کاهش هزینه ۱۴۰ میلیاردی ساخت ایستگاه مترو در اسلامشهر

مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری اسلامشهر گفت: با بهینه‌سازی طرح و مهندسی ارزش، حدود ۱۴۰ میلیارد تومان در هزینه ساخت ایستگاه مترو میدان نماز صرفه جویی می‌شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از شهرداری اسلامشهر، رضا قاسمی با ارائه گزارشی از احداث ایستگاه مترو میدان نماز، اظهار کرد: ایستگاه میدان نماز در انتهای فاز یک مترو تهران اسلامشهر و در امتداد خط ۳ مترو تهران در حال اجراست و طراحی آن از سال ۹۱ آغاز و در سال ۹۳ طراحی ایستگاه برای اجرا به صورت یکپارچه مانند دیگر ایستگاه‌های خط ۳ مترو تهران مصوب شده است.

وی با تاکید بر اینکه در حدود ۱۴۰ میلیارد تومان در هزینه ساخت ایستگاه مترو میدان نماز صرفه جویی می‌شود، افزود: با هدف بهینه‌سازی طرح، طراحی ایستگاه میدان نماز قبل از اجرا مورد بازنگری توسط کارشناسان متخصص و مشاوران قرار گرفت و ساخت ایستگاه در ۷ هزار و ۸۰۰ مترمربع در دو طبقه به صورت Top Down(( پوش و کند )) یعنی از بالا به پایین اجرا می‌شود.

مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری اسلامشهر خاطرنشان کرد: با انجام بهینه‌سازی طرح و مهندسی ارزش در زمینه خاکبرداری، آرماتور بندی، بتن ریزی، بهینه سازی و کاهش هزینه صورت گرفته به نحوی که بر اساس طرح مصوب قبلی در سال ۹۳ برآورد اجرای احداث ایستگاه میدان نماز ۳۲۹ میلیارد تومان بوده که پس از بهینه‌سازی طرح به ۱۹۰ میلیارد تومان رسید و با انتخاب پیمانکار با مبلغ ۲۲۴ میلیارد برای طرح قریب به ۱۴۰ میلیارد تومان در هزینه ساخت ایستگاه صرفه جویی می‌شود.

وی به وجود کانال دره سیاه در ورودی شهر اشاره و تاکید کرد: با توجه به موقعیت کانال آبی که از دره سیاه می‌گذرد و با بررسی‌های انجام شده مشخص شد مسیر آبراه با هسته مرکزی و موقعیت احداث ایستگاه میدان نماز تداخلی ندارد و کانال آب بالاتر از ورودی‌های ایستگاه است.

قاسمی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۴۵ درصدی حفر تونل مکانیزه، گفت: از ابتدای سال‌جاری با ادامه حفر تونل که به ۴۳۰۰ متر رسیده است، تونل مترو ۱۰۷ میلیارد تومان هزینه دربرداشته که ۸۳ میلیارد آن به صورت نقد و تهاتر پرداخت و ۳۰ میلیارد تهاتر هم در حال قطعی شدن و پرداخت است و حفر تونل قطعه اول نیز از ابتدای سال شش میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان هزینه داشته که عمده آن از محل اعتبارات دولتی پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: از آغاز کلنگ‌زنی مترو تاکنون ۳۵ میلیارد تومان در قطعه اول و ۳۶۰ میلیارد تومان هم در قطعه دوم تونل هزینه شده و برای ریل گذاری و روسازی و تجهیز مترو با برآورد هزینه ۸۰۰ میلیارد تومانی بایستی از اعتبارات ملی و دولتی استفاده شود.

به گزارش ایمنا، آئین آغاز عملیات اجرایی ایستگاه مترو میدان نماز با حضور مسئولان کشوری و استانی در روز شنبه دوم بهمن ماه برگزار خواهد شد.

کد خبر 549056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.