آیا حذف ارز ترجیحی به اقتصاد کشور کمک می‌کند؟

نماینده خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: با حذف ارز ترجیحی زنجیره فساد، توجیهی برای مفسدان وجود نخواهد داشت و انگیزه‌ای برای آن‌ها ایجاد نمی‌کند.

حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص حذف ارز ترجیحی اظهار کرد: وجود ارز ترجیحی حمایت از مصرف کننده است که در صورت حذف این ارز باید حمایت‌ها از کانال دیگری محقق شود تا به رانت و فساد منجر نشود.

وی افزود: با توجه به رانتی که در ارز ترجیحی وجود دارد، نظر کارشناسان بر این است که ساز و کار حمایت از مصرف کننده به شیوه‌ای غیر از تخصیص ارز برای وارد کننده باشد.

نماینده خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به مسأله‌ای که در مجلس شورای اسلامی نسبت به لایحه بودجه داشتیم، در صورتی که دولت سازوکار اجرای حذف ارز ترجیحی را به گونه‌ای ترتیب دهد که کمترین آسیب به قشر ضعیف برسد و از طرفی مابه‌التفاوتی که براثر تورم پیش‌رو وجود دارد جبران شود با حذف ارز ترجیحی با دولت موافق هستیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر حذف ارز ترجیحی در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است تا ببینیم دولت سازوکار اجرایی را به چه صورت پیش می‌برد تا شاهد ساماندهی اقتصادی باشیم.

نقدعلی در پاسخ به این سوال که آیا حذف ارز ترجیحی به اقتصاد کشور کمک می‌کند یا خیر؟ عنوان کرد: اکنون در حاشیه برون مرزها به دلیل حمایت از ارز ترجیحی بسیاری از کالاها، محصولات تولیدی، لبنی و پروتئینی قاچاق می‌شود و رانت‌هایی در پروسه تخصیص ارز از ابتدای وارد کردن و انبار کردن در گمرکات و سپس ارسال به مبادی مصرف اتفاق می‌افتد.

کد خبر 549312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.