایان‌نامه‌های دانشجویان را پیرامون این مسئله پیش ببریم نیز وجود دارد؛ زیرا ورود صنعت به این حوزه موجب رونق کشور و کنار رفتن خام‌فروشی -که معضل کنونی کشور است-، می‌شود.

وی تاکید کرد: کشورهای برتر این فلز را به محصولات جایگزین و برتر تبدیل کرده و به فروش می‌رسانند؛ ایران نیز باید این فعالیت را افزایش دهد و خام‌فروشی را در هر صنعتی به اتمام برساند. در واقع اگر استارت‌آپ‌ها به سمت تبدیل آلومینیوم به محصولات بهینه حرکت کنند، صنعت کشور بسیار رونق پیدا می‌کند.

کد خبر 549688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.