اصل برابری در ساخت‌وساز شهرهای اسلامی

یک دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری گفت: یکی از مهمترین اصول در طراحی و برنامه‌ریزی شهری شهرهای اسلامی رعایت اصل محرمیت و جلوگیری از آسیب رساندن به اشخاص و اموال آنها است که باید در برنامه‌ها و طرح‌های شهری لحاظ شود.

مهدی ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا به اصول طراحی شهرهای اسلامی اشاره و اظهار کرد: رعایت اصل محرمیت در ساخت فضاهای شهری از اصول مهم شهرهای اسلامی در حوزه طراحی و برنامه‌ریزی شهری است که در ساخت و ساز گذشته شهرها با حفظ کیفیت و اصالت بنا مورد توجه قرار می‌گرفت.

وی افزود: منع ضرر دیدن و ضرر رساندن و محترم شمردن حق و اموال از ضروریات برنامه‌ریزی شهری شهرهای اسلامی است.

این دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری خاطرنشان کرد: اعتقادات اسلامی مسلمانان به نحوی است که هر شخصی باید به گونه‌ای عمل کند تا ضرری را متوجه دیگران نسازد از این رو در شهرهای اسلامی ساخت و سازهای شهری یا هر عملی از یک فرد ساکن یا رهگذر، نباید موجب آسیب زدن یا کاهش ارزش اموال دیگران شود.

ابراهیمی اضافه کرد: یکنواختی تقریبی و حق دریافت روشنایی، هوای مورد نیاز و خدمات شهری ملزومات زندگی شهری مطلوب برای شهروندان است.

وی تصریح کرد: طبق این اصل شهر مسلمانان باید نواختی نسبتاً یکسان داشته باشد تا اصل عدالت و برابری اسلامی محقق شود. شهر مسلمانان نباید چشم‌اندازی متناقض از خود به نمایش بگذارد.

این دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری تاکید کرد: ایجاد ساختمان‌های مرتفع که موجب دریافت نکردن نور خورشید و هوای تازه در واحدهای مسکونی مجاور می‌شود، در شهرهای اسلامی جایز نیست.

کد خبر 548895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.