بحران ترکیه در بلندمدت به کشورهای همسایه آسیب می‌رساند

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان در ارتباط با تاثیر بحران لیر ترکیه بر اقتصاد کشورهای دیگر، گفت: با ایجاد نوسان در شاخص‌های کلیدی یک کشور، قطعا کشورهای دیگر به‌خصوص کشورهای همسایه و شرکای تجاری، از این شرایط تاثیر می‌پذیرند.

کمیل طیبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در حاضر حال با ایجاد چنین شرایط بحرانی در اقتصاد ترکیه با افزایش ریسک سرمایه‌گذاری، ریزش پول و ریزش در تجارت روبه‌رو خواهیم بود که نتیجه آن کاهش تقاضای کالای دیگر کشورها از سوی ترکیه بوده و در نهایت بر صادرات کشورهایی مانند ایران به ترکیه تأثیرگذار است.

وی افزود: به ویژه آنکه سهم ترکیه در روابط تجاری ایران زیاد بوده و این اتفاق ممکن است کشور ما را از جهت تجارت واقعی و رسمی دچار مشکل کند. کاهش ارزش لیر، شاید در کوتاه‌مدت فرصتی را برای افزایش صادرات ایران به ترکیه و یا کشورهای منطقه فراهم کند اما در بلندمدت با افزایش واردات از ترکیه، شرایط تغییر کرده و از میزان صادرات کم می‌شود.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان در پاسخ به این پرسش که این جریان، بر صادرات و در کل اقتصاد ترکیه چه تأثیراتی خواهد گذاشت، خاطرنشان کرد: به طور معمول تجربه کشورهای مختلف چنین نشان داده است که ریزش ارزش پول ملی سیگنال‌های خوبی را به همراه دارد؛ به این دلیل که صادرات آن کشور تقویت می‌شود.

طیبی افزود: لازم است به این نکته هم توجه شود که با ادامه این روند، شاید ترکیه بتواند بازارهای دیگر را به دست آورد اما بازار خودش را از دست می‌دهد به عبارتی در طول زمان، اثرات این فرصت کاهش می‌یابد. بنابراین ادامه چنین بحرانی، نه در کشور ترکیه و نه در کشورهای منطقه در بلندمدت با تأثیرات مثبتی همراه نخواهد بود.

کد خبر 549047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.