رفلاکس معده چیست؟+ علائم و درمان

رفلاکس به معنای بازگشت اسید از معده به مری است که موجب بروز احساس سوزش در قفسه سینه می‌شود. علائم و روش‌های درمانی رفلاکس معده مورد توجه کاربران فضای مجازی است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، رفلاکس اسید معده که تحت عنوان بیماری رفلاکس معده-مری نیز شناخته می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که محتویات و اسید معده وارد مری می‌شود که اصطلاحاً به آن بازگشت اسید معده نیز گفته می‌شود. قسمتی به نام دریچه مری بین مری و معده قرار دارد که اجازه می‌دهد غذا از مری وارد معده شود، ولی از بازگشت غذا و اسید معده به مری جلوگیری می‌کند. درصورتی‌که این دریچه وظیفه خود را به درستی انجام ندهد، یعنی به خوبی بسته نشده یا بی‌موقع باز شود، محتویات و اسید معده به داخل مری بازمی‌گردد و در صورت تکرار این اتفاق بیماری رفلاکس معده رخ می‌دهد.

علائم رفلاکس معده

علائم رفلاکس معده براساس اندام و عضوی که تحت تأثیر اسید معده قرار گرفته، متفاوت است و همه بیماران علائم یکسانی را تجربه نمی‌کنند. علائم رفلاکس معده از خفیف به شدید دسته‌بندی می‌شود و معمولاً پس از غذا خوردن و هنگام دراز کشیدن بروز پیدا می‌کند. از علائم این بیماری می‌توان به درد قفسه سینه، درد همراه با سوزش سینه یا گلو، مشکل در بلع یا غذا خوردن، احساس مزه ترشی یا تلخی در دهان، خس‌خس کردن، آسم، سرفه مزمن، مشکلات تنفسی، افزایش بزاق و پوسیدگی دندان اشاره کرد. در صورتی که این علائم را گاهی اوقات تجربه می‌کنید بهتر است هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

علل بروز رفلاکس معده

در اغلب موارد علت بروز بیماری رفلاکس معده سبک زندگی افراد است؛ اما این بیماری می‌تواند به دلایل دیگر نیز رخ دهد که همیشه نمی‌توان آن‌ها را کنترل کرد. یکی از دلایل غیرقابل پیشگیری بروز این بیماری، فتق هیاتال است. در افراد مبتلا به فتق هیاتال، بخش فوقانی معده که به سمت دیافراگم برآمده است، وارد قفسه سینه می‌شود و این افراد مستعد ابتلاء به رفلاکس معده هستند.

عوامل مؤثر در ابتلاء به رفلاکس مکرر اسید معده که به راحتی قابل کنترل است شامل چاقی، سیگار کشیدن، نداشتن فعالیت ورزشی، مصرف بعضی از داروهای آسم، مسدود کننده کانال کلسیم، آنتی‌هیستامین‌ها، مسکن‌ها، آرام‌بخش‌ها و داروهای ضدافسردگی و بارداری است. مصرف کافئین، نمک خوراکی زیاد، رژیم غذایی کم‌فیبر، وعده‌های غذایی حجیم، شکلات، غذای چرب و تند، نوشابه‌های گازدار و آب‌میوه‌های اسیدی ممکن است موجب رفلاکس معده شود.

داروی آنتی‌رفلاکس معده

یکی از داروهای مفیدی که برای درمان علائم رفلاکس معده پیشنهاد می‌شود، استفاده از قرص یا شربت آنتی‌رفلاکس است. این داروها التهابات معده را برطرف می‌کند و مقدار اسید معده را کاهش می‌دهد. داروهایی که برای رفع سوزش معده و خنثی کردن اسید معده به کار می‌رود شامل آلومینیوم هیدروکساید، منیزیم هیدروکساید، سایمتیکون، کربنات کلیسم و بیکربنات سدیم می‌شود. البته مصرف این داروها باید به صورت دوره‌ای باشد و هرگز نباید از آن‌ها به صورت مداوم استفاده کرد.

داروهای دیگری که برای درمان رفلاکس معده توصیه می‌شود شامل متوکلوپرامید، سیزاپراید و دومپریدون می‌شود که به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند. داروهای دیگر مانند سایمتیدین، رانیتیدین، فاموتیدین و نیزاتیدین نیز به بهبود علائم بیماری رفلاکس معده کمک می‌کند. به طور کلی مصرف هر یک از این داروها دارای عوارض جانبی است؛ بنابراین لازم است قبل از مصرف این داروها با پزشک مشورت کنید تا بتوانید بهترین داروی آنتی رفلاکس معده را انتخاب کنید.

درمان خانگی رفلاکس معده

سرکه سیب یکی از مؤثرترین درمان‌های خانگی برای رفلاکس معده محسوب می‌شود؛ زیرا اسید آن به هضم غذا کمک می‌کند و تولید اسید در معده را متعادل می‌سازد. دارچین نیز نوعی ضد اسید معده طبیعی است که به بهبود فرآیند هضم و جذب غذا کمک شایانی می‌کند. توصیه شده است که برای درمان اسیدی شدن و بیماری رفلاکس معده از چای دارچین استفاده کنید.

از شگفت‌انگیزترین مواد برای درمان رفلاکس معده می‌توان به عسل اشاره کرد؛ زیرا سرشار از آنتی‌اکسیدان است که نقش مهمی در پیشگیری از التهاب دارد. متخصصان معتقدند که ترکیب عسل و سیاه دانه به تقویت سلامت معده و کنترل اسید معده کمک شایانی می‌کند و مانع برگشت اسید معده به مری می‌شود.

مصرف غذاهای تند و پرادویه نیز موجب وخیم‌تر شدن علائم بیماری رفلاکس معده می‌شود. البته مصرف به اندازه از ادویه‌هایی مانند زیره، فلفل سیاه و زردچوبه به بهبود علائم این بیماری کمک می‌کند؛ زیرا جزو قوی‌ترین مواد ضدالتهابی محسوب می‌شود که می‌تواند رفلاکس معده را کاهش دهد.

اگر مشکل رفلاکس شما به دلیل ترشح بیش از حد اسید است و باعث سوزش سر دل می‌شود، به عنوان یک راه‌حل می‌توانید به آرامی پایین قفسه سینه و وسط سینه را ماساژ دهید و با استفاده از انگشت اشاره و انگشت وسط این منطقه را با حرکاتی دایره‌ای ماساژ دهید. نوشیدن آب می‌تواند مانع ترشح بیش از حد اسید معده و مانع بروز رفلاکس معده شود. استرس نیز می‌تواند تأثیر زیادی بر هضم غذا داشته باشد و باعث افزایش ترشح اسید معده شود؛ بنابراین لازم است به منظور تسکین علائم بیماری رفلاکس معده استرس خود را کنترل کنید. همچنین یوگا و مدیتیشن می‌تواند به کنترل استرس کمک شایانی کند.

کد خبر 549000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.