سفر به ماه هموار کننده مسیر بشر تا مریخ

یک کارشناس فضایی گفت: یکی از مزایای اصلی مأموریت‌های فضایی ایجاد نمونه، تجهیزات، آزمایشگاه و تست آن‌ها بر کره ماه است تا در آینده بتوان این آزمایشگاه‌ها را به سیاره مریخ انتقال داد؛ به طور کلی می‌توان گفت که سفر به ماه پلی برای رفتن به سیاره سرخ یا مریخ است.

علیرضا بیات در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه در سال آتی بر خلاف ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ مأموریت‌های بسیاری پیرامون کره ماه خواهیم داشت، اظهار کرد: طی سال ۲۰۲۲ کشورهای هند، ژاپن، امارات متحده و آمریکا فعالیت‌های بر کره ماه انجام خواهند داد که مهم‌ترین آن‌ها آرتمیس ناسا است.

پروژه آرتمیس بازگشت دوباره به ماه

وی در رابطه با پروژه آرتمیس گفت: این مأموریت شامل سه قسمت است که در اولین قدم تست اولیه‌ای به نام آرتمیس یک انجام می‌شود که توسط SLS قوی‌ترین موشک جهان به فضا پرتاب و فضاپیمایی را نیز با خود حمل می‌کند؛ آرتمیس یک بدون سرنشین واقعی است و تنها یک مانکن در صندلی فرماندهی قرار دارد.

این کارشناس فضایی ادامه داد: آرتمیس پروژه ناسا است که ماموریت اولیه آن در سال ۲۰۲۲ و ماموریت اصلی آن در سال ۲۰۲۵ برای انتقال دوباره انسان به ماه انجام می‌شود. در مأموریت بعدی تست دیگری انجام می‌شود و در آرتمیس سه نیز فعالیت نهایی ناسا صورت می‌گیرد که طی این مأموریت اولین زن به ماه قدم می‌گذارد.

مأموریت‌های کشورهای دیگر

وی مأموریت‌های کشورهای دیگر را اینگونه شرح داد: کشورهای دیگری مانند هند در سال ۲۰۲۲ فضاپیمایی حاوی یک ماه‌پیما و ماه‌نشین ثابت را به فضا ارسال می‌کنند که ماه‌نشین آن نمی‌تواند بر روی ماه حرکت کند.

بیات اضافه کرد: ژاپن نیز پروژه‌ای برای خود دارد که طی آن یک تلسکوپ فضایی با قابلیت ثبت پرتو ایکس را به وسیله یک فضاپیما به ماه ارسال می‌کند، همچنین ماه‌نشینی مانند دوچرخه دارد که بر روی ماه فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از فعالیت‌های ژاپن‌ساخت ماه‌پیمای رشید امارت متحده است؛ دیگر کشوری که امسال برای کره ماه برنامه فضایی دارد روسیه است که طی پروژه لونا ۲۵ به قطب جنوب ماه می‌رود.

این کارشناس فضایی اشاره کرد: در کنار این مأموریت‌ها به احتمال بسیار شرکت‌های خصوصی نیز فعالیت‌هایی مانند ارسال ربات به کره ماه خواهند داشت.

هدف مأموریت‌های فضایی به مقصد کره ماه چیست؟

وی در پاسخ به این سوال که هدف نهایی این مأموریت‌ها چیست، گفت: هدف نهایی این مأموریت‌ها تحقیق و یافتن راهی برای محافظت از خدمه و تجهیزات موجود بر کره ماه در مقابل گرد و غبارهای شدید و بادهای خورشیدی است؛ همچنین پژوهشگران به دنبال راه‌هایی هستند که در اعزام انسان به مریخ کمک کند.

بیات اضافه کرد: یکی از مزایای اصلی مأموریت‌های فضایی ایجاد نمونه، تجهیزات، آزمایشگاه و تست آن‌ها بر کره ماه است تا در آینده بتوان این آزمایشگاه‌ها را به سیاره مریخ انتقال داد؛ به طور کلی می‌توان گفت که سفر به ماه پلی برای رفتن به سیاره سرخ یا مریخ است.

کد خبر 549015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.