طرح دانشگاه آزاد برای حل چالش کمبود برق در کشور/فعالیت ۴۵۰ فارغ‌التحصیل در سرای نوآوری

«یکی از چالش‌های مهم کشور مسئله برق است و تحقیقات و برنامه‌ریزی‌هایی در دانشگاه آزاد انجام شده است تا با استفاده از پنل‌های خورشیدی به حل چالش کمبود برق در کشور ورود کند.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، در دوران شیوع کرونا شاهد تغییراتی در نوع آموزش‌ها در سطح آموزش عالی هستیم که مسیر آموزش را تغییر داده و به شمشیری دو لبه بدل شده است؛ چرا که آموزش‌های مجازی تا حدودی سطح کیفی یادگیری دانشجویان را کاهش داده و از طرفی نیز از بسیاری هزینه‌های اضافی کاسته است. با انجام واکسیناسیون شاهد حضوری شدن دانشگاه‌ها هستیم و برای این موضوع باید برنامه‌ریزی‌های دقیقی انجام شود تا بتوان در مسیر ارتقای کیفیت آموزش‌ها گام برداشت و به اجرای فعالیت‌های پژوهشی در دانشگاه‌ها پرداخت و فصل جدیدی از آموزش عالی را در پساکرونا رقم زد؛ در این خصوص گفت‌وگویی با مجتبی جعفری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهین‌شهر انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

جعفری با اشاره به تهدیدها و فرصت‌های کرونا در خصوص آموزش عالی، اظهار می‌کند: با شیوع کرونا کیفیت آموزش کاهش یافته است و از این لحاظ کرونا تهدید به شمار می‌رود ولی از این نظر که زمینه‌ساز آموزش مجازی و تقویت آن شده فرصتی فوق‌العاده محسوب می‌شود. شیوع کرونا ویروس هزینه‌های رفت‌وآمد و آلودگی هوا را کاهش داد و به لحاظ توسعه ارتباطات و تقویت فضای مجازی نیز فرصت خوبی برای آموزش عالی و جامعه بوده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در ابتدای دوران کرونا درباره مجازی شدن آموزش‌ها مقاومت زیادی وجود داشت ولی در حال حاضر برای حضوری شدن آموزش‌ها مقاومت وجود دارد، ادامه می‌دهد: ارزیابی‌ها نشان‌دهنده این است که فرصت‌های کرونا بیشتر بوده است، همچنین اگر فرصت آموزش مجازی فراهم نمی‌شد باید حدود دو سال آموزش را تعطیل می‌کردیم اما در دانشگاه آزاد زمینه آموزش مجازی یک ترم قبل‌تر از شیوع کرونا فراهم شده بود و هیچ وقفه‌ای در آموزش دانشجویان ایجاد نشد.

وابسته بودن به شهریه چالش بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهین‌شهر با اشاره به چالش‌های مراکز علمی، تصریح می‌کند: به دلیل وجود تورم با حضوری شدن دانشگاه‌ها هزینه‌های موجود از جمله تأمین سرویس ایاب‌وذهاب، مخارج تغذیه و سایر هزینه‌ها، هزینه‌های سنگینی است که شاهد افزایش آن‌ها خواهیم بود. وابسته بودن دانشگاه آزاد به شهریه نیز چالش بزرگی است؛ چرا که شهریه‌های دانشگاه آزاد زیاد نیست و حتی گاهی شهریه آن از شهریه مدارس غیرانتفاعی کمتر است. در دانشگاه آزاد شاهین‌شهر با وجود امکانات فراوان شهریه یک ترم به طور میانگین حدود دو تا سه میلیون و در سال حدود شش میلیون تومان است. برای فاصله گرفتن از وابستگی تمام به شهریه در زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری‌هایی انجام شده است تا با کمک منابع غیرشهریه‌ای امور دانشگاه را حل و فصل کنیم که گام‌های خوبی در این مسیر برداشته شده است.

ورود دانشگاه آزاد به حل چالش کمبود برق در کشور/ زیاد نبودن شهریه دانشگاه آزاد

وی در خصوص ناحیه‌بندی دانشگاه‌های آزاد برای برخی رشته‌ها، می‌گوید: در دانشگاه آزاد شاهین‌شهر متقاضیان رشته‌هایی مانند برق، مکانیک و فنی و علوم انسانی کم بود، بنابراین ناحیه‌بندی دانشگاه‌ها شکل گرفت؛ به این معنا که مراکز دانشگاه آزاد از جمله واحدهای دولت‌آباد، میمه، نائین و شاهین‌شهر در ناحیه شرق استان اصفهان برای تبادل رشته‌ها در کنار هم قرار گرفت؛ علاوه بر این مفهومی به نام رشته‌های تفاهمی نیز وجود دارد؛ یعنی با دانشگاه‌های دیگر بر اساس یک قرار داد تفاهم می‌کنیم تا برخی از رشته‌هایی که در یک واحد ارائه نمی‌شود را در واحد دیگر داشته باشیم.

جعفری با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد در زمینه حضوری شدن اقداماتی را انجام داده است، می‌افزاید: مقرر شده است در ترم جدید حدود ۶۰ درصد از کلاس‌ها حضوری و حدود ۴۰ درصد مجازی باشد؛ البته در آینده نیز به دلیل امتیازاتی که آموزش مجازی دارد، آموزش‌ها به صورت ترکیبی از مجازی و حضوری ارائه خواهد شد. دروس تئوری و نظری بیشتر با کلاس‌های مجازی سنخیت دارد و بهتر است دروس عملی به صورت حضوری ارائه شود. در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهین‌شهر بیشتر رشته‌ها عملی است و قطعاً ارائه دروس به صورت حضوری باعث ارتقای کیفیت آموزش‌ها خواهد شد؛ البته در رشته‌های فنی نیز برخی دروس تئوری است و لازم است ۵۰ درصد آموزش‌ها حضوری و ۵۰ درصد دیگر مجازی برگزار شود.

کمک به اشتغال‌زایی دانشجویان در طرح پویش

وی در خصوص لزوم توجه به فرصت‌ها، اضافه می‌کند: در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهین‌شهر فرصت‌های فراوانی وجود دارد که باید برای حل مشکلات و چالش‌ها از آن بهره گرفت. این مرکز علمی حدود ۴۰ نفر هیئت علمی، حدود ۱۰۰ نفر استاد حق‌التدریس و بیش از یک هزار و ۵۰۰ دانشجو دارد؛ این دانشگاه در کنار شهر بزرگی مانند شاهین شهر و در قلب صنایع، پالایشگاه و نیروگاه اصفهان قرار دارد. با توسعه مترو، ارتباط شاهین‌شهر به اصفهان بهتر و تردد به این مرکز علمی تسهیل خواهد شد؛ بنابراین تمام این موارد فرصت‌هایی است که باید به بهترین شکل ممکن از آن استفاده شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهین‌شهر با اشاره به اجرای طرح پویش در دانشگاه آزاد، می‌گوید: در طرح پویش این مرکز علمی با همکاری شرکت‌ها، صنایع و کارخانجات فراخوان‌هایی را برای جذب دانشجویان علاقه‌مند به صنعت ارائه می‌کند و در ادامه مدیران صنایع دانشجویان مستعد را کشف و در صورتی که به حوزه‌ای از صنعت در شرکت‌ها ورود پیدا کند و در آن مشغول فعالیت شود شرکت‌ها نیز شهریه دانشجو را می‌پردازند؛ با این طرح دانشجو، علاوه بر آموختن بیشتر در محیط کار حقوق نیز دریافت می‌کند. در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهین‌شهر حدود ده‌ها و در استان اصفهان حدود صدها دانشجو در طرح پویش، جذب صنایع شده‌اند.

وی با اشاره به فعالیت مرکز رشد در دانشگاه آزاد اسلامی شاهین‌شهر، خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر این مرکز علمی یک مرکز رشد دارد که به فارغ‌التحصیلان مراکز علمی این امکان را می‌دهد تا مکانی در اختیار آنها قرار گیرد و بتوانند در حوزه‌های مختلف فعالیت کنند. تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در دانشگاه آزاد اسلامی شاهین‌شهر فعالیت دارند.

سرای نوآوری دانشگاه آزاد فرصتی برای رشد دانشجویان

جعفری با بیان اینکه طرح سرای نوآوری طرحی درازمدت است، اظهار می‌کند: حدود ۴۵۰ نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها می‌توانند در این سرای نوآوری فعالیت و رشد کنند. بر اساس قراردادی که با معاونت علمی ریاست جمهوری داریم، دولت باید سرای نوآوری را تجهیز کند. با راه‌اندازی سرای نوآوری فرصت‌های خوب شغلی پیش خواهد آمد.

وی با بیان اینکه یکی از چالش‌های مهم کشور مسئله برق است، تصریح می‌کند: تحقیقات و برنامه‌ریزی‌هایی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهین‌شهر انجام داده‌ایم تا با استفاده از پنل‌های خورشیدی به حل چالش کمبود برق در کشور ورود کنیم؛ چرا که دانشگاه ظرفیت خوبی برای ایجاد مزرعه‌های برق خورشیدی دارد و برخی اساتید نیز در این زمینه فعالیت‌هایی دارند که می‌تواند تسهیل‌کننده باشد، اگر این طرح به دانشگاه آزاد اسلامی واگذار شود شاهد نتایج تأثیرگذاری خواهیم بود.

دانشجویان باید مطالبه‌گر ارتقای سطح کیفی آموزش‌ها باشند

جعفری با تاکید بر اینکه ارائه آموزش‌ها باید به سمتی برود که شاهد ارتقای کیفی و کمی آن باشیم، می‌گوید: لازم است اساتید و دانشجویان خود را با فضای آموزش مجازی وفق دهند. برای ارتقای سطح کیفی آموزش‌ها اساتید در طول ترم دانشجویان را ارزیابی می‌کنند و تمام ارزیابی دانشجو به امتحانات پایان ترم ختم نمی‌شود، البته دانشجویان نیز باید در زمینه ارتقای کیفی مطالبه‌گر باشد تا بعد از فارغ‌التحصیلی بتواند سریع‌تر وارد عرصه اشتغال شود.

وی در خصوص اهمیت پرداختن به پژوهش در دانشگاه‌ها، تاکید می‌کند: اگر دانشگاه‌ها به امر پژوهش نپردازند، دیگر دانشگاه مفهومی ندارد، رکن اصلی دانشگاه پژوهش است چرا که در رفع چالش‌ها مؤثر خواهد بود. در حوزه‌های فنی، آب، برق، فرونشست و آلودگی هوا مشکلاتی داریم که تنها با پژوهش در دانشگاه‌ها رفع خواهد شد؛ البته مراکز علمی نیز باید در مسیر انجام پژوهش‌های مؤثر گام بردارند که کرسی‌های نظریه‌پردازی می‌تواند در این زمینه تسهیل‌کننده باشد و باعث ترویج پژوهش‌ها در دانشگاه شود.

کد خبر 549244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.