شاخص کل در نقطه‌ حساس/آیا بورس تهران برمی‌گردد؟

بورس تهران یک روز منفی دیگر را در کارنامه خود ثبت کرد و با این کاهش ارزش مجدد به سطح یک میلیون ۳۰۰ هزار واحد برگشتیم، اینکه آیا مجدد از این سطح بازخواهیم گشت یا خیر فردا مشخص می‌شود، ارزش معاملات نسبت به روز گذشته بهبود یافته و اگر با همین شیب ارزش معاملات افزایش یابد بازار فردا سبز پوش خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاخص کل بازار بورس تهران با کاهش چهار هزار و ۲۷۱ واحدی به سطح یک میلیون و ۳۰۶ هزار واحد رسید، شاخص کل هم وزن با کاهش یک هزار و ۳۹۴ واحدی در سطح ۳۴۵ هزار ۸۴ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار کاهش ۰.۳۳ درصد و شاخص هم وزن کاهش ۰.۴۴ درصدی را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کردند.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۷۹

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۳۰۸

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد سه واحدی به سطح ۱۷ هزار ۸۷۵ واحد رسید و نسبت به روز گذشته ۰.۰۲% رشد یافت.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۹۹

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۸۸

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۳۳ هزار و ۱۴۳ و یک میلیون و ۵۰۱ هزار ۹۶۴ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب چهار میلیارد و ۶۰۱ و سه میلیارد و ۵۹ میلیون برگه سهم بود.

تحلیل تکنیکال شاخص‌کل

امیدواریم با کاهش سرعت ریزش بازار فردا ۲۸ دی ماه بازگشت شاخص کل از محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد محقق شود.

ورود استارتاپ‌ها به بورس؛ سودآوری چقدر اهمیت دارد؟

بسیاری از فعالان بازار سرمایه این طور می‌پندارند که یک شرکت برای پذیرفته شدن در بازار بورس باید سودده باشد. جالب است که در زمان عرضه اولیه یک استارتاپ در کشورهای پیشرفته دنیا همچون آمریکا و اروپا، سودآوری شرکت مساله اصلی سرمایه‌گذاران نیست و غالب این دست شرکت‌ها در زمان عرضه زیان‌ده هستند.

سعید باجلان، عضو هیأت علمی و متخصص بازار سرمایه: استارتاپ‌ها ماهیتاً دنبال رشد هستند، لذا طبیعی است که شما سودآوری را فدای رشد کنید؛ بر این اساس زیان‌ده بودن استارتاپ‌ها اساساً پدیده عجیب و نامتعارفی نیست. استراتژی اصلی، تمرکز روی رشد است و به همین دلیل کل درآمدهای‌شان را به نوعی در شرکت مجدداً سرمایه‌گذاری می‌کنند.

اصلاح لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در خصوص نحوه محاسبه نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها

تصویب آئین نامه اجرایی استرداد مالیات و عوارض کالاهای همراه مسافران و بلیت پروازهای خارجی گردشگران خارجی خریداری شده از شرکت‌های هواپیمایی ایرانی، هیأت وزیران در راستای مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در خصوص نحوه محاسبه نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها، با اصلاح لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در این خصوص موافقت کرد.

جلسه هیأت دولت بعد به ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی برگزار شد و در آن مصوب شد فرمول محاسبه نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها مانند سال ۱۴۰۰ محاسبه و اعمال گردد.

همچنین نرخ گاز سوخت پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع پایین دستی، مجتمع‌های احیای فولاد و مصارف مربوط به یوتیلیتی شامل برق، آب، اکسیژن و غیره آنها معادل ۴۰ درصد نرخ خوراک گاز پتروشیمی می‌باشد و همچنین صنایع سیمان و سایر صنایع معادل ۱۰ درصد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تعیین می‌گردد. معادل کاهش در منابع ناشی از این تصمیم نیز می‌بایستی به صورت کاهش در مصارف تبصره (۱۴) اعمال گردد.

اخبار شرکت‌ها

قاسم: شرکت قاسم ایران در دوره ۹ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ به ازای هر سهم ۳۱۲ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد افت داشته است.«قاسم» با سرمایه ثبت شده ۵,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۹ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۱,۵۵۸,۱۸۸ میلیون ریال سود محقق کرده است.

کمرجان: شرکت بازرگانی و تولیدی مرجان کار در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ ضمن ثبت افزایش سرمایه ۸۶۲ درصد و با لحاظ سرمایه جدید به ازای هر سهم ۲۵۰ ریال سود محقق کرده است.«کمرجان» با سرمایه ثبت شده ۶۷۳,۵۹۷ میلیون ریال طی عملکرد ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ مبلغ ۱۶۸,۲۸۵ میلیون ریال سود محقق کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۵ درصد رشد داشته است. نکته مهم: در مواردی که شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییر سرمایه داشته باشد آهنگ رشد و یا افت سود خالص دارای اهمیت خواهد بود و نرخ رشد سود هر سهم کم اهمیت تلقی می‌شود.

بخاور: شرکت بیمه زندگی خاورمیانه در دوره ۹ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ به ازای هر سهم ۱۲۵ ریال سود محقق کرده است. این در حالیست که شرکت در مدت مشابه سال قبل به ازای هر سهم ۸۸ ریال زیان شناسایی کرده بود.️ «بخاور» با سرمایه ثبت شده ۲,۲۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۹ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۲۷۴,۵۵۰ میلیون ریال سود محقق کرده است.

فملی: با عنایت به مجوز افزایش سرمایه به شماره مجوز DPM-IOP-۹۳A-۱۱۹ مورخ ۱۳۹۳/۰۸/۲۰ بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ ۱۴۰۰/۰۹/۰۲ افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال به‌مبلغ ۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال (از محل سود انباشته مبلغ ۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال،) در تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۲۶ در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است.

ورازی: شرکت بیمه رازی در دوره ۹ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ به ازای هر سهم ۲۷ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل هشت درصد افزایش داشته است. «ورازی» با سرمایه ثبت شده ۱۹,۰۳۹,۴۵۳ میلیون ریال طی عملکرد ۹ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۵۱۲,۲۸۳ میلیون ریال سود محقق کرده است.

حافرین: شرکت ریل پرداز نو آفرین در دوره شش ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ به ازای هر سهم ۲۰۵ ریال سود محقق کرده است. که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹۳ درصد افزایش داشته است «حآفرین» با سرمایه ثبت شده ۷,۴۲۸,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد شش ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۱,۵۲۳,۷۱۱ میلیون ریال سود محقق کرده است. شرکت در گزارش تلفیقی مبلغ ۱,۰۶۷,۸۴۶ میلیون ریال سود شناسایی کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰۲ درصد رشد داشته است.

پتایر: در اجرای قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران (مصوب آذرماه ۱۳۸۴)، تقاضای افزایش سرمایه و انتشار سهام جدید شرکت تولیدی ایران تایر (سهامی عام) در این سازمان مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس رسیدگی انجام شده، مواردی حاکی از مغایرت با قوانین و مقرّرات مربوط در انتشار سهام ملاحظه نگردیده و افزایش سرمایه با مشخّصات زیر و با رعایت قوانین و مقرّرات مربوطه، از نظر این سازمان بلامانع می‌باشد.

درصد افزایش سرمایه: ۳۲ درصد

محل تأمین: سود انباشته

هدف افزایش سرمایه

الف) جبران مخارج سرمایه گذاری و خرید دارایی ثابت برای پروژه سمنان از محل منابع داخلی شرکت در گذشته

ب) حفظ سیستم تقسیم سود فعلی و ممانعت از خروج وجه نقد از شرکت

اخبار بازارهای جهانی

طلا: قیمت طلا در محدوده ۱۷۸۰ و ۱۸۳۰ دلار با حرکات خنثی همراه بوده است. در هفته گذشته طلا موقعیت خود در بالای ۱۸۰۰ دلار را حفظ کرد اما نتوانست از مقاومت ۱۸۳۰ دلار عبور کند. طلا در هفته گذشته به داده‌های تورمی آمریکا واکنش نشان داد و تقویت شد. نرخ تورم سالانه آمریکا به ۷ درصد رسید که بالاترین نرخ از ۱۹۸۲ تاکنون است.

به نظر می‌رسد طلا دارایی خوبی برای پوشش ریسک تورم خواهد بود. در حال حاضر، تشدید تنش‌ها بر سر مسئله روسیه و اکراین و فشارهای تورمی نسبت به چشم انداز سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو وزن بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند. بازار به این مسئله که سیاست‌های انقباضی می‌تواند به رشد اقتصادی آمریکا آسیب وارد کند، توجه دارد.

ال ای بی: ازار آسیا این هفته زیر فشار عدم تقاضا ریزشی بود. قیمت آلکیل بنزن خطی (LAB) در این هفته با کاهش قیمت روبرو شد و برحسب FOB خلیج فارس با قیمت ۱,۶۱۵ دلار در هر تن معامله شد. بازار چین این هفته هم کم تقاضا بود و اکثر تاجران در بنادر چین از نیمه ژانویه منتظر سال نو چین در اوایل فوریه هستند.

محموله‌های خاورمیانه می‌تواند شروع به کاهش کند زیرا واحدهای این منطقه در سه ماهه اول به اورهال می‌روند. اما احتمال آنکه تأثیر زیادی روی قیمت داشته باشد کم است و دلیل آن کاهش تقاضای محصول می‌باشد. در هند، تجارت در بخش واردات محدود است، زیرا شکاف گسترده در قیمت خرید و فروش همچنان معاملات را مختل می‌کند.

قیمت فروش در ۱۷۰۰ دلار در هر تن CFR هند با تقاضای خرید در ۱۶۰۰ دلار در هر تن سی اف آر هند مشاهده شده است. افزایش قیمت نفت و افزایش قیمت محصولات بالادستی و همچنین بسته شده دو کارخانه در خاورمیانه برای سه ماه، نوید افزایش قیمت برای این محصول را می‌دهد.

زغال کک شو: قیمت زغال سنگ کک شو در بازار آتی در هفته‌ای که گذشت با افزایش قیمت مواجه شد و شرایط کنتانگو (بالاتر بودن قیمت آتی از قیمتی نقدی) در بازار این محصول برقرار بود. قیمت زغال سنگ کک شو در بازار آتی سنگاپور به دنبال قیمت‌های بالاتر جهانی برای محصولات فولادی، کاهش عرضه زغال سنگ و مشکلات لاجستیکی اخیر در آمریکای شمالی، ۱۴ ژانویه به اوج تاریخی خود رسید.

تقاضا برای ذخیره سازی مجدد در بازارهای اروپا، هند، جنوب شرق آسیا و شمال آسیا مشاهده شد، در حالی که محموله‌ها برای بارگیری در فوریه و مارس محدود هستند. در بازار چین سفارشات خرید محدود بودند و خریداران با توجه به رقابت پایین در بازارهای ساحلی، تمایل کمی برای خرید مواد داشتند.

کد خبر 549426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.