میانجیِ صلح

تهران دوشنبه میزبان نشستی بین سرپرست وزارت امور خارجه طالبان و رهبران مخالف از جمله احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی و اسماعیل خان، والی پیشین هرات بود؛ نشستی که ارزیابی‌های متفاوتی از آن ارائه شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شنبه شب _۱۸ دی‌ماه_ «مولوی امیرخان متقی»، سرپرست وزارت امور خارجه هیأت حاکمه افغانستان در رأس یک هیأت اقتصادی و سیاسی وارد تهران شد و با برخی مقامات ایرانی از جمله حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه و حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور افغانستان دیدار کرد. اما شاید این دیدارها از آن جهت اهمیت داشته باشد که تهران تلاش کرد تا طی سفر سرپرست وزارت امور خارجه طالبان، نقش «میانجی‌گر» را ایفا کرده و فضا را برای دیدار امیرخان متقی با دو تن از «رهبران مخالف» فراهم آورد. در این گفت‌وگوها که روز دوشنبه در تهران برگزار شد و اولین مذاکرات رسمی رهبران مخالف با طالبان طی پنج ماه گذشته بود، اسماعیل خان از رهبران جهادی و والی پیشین هرات و احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان با امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان دیدار کردند. آمادگی‌ها برای برگزاری این گفت‌وگوها از ۱۰ روز پیش از ورود هیأت طالبان به تهران یعنی شنبه شروع شده بود.

اما روایت‌ها از این گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و نتایج آن متفاوت است؛ برخی می‌گویند نتیجه این نشست‌ها مثبت بوده و برخی آن را بدون هیچ نتیجه خاصی و بی‌حاصل ارزیابی کرده‌اند. همچنان که امیرخان متقی پس از بازگشت از تهران، در گفت‌وگویی با خبرنگاران در فرودگاه کابل تلاش کرد این مذاکرات را «کم اهمیت» جلوه بدهد و گفت که با این دو رهبر و دیگر افغان‌های مقیم ایران دیدار کرده و از آنها خواسته که به افغانستان برگردند و هیچ مشکلی از جمله مشکل امنیتی برای آنها ایجاد نخواهد شد. سه‌شنبه شب نیز اعلامیه تازه جبهه مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود منتشر شد که در آن تاکید شده بود که نشست با طالبان «هیچ نتیجه‌ای» در پی نداشته است. در عین حال دوشنبه _۲۰ دی‌ماه_ صبغت‌الله احمدی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی افغانستان، در گفت‌وگویی تاکید کرد که طالبان «هیچ دستاورد» سیاسی از سفر خود به تهران نداشتند. به گفته آقای احمدی مقامات طالبان با «عصبانیت» تهران را ترک کردند.

سخنگوی جبهه مقاومت ملی افغانستان معتقد است که دیدار در تهران به نوعی «راستی‌آزمایی» موضع طالبان در قبال حل معضلات کشور و گفت‌وگو با مخالفان بود. به گفته وی، طالبان در تلاش خود در تهران موفق نبودند و در دیدار تهران مخالفان «یک‌بار دیگر چهره اصلی دشمنان افغانستان را به مردم افغانستان نشان دادند.»

اما سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران نتایج این نشست را به شکل دیگری توصیف کرده و روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی تاکید کرد که «گفت‌وگوهای خوبی» بین این رهبران انجام شده و ابراز امیدواری کرد که نتیجه آن، آینده درخشانی برای مردم افغانستان باشد. وی افزود: «نگاه ایران به وضعیت مردم افغانستان نگاه کاملاً شمول گراست و فارغ از منطقه و قومیت بوده است و اینکه تمام اقوام در افغانستان صدایشان شنیده شود.»

چشم‌انداز آینده افغانستان بسیار روشن است

سید رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل افغانستان در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: یکی از مسائل اساسی که جمهوری اسلامی ایران در موضوع افغانستان در مورد آن تاکید داشته مساله فراگیر شدن حکومت و احترام به همه اقوام و جریان‌های اصیلی است که در افغانستان هستند.

به گفته وی، نکته‌ای که باید مورد توجه باشد این است که جمهوری اسلامی ایران با نگاه فراگیر به همه گروه‌ها و جریانات موجود تلاش می‌کند تا جریان‌ها بتوانند نقش خود را در ساخت آینده افغانستان ایفا کنند.

این کارشناس مسائل افغانستان تاکید می‌کند: به همین منظور ایران برای دومین بار از این جریان‌ها دعوت کرد و در تلاش است تا نشست‌های بین افغانی برگزار شود تا بتوانند مواضع خود را برای آینده بهتر افغانستان به یکدیگر نزدیک کنند و توانمندی خود را بروز دهند تا منجر به استقرار صلح و امنیت و اقتصاد پایدار در این کشور شود.

صدر الحسینی خاطرنشان می‌کند: ایران با شعار حمایت از مردم همواره احترام ویژه‌ای به تمام اقوام داشته و طی چهار دهه گذشته اقوامی که علاقه‌مند نبودند به دلیل مشکلات موجود در کشور خود باشند را به عنوان مهاجر پذیرفته و برای‌شان احترام قائل بوده است.

وی تصریح می‌کند: بنابراین حق جمهوری اسلامی ایران است که بتواند حق همسایگی را اجرا کند و با برگزاری جلسات و نشست‌ها آینده روشن‌تر شود.

این کارشناس مسائل افغانستان در ادامه می‌گوید: یکی از موضوعاتی که در مسائل بین‌المللی دارای اهمیت ویژه‌ای است حضور کشور مؤثر برای شنیدن نظرات و نزدیک کردن مواضع طرفین برای حل اختلافات است و ایران در این زمینه نقش مؤثر خود را در افغانستان با دعوت و مدیریت این جلسات نشان داد.

صدرالحسینی در پایان با بیان اینکه چشم‌انداز آینده افغانستان با نزدیک شدن مواضع گروه‌ها و جریانات روشن است، تصریح می‌کند: در نتیجه این حق برای ایران وجود دارد که بعد از همکاری قابل توجه به مردم افغانستان در حال حاضر نقش آفرینی قابل توجه هم داشته باشد، انتظار می‌رود تا تأثیر این گفت‌وگوها و نزدیک شدن مواضع را در صحنه افغانستان شاهد باشیم.

کد خبر 549005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.