نظام مهندسی ترمز ساخت‌وسازهای نامتعارف است

"نظام مهندسی ترمز ساخت و ساز نامتعارف است، هرگاه تخلفی خارج از پروانه در ساختمان انجام می‌شود و بدون هماهنگی و تأیید ایستایی و فنی ادامه می‌یابد تا به پایان کار برسد، تأیید ایمنی آن زمان‌بر است."

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهندسی و کنترل ساختمان مجموعه قانون، مقررات، آئین‌نامه‌ها، استانداردها و تشکل‌های مهندسی، حرفه‌ای و صنفی است که در جهت رسیدن به اهداف منظور در این قانون تدوین و به اجرا گذاشته می‌شود.

در این بین همواره تخلفاتی در زمان ساخت و اجرای ساختمان‌ها انجام می‌شود که سازمان نظام مهندسی ساختمان وظیفه نظارت بر آن را داشته و گاهی تصور می‌شود هزینه‌های نظام مهندسی فقط منجر به افزایش هزینه‌های ساخت شده و تأثیری در روند ساخت آن ندارد.

آن طور که رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان اصفهان می‌گوید، استفاده از مجری ذی‌صلاح و تهیه شناسنامه فنی ملکی از جمله مهم‌ترین چالش‌هایی است که بین مهندسان ناظر و مجریان ساخت وجود دارد.

در همین رابطه گفت‌وگویی با احمد بناکار، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان داشتیم که شرح آن را در زیر می‌خوانید:

مهم‌ترین چالش‌هایی که این روزها سازمان نظام مهندسی ساختمان با آن رو به رو است، چیست؟

قانون‌های موازی با شهرداری در قانون نظام مهندسی لغو نشده است. تاکنون اعتمادسازی بین شهرداری و نظام مهندسی ایجاد نشده بود، اما در دوره جدید، از این پتانسیل استفاده شده تا حضور فیزیکی شهروندان به حداقل رسیده و مراحل ساخت یک ساختمان با هماهنگی بین شهرداری و نظام مهندسی انجام شده و کارها تقسیم شود.

بر اساس شناسنامه فنی ملکی، نیروهای فنی که در یک ساختمان مشغول به کار هستند باید کارت مهارت فنی داشته باشند تا بهره‌برداران از رعایت مسائل ایمنی و مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان اطمینان حاصل کنند. اجرای این شناسنامه به نوعی حمایت از مصرف کننده است، البته گفته شده مجری ذی‌صلاح و شناسنامه فنی ملکی منجر به افزایش قیمت ساخت ساختمان می‌شود.

برخی از اجرا کننده‌های ساختمان و یا تبلیغاتی که برای طراحی وجود دارد فاقد صلاحیت هستند، به دنبال آن هستیم که ساختمان‌سازی در اصفهان بر اساس چارچوب‌های فنی انجام شود و ساختمان‌ها در برابر زلزله مقاوم باشد. به دنبال آن هستیم که ساختمان‌هایی که ۱۰۰ درصد در مقابل زلزله مقاوم است در اصفهان ساخته شده و مبحث ۱۹ کاملاً در آن رعایت شود.

برخی معتقدند استفاده از مجری ذی‌صلاح بر هزینه‌های ساخت اضافه می‌کند، نظر شما در این باره چیست؟

هزینه استفاده از مجری ذی‌صلاح در طول سالیان جبران شده و منجر به حفظ سرمایه ملی می‌شود. گاهی شهروندان تصور می‌کنند نظام مهندسی سدی در برابر ساخت و ساز بوده و هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد.

نمی‌خواهیم مجری ذی‌صلاح صوری داشته و یک مهر به مهرها اضافه کنیم، تا کنون مجری ذی‌صلاح در اصفهان اجرایی نشده تا راهکاری اندیشیده شود که بر اساس آن مجریان ذی‌صلاح عملکرد دقیق داشته باشند.

کارگروه‌های مشترک بین شهرداری و نظام مهندسی برای بررسی موضوع مجری ذی‌صلاح شناسنامه فنی ملکی تشکیل شده است، در این بین منافع برخی افراد فاقد صلاحیت به خطر افتاده که مخالف اجرایی شدن دقیق این قانون هستند.

نظام مهندسی ترمز ساخت‌وسازهای نامتعارف است

مقررات ملی ساختمان در اصفهان چقدر رعایت می‌شود؟

هزینه طراحی و نظارت در هر ساختمان به نظام مهندسی پرداخت می‌شود، مجموع این هزینه‌ها کمتر از دو درصد از کل هزینه ساخت یک ساختمان است و در ابتدای کار باید پرداخت شود، همین موضوع منجر شده مردم تصور کنند هزینه زیادی پرداخت کرده‌اند.

این در حالی است که به کارگیری مقررات ملی ساختمان بازگشت هزینه را به دنبال داشته و در بلند مدت منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌ها و مقاوم‌سازی در برابر مخاطراتی همچون زلزله می‌شود.

نظام مهندسی ترمز ساخت و ساز نامتعارف است، هرگاه تخلفی خارج از پروانه در ساختمان انجام می‌شود و بدون هماهنگی و تأیید ایستایی و فنی ادامه می‌یابد تا به پایان کار برسد، تأیید ایمنی آن زمان‌بر است. بخشی از تخلفات در زمینه توسعه بنا است که شهرداری باید آن را تأیید کرده و نقشه‌ها سازه را مجدداً بررسی شود.

هرگاه ساختمانی کاملاً بر اساس پروانه ساخته شود، برای گرفتن پایان کار کمتر از چند دقیقه زمان نیاز دارد، اما زمانی که تخلف انجام می‌شود نمی‌توان به سرعت پایان کار را صادر کرد و لازم است با بررسی‌های لازم تخلفات بررسی و رفع شود.

متأسفانه بسیاری از تخلفات امروز به امری عادی تبدیل شده به طوری که ساخت هفت طبقه ساختمان با مجوز یک ساختمان سه طبقه به وفور مشاهده می‌شود.

در رابطه با تفاهم‌نامه مشترکی که به تازگی با شهرداری اصفهان منعقد کردید توضیح دهید.

به دنبال برگزاری نشست‌های مشترک بین نظام مهندسی و آتش‌نشانی‌های استان برای یکنواخت کردن ضوابط آتش‌نشانی در سطح استان هستیم.

شورای شهر، شهردار و معاونت شهرسازی شهردار اصفهان به خوبی با نظام مهندسی همکاری می‌کنند و دیدگاه مشترکی در امضا تفاهم‌نامه‌های جامع دارند که در نتیجه آن تفاهم‌نامه مشترک همکاری امضا شده که یکپارچه‌سازی سیستم انفورماتیک دو سازمان و حذف کاغذبازی از جمله بندهای آن است.

چندین کارگروه در زمینه‌های مختلف برای اجرایی شدن این تفاهم‌نامه تشکیل شده و جلساتی را برگزار کرده‌اند. به زودی سیستم انفورماتیک دو طرف با یکدیگر ادغام می‌شود که افزایش سرعت انتقال، حذف واسطه‌ها و کاغذ بازی را به دنبال دارد.

بر این اساس از برخی از موازی‌کاری‌ها جلوگیری شده و واسطه‌گری‌ها به حداقل می‌رسد، همچنین کسر ظرفیت اشتغال که اکنون سودجویان از آن استفاده می‌کنند هم حل می‌شود.

آیا مجری ذی‌صلاح در اصفهان اجرایی می‌شود؟

به دنبال گرفتن مصوبه اجرایی شدن مجریان ذی‌صلاح هستیم، اعضا انجمن انبوه سازان در اولویت مجری ذی‌صلاح هستند، همچنین برخی شرکت‌ها بر اساس رتبه بندی سازمان برنامه و بودجه و مهندسانی که پروانه ساخت از راه و شهرسازی دریافت کرده‌اند به عنوان مجری ذی‌صلاح انتخاب می‌شوند.

تخلفات در شهر اصفهان بسیار کاهش یافته است، در مقایسه با سال ۹۱، تعداد تخلفات کاهش قابل توجهی داشته است.

در زمان اخذ پروانه باید حق بیمه پرداخت شود، این در حالی است که بیمه هیچ خدمتی به ساختمان ارائه نمی‌دهد، مجلس مصوب کرده ۱۵ درصد از مجموع هزینه‌های عوارض دریافت پروانه به عنوان حق بیمه پرداخت شود، با ابلاغ این قانون بیمه اعلام کرد این هزینه شامل تراکم هم بوده و مبالغ نجومی دریافت می‌کند. همزمان کارگران ساختمانی بیمه نشده و حوادث هم توسط بیمه پوشش داده نمی‌شود.

در قانون نظام مهندسی، هیئت مدیره برای بازرسانی که قرار است بر آن نظارت کند هشت نفر را انتخاب کرده و به مجمع معرفی می‌کند، به نظر می‌رسد بازرسان هم همچون هیئت مدیره باید نامزد شده و از این بین انتخاب شوند، حتی اعضای شورای انتظامی که مرجع رسیدگی به تخلفات اعضا سازمان است به همین نحو انتخاب می‌شوند.

نظام مهندسی در ساخت مسکن‌های ملی چه نقشی ایفا می‌کند؟

تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان نظام مهندسی کل کشور و وزارت راه و شهرسازی منعقد شده که طراحی و نظارت مسکن ملی بر عهده سازمان نظام مهندسی باشد و مهندسانی که داوطلب انجام این کار باشند وارد این کار می‌شوند و در این تفاهم‌نامه تسهیلاتی هم در نظر گرفته شده است.

مسکن ملی توسط راه و شهرسازی و بنیاد مسکن ساخته می‌شود، نظام مهندسی وظیفه بررسی طرح ساختمان‌ها و تأیید نهایی آن، تهیه نقشه‌های سازه و تأسیسات برق و مکانیک و نظارت را بر عهده دارد.

مسکن مهری که در اصفهان ساخته شد ۱۰۰ درصد ایمن نیست اما از جهت ایستایی و ایمنی آن در کشور بی نظیر است. نظام مهندسی نظارتی بر نازک‌کاری این ساختمان‌ها نداشته است. در زمان ساخت مسکن مهر، هزینه نهایی از پیش مشخص شده بود، بنابراین انتظار می‌رفت که این ساختمان‌ها در نهایت چهاردیواری ساده‌ای باشد.

در مسکن ملی، چهار ناظر برق، مکانیک، معماری و سازه از سازمان نظام مهندسی بر روند کار نظارت می‌کنند.

نظام مهندسی ترمز ساخت‌وسازهای نامتعارف است

چرا تورم بخش مسکن بیش از سایر بخش‌ها بوده است؟

به دلیل تورم موجود در کشور، قیمت مصالح ساختمانی هم افزایش می‌یابد، ساخت هر متر ساختمان معمولی اکنون بین پنج تا هشت میلیون تومان هزینه دارد.

تورم مسکن فراتر از افزایش قیمت مصالح، دستمزد و سایر هزینه‌های ساخت است، این موضوع ناشی از سرمایه‌های سرگردانی است که در این بخش سرمایه‌گذاری می‌شود، در واقع مسکن به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است.

تهیه شناسنامه فنی ساختمان چه مزایایی دارد؟

کلیه اطلاعات فنی یک ملک و سازنده‌های آن، استفاده از نیروهای فنی صلاحیت‌دار، رعایت مقررات ملی ساختمان، صرفه‌جویی در مصرف انرژی‌، ایجاد ساختمان سبز و ساختمان انرژی صفر در این دفترچه‌ها ذکر شده است.

تا زمانی که شناسنامه فنی و ملکی نباشد، هیچ شرکت بیمه‌ای، بیمه کیفیت ساختمان را انجام نمی‌دهد، این دفترچه‌ها توسط نظام مهندسی باید تأیید شده و به عنوان ضمانت برای بیمه ارائه می‌شود.

با وجود این دفترچه‌ها کارفرما از اجرای ساختمان بر اساس نقشه و استفاده از مصالح استاندارد و شناسایی مجری ذی‌صلاح اطمینان حاصل می‌کند.

فعلاً در اصفهان مجری ذی‌صلاح آنطور که باید اجرایی نشده است. سازمان چندین سال است اعلام کرده بر اساس مصوبه هیئت چند نفره مجری ذی‌صلاح باید وجود داشته باشد، در برخی شهرستان‌های اصفهان برخی معماران تجربی که پروانه سازمان نظام کاردانی داشته به عنوان مجری ذی‌صلاح فعالیت می‌کنند.

کد خبر 549615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.