واکسن «آسترازنکا» در حال توزیع در استان‌ها است/آغاز فعالیت مرکز واکسیناسیون گلستان شهدا

سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان گفت: واکسن «آسترازنکا» وارد کشور شده و در حال توزیع به استان‌ها است و به زودی در اختیار مراکز تجمیعی واکسیناسیون استان قرار می‌گیرد. مرکز واکسیناسیون گلستان شهدا راه‌اندازی شد و از ساعت چهار بعداز ظهر تا هشت شب فعال است.

پژمان عقدک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درخصوص آخرین آمار واکسیناسیون کووید ۱۹ برای جمعیت مورد هدف استان، اظهار کرد: در حال حاضر ۸۶ درصد افراد بالای ۱۲ سال در شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دوز اول و ۷۳ درصد دوز دوم و ۱۸ درصد دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کردند.

وی در مورد واکسن‌های موجود در استان اضافه کرد: در حال حاضر در استان اصفهان همه واکسن‌های کووید ۱۹ به غیر از «آسترازنکا» و «پاستوکووک پلاس» برای تزریق موجود است و واکسن «آسترازنکا» وارد کشور شده و در حال توزیع به استان‌ها است و به زودی در اختیار مراکز تجمیعی واکسیناسیون استان قرار می‌گیرد.

تزریق واکسن‌های «آسترازنکا» و «پاستوکووک پلاس» بعد از چهارماه

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: شهروندان برای تزریق دوز سوم واکسن اگر دوزهای اول و دوم را واکسن «آسترازنکا» تزریق کردند می‌توانند دوز سوم را نیز واکسن‌ها «آسترازنکا» و «پاستوکووک پلاس» بعد از چهار تزریق کنند و اگر فردی دچار سرماخوردگی شود چنان‌چه نوبت تزریق واکسن او رسیده باشد، باید بعد از بهبودی کامل و گذشت یک ماه دیگر برای تزریق مراجعه کند.

عقدک تصریح کرد: شهروندانی که واکسن‌های دیگر مانند «سینوفارم» و «برکت» را برای دوزهای اول و دوم تزریق کردند، بهتر است همان نوع واکسن را برای دوز سوم تزریق کند و اگر به هر دلیلی تمایل داشته باشند که دوز سوم واکسن را «آسترازنکا» یا «پاستوکووک» تزریق کنند، منعی وجود ندارد و می‌توانند این نوع واکسن‌ها را برای دوز سوم دریافت کنند.

کاهش مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا از ۴۴ به ۲۳ مرکز

وی در مورد کاهش مراکز تجمیعی واکسیناسیون اضافه کرد: کاهش این مراکز به این دلیل بوده که در مرداد و شهریورماه امسال روزانه ۹۰ هزار مراجعه کننده به مراکز برای تزریق واکسن کووید ۱۹ را داشتیم و اکنون این رقم روزانه به ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر رسیده و باز بودن همه مراکز تجمیعی واکسیناسیون با هزینه‌های میلیاردی ضرورتی ندارد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: کاهش تعداد مراکز تجمیعی واکسیناسیون از ۴۴ به ۲۳ مرکز به دلیل کاهش تعداد مراجعه‌کنندهای روزانه به این مراکز است و آمار دریافت‌کننده‌های واکسن کرونا نسبت به مردادماه به یک سوم رسیده است. مرکز واکسیناسیون گلستان شهدا از ساعت چهار بعداز ظهر تا هشت شب فعال است و شهروندان برای تزریق دوز سوم واکسن کرونا می‌توانند به این مرکز مراجعه کنند.

ایمنی ۸۰ درصدی در برابر کرونا با واکسیناسیون دوز سوم

عقدک در خصوص شیوع سویه «اومیکرون» در استان و لزوم تزریق دوز سوم واکسن کرونا به شهروندان، توصیه کرد: در حال حاضر در دنیا ثابت شده است برای مقابله با سویه «اومیکرون» اگر افراد دو دوز واکسن کرونا را هم زده باشند حداکثر ۲۵ تا ۳۰ درصد در برابر این سویه ایمنی دارند؛ در صورتی که اگر دوز سوم واکسن کووید را تزریق کنند بین ۷۵ تا ۸۰ درصد ایمنی در مقابل این سویه را خواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل توصیه می‌شود افراد برای دریافت دوز سوم واکسن کرونا اقدام کنند. در حال حاضر درصد زیادی از افراد جامعه دو دوز واکسن کووید را تزریق کردند و برای بسیاری از افراد زمان تزریق دوز سوم واکسن کرونا رسیده و ضروری است برای داشتن ایمنی خوب در برابر سویه «اومیکرون» سریع‌تر برای تزریق دوز سوم مراجعه کنند.

همه گروه‌های سنی مبتلا به «اومیکرون» می‌شوند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: متأسفانه سویه جدید کرونا در استان اصفهان هم در حال افزایش است و آمار مبتلایان به ۱۵۱ مورد رسیده و همه گروه‌های سنی مبتلا به «اومیکرون» می‌شوند و دو مورد از مبتلایان افراد زیر ۱۰ سال و ۲۴ مورد افراد بالای ۶۰ سال بودند و این آمارها نشان می‌دهد که هیچ فردی از ابتلا به این سویه در امان نیست.

عقدک اظهار کرد: بیش از ۸۵ درصد از مبتلایان به سویه «اومیکرون» از افرادی بودند که واکسن کووید ۱۹ را تزریق نکرده بودند یا دوزهای کمتری را دریافت کرده بودند. بسیاری از افراد با عادی‌انگاری بر این باور هستند که این سویه خطری ایجاد نمی‌کند و در حال حاضر آمار مرگ‌ومیر از این سویه در استان‌های تبریز، شهرکرد و یزد گزارش شده است.

وی تصریح کرد: متأسفانه کودکان هم به این ویروس مبتلا می‌شوند و توصیه‌های زیادی برای تزریق واکسن وجود دارد اما هنوز کمیته علمی برنامه‌ای ندارد و مصوبه‌ای در این زمینه ابلاغ نکرده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: علامت‌های ابتلا به سویه «اومیکرون» مانند سرماخوردگی است و اگر فردی مبتلا به سرماخوردگی می‌شود بهتر است پنج روز در قرنطینه باشد و از تماس با سالمندان و بیماران خاص و سرطانی پرهیز کند تا موجب انتقال ویروس به بقیه افراد نشود و اگر کارمند ادارات باشد و علامت‌های سرماخوردگی بیشتر از سه روز را داشته باشد، روز چهارم یا پنجم باید برای گرفتن تست کرونا مراجعه کند.

کد خبر 549310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م.م ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    5 0
    منعی برای تزریق واکسنهای دیگر برای دوز سوم وجود ندارد؟؟؟؟؟ الان آسترازنکا و اسپوتنیک هیچ گیر نمیاد خودش منع نیست؟