دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور: نقش دولت در حکمرانی فرهنگی احیا شود

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: نقش دولت در حکمرانی فرهنگی باید احیا شود که بخشی از آن به دبیرخانه شورا و بخش دیگر به مدیران اجرایی مربوط می شود.

به گزارش ایمنا، سید مجید امامی در نشست شورای فرهنگ عمومی استان کرمان اظهار کرد: مدت سه ماه است که احیای نقش و جایگاه شورای فرهنگ عمومی به عنوان پارلمان فرهنگی استان در دستور کار قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: طی ۲۰ سال گذشته که دوران عسرت و مهجوریت شأن حکمرانی دولت در فرهنگ بوده است، پول و امکان مداخله در امور فرهنگی کشور و چاره‌ای جز احیای شأن حاکمیتی شورا نداریم.

دبیر شورای فرهنگی کشور تصریح کرد: دلیل اینکه از سال ۶۴ دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شد، این بود که دولت باید شأن حاکمیتی خود در فرهنگ را دنبال می‌کرد.

وی ادامه داد: دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی در کشور و استان‌ها در حال ارتقا است که باید همراه سند تحول فرهنگی و رسانه‌ای استان‌ها باشد.

امامی اظهار کرد: ما طی چند سال گذشته مرکز پیمایش و رصد نداشتیم که مرکز رصد در حال برگشت به دبیرخانه شورای فرهنگی کشور است.

وی با بیان اینکه فقدان کارایی و ضمانت اجرایی ۲ مشکل بزرگ شوراهای فرهنگ عمومی در استان هاست، گفت: استانداران و دستگاه‌های اجرایی بپذیرند که برنامه‌ریزی و اجراها باید مانند مصوبات شورای تأمین باشد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: باید در مسئله حجاب و عفاف بررسی و رصد هدفمند و میدانی داشته باشیم و می‌خواهیم در موضوعات کلان فرهنگی همه متولیان را جمع کنیم.

وی تاکید کرد: مد و لباس، منفک از حجاب و عفاف نیست و ما لباس خوب بجز لباس اقوام نداریم که به آن هم ظلم کردیم.

امامی ادامه داد: لباس زیبا، عفیفانه، سالم و ارزان در دسترس مردم نیست و تا جایی که امکان دارد باید به سمت تولید لباس برویم و اصناف و تولیدکنندگان نیز در این حوزه وارد کنیم.

وی تصریح کرد: یکی از سیاست‌های ما این است که تحولات فرهنگی را در آینده از طریق اصناف راهبری کنیم و جایزه ملی فتوت نیز برای خدمت به فرهنگ عمومی و ملی برای اصناف تهیه شده است.

استاندار کرمان نیز گفت: در زمینه ساختارهای فرهنگی کشور از جمله ساختار شورای فرهنگ عمومی باید آسیب شناسی لازم انجام شود.

علی زینی وند افزود: کار فرهنگی محل تقابل دیدگاه است آن هم در جمهوری اسلامی با مؤلفه‌های خاص و هجمه‌ای که به این مقوله و ساختارها می‌شود، اما باید ببینیم چقدر آمادگی تقابل با هجمه‌ها را داریم.

وی تاکید کرد: تصویب کرمان به عنوان پایتخت مقاومت جهان اسلام به عنوان مصوبه شورای فرهنگ عمومی این استان ضروری است، زیرا این استان زادگاه شهید سلیمانی است و هم ایشان محور و سیدالشهدای مقاومت است و هم مزار ایشان اینجا قرار دارد، ضمن اینکه این مسئله مطالبه عمومی است.

استاندار کرمان اظهار کرد: درخواست داریم این موضوع در دستور کار شورای فرهنگ عمومی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گیرد و تصویب شود و در تقویم کشور نیز لحاظ شود.

وی در پایان اظهار کرد: باید ابعاد فرهنگی مکتب شهید سلیمانی را که نسل جوان می‌تواند با آن ارتباط بگیرد در دستور کار شورای فرهنگ عمومی قرار دهیم.

منبع: ایرنا
کد خبر 549212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.