سهم اصفهان از مسکن ملی ۲۰۵ هزار واحد است/متقاضیان باید حدود ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت کنند

مدیرعامل شرکت عمران بهارستان گفت: برنامه چهار ساله مسکن شهری کشور مبنی بر ساخت چهار میلیون واحد است که ۲۰۵ هزار واحد آن متعلق به استان اصفهان است و تا به امروز ۱۹۱ هزار ثبت‌نام انجام شده است.

محمدرضا احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: از ۱۳ هزار نفری که در چهار مرحله طرح اقدام ملی ثبت‌نام کردند حدود سه هزار نفر ثبت‌نام نهایی را انجام دادند و وجه اولیه را واریز کردند که ساخت مسکن برای این سه هزار نفر آغاز شده است.

وی افزود: در مرحله پنجم ثبت‌نام طرح اقدام ملی ۲۶ هزار نفر در اردیبهشت‌ماه و خردادماه سال جاری مجدداً در شهر بهارستان ثبت‌نام کردند که بعد از ثبت‌نام اطلاعات آنها بررسی شد و پس از مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت مدارک خود را تکمیل کردند که تعدادی از ثبت‌نام کنندگان واجد شرایط نبودند اما افرادی که واجد شرایط چهارگانه باشند به صورت خودکار برای آنها افتتاح حساب می‌شود و پیامکی مبنی بر افتتاح حساب برای آنها ارسال می‌شود که بعد از آن ملزم به پرداخت مبلغ چهل میلیون تومان اولیه هستند و ساخت سه هزار واحد مسکونی دیگر هم در این قالب در سال جاری آغاز خواهد شد.

ادغام طرح‌های اقدام ملی قدیم و نهضت ملی مسکن

مدیرعامل شرکت عمران بهارستان تصریح کرد: طرح اقدام ملی قدیم و طرح نهضت ملی مسکن که در دولت سیزدهم کلید خورد با هم ادغام شده است و تسهیلات و شرایط آنها با هم یکسان است و در واقع هر دو طرح تبدیل به یک طرح شده است که سه هزار واحد در اواخر دولت قبل آغاز به ساخت شد و سه هزار واحد جدید هم در اواخر سال شروع به ساخت خواهد شد که جمعاً شش هزار واحد خواهد شد.

احمدی ادامه داد: ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای این طرح در نظر گرفته شده است که برای متقاضی به قیمت تمام شده محاسبه خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود که اگر بین یک سال و نیم تا دو سال ساخت این واحدها طول بکشد به جز تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی متقاضی باید مبلغی در حدود ۲۰۰ میلیون تومان نیز پرداخت کند.

وی خاطرنشان کرد: زمین‌های این واحدها به صورت اجاره ۹۹ ساله است و بعد از تحویل واحدها به متقاضیان همانند طرح مسکن مهر متقاضی می‌تواند به صورت اقساط وجه زمین را بپردازد یا به صورت اجاره ۹۹ ساله، سالیانه مبلغ اجاره را پرداخت کند.

مدیرعامل شرکت عمران بهارستان افزود: برنامه چهار ساله مسکن شهری کشور مبنی بر ساخت چهار میلیون واحد است که ۲۰۵ هزار واحد آن متعلق به استان اصفهان است و تا به امروز ۱۹۱ هزار ثبت‌نام انجام شده است که باید اطلاعاتشان بررسی و پالایش شود، به نظر می‌رسد در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از متقاضیان نهایی شوند که باید برنامه‌ریزی لازم انجام شود.

احمدی ادامه داد: در شهر بهارستان در سال جاری و سه سال آینده طبق برنامه‌ریزی انجام شده سالی سه هزار واحد احداث خواهد شد و در نهایت ۱۲ هزار واحد در قالب طرح جهش تولید نهضت مسکن احداث می‌شود که سه هزار واحد از اواخر امسال آغاز خواهد شد، به جز سه هزار واحدی که در اواخر دولت قبل ساخت آنها آغاز شد از سال ۱۴۰۱ تا سال ۱۴۰۴ هم هر سال سه هزار واحد طبق برنامه‌ریزی احداث می‌شود.

وی گفت: زمین این پروژه‌ها را دولت به صورت رایگان تأمین می‌کند، اما هزینه ساخت با تسهیلات بانکی و آورده متقاضی تأمین می‌شود، اتفاق بسیار خوبی که در دو ماه گذشته رخ داده است افزایش تسهیلات بانکی از ۱۵۰ میلیون تومان به ۴۰۰ میلیون تومان است، یعنی بیش از ۵۰ الی ۶۰ درصد هزینه‌های ساخت با تسهیلات بانکی تأمین می‌شود.

لزوم انجام به موقع تعهدات توسط متقاضیان مسکن

مدیرعامل شرکت عمران بهارستان در ادامه افزود: اگر روند ساخت مسکن سریع باشد مراحل ساخت با گرانی‌ها تداخل پیدا نمی‌کند، به این دلیل که حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد هزینه ساخت پروژه برعهده متقاضی است و توان پرداخت متقاضیان با هم برابر نیست، ممکن است برخی متقاضیان در پرداخت‌ها تأخیر داشته باشند و این تاخیرها باعث طولانی شدن زمان تکمیل پروژه‌ها می‌شود و ممکن است مشمول افزایش قیمت شود اما اگر همانطور که دولت همکاری لازم را انجام داده و تمام اراضی قابل احداث را به صورت رایگان در اختیار ساخت این پروژه‌ها قرار داده است مردم هم همکاری لازم را انجام دهند و آورده‌های خود را در زمان مقرر پرداخت کنند؛ این واحدها بین یک سال و نیم تا دو سال ساخته می‌شوند.

احمدی تصریح کرد: اگر متقاضیان همکاری لازم را انجام ندهند ممکن است ساخت این پروژه‌ها سه الی چهار سال به طول بینجامد، همانطور که در حال حاضر تعدادی از واحدهای مسکن مهر نیمه‌کاره است که از دولت‌های پیش باقی مانده است و یکی از دلایل آن همکاری نکردن متقاضیان و بخشی هم به دلیل همکاری نکردن برخی انبوه‌سازان و دلیل دیگر هم تکمیل نشدن خدمات زیربنایی است. اگر سه فاکتور انتخاب انبوه‌ساز، تأمین خدمات زیرساخت‌ها و تکمیل آورده متقاضی به صورت منسجم و هماهنگ باشد احداث این واحدها یک سال و نیم الی دو سال به طول می‌انجامد و نگرانی متقاضیان برطرف می‌شود.

در بهارستان محله‌سازی انجام شده است

وی اظهار کرد: واحدهایی که در استان اصفهان ساخته شده و به خصوص واحدهایی که در شهر بهارستان ساخته شده‌اند با کیفیت‌ترین و کامل‌ترین مسکن مهر ساخته شده است؛ در بهارستان محله سازی انجام شده و همزمان با ساخت واحدهای مسکونی ۱۰ واحد آموزشی، دو باب مسجد، حدود ۱۰ هزار هکتار فضای سبز، کلانتری، فضاهای ورزشی رو باز احداث شده است. یک درمانگاه در حال احداث شده و یک بیمارستان هم در جنب اراضی مسکن مهر در حال طراحی است.

مدیرعامل شرکت عمران بهارستان تصریح کرد: باید با توجه به گذشته شهر بهارستان راجع به آینده آن اظهار نظر کرد، آنچه تاکنون در بهارستان انجام شده نشان دهنده این است که کارها به درستی انجام شده است و اگر ناظر بی‌طرفی هم شهر بهارستان را با شهرهای دیگر مقایسه کند این حرف را تأیید می‌کند، همچنان که مقامات کشوری هم این امر را تأیید کردند.

احمدی در خصوص نظارت بر کیفیت ساخت مسکن در بهارستان، اظهار کرد: نظارت بر مصالح ساختمانی باید دقیق‌تر باشد به همین جهت مهندس مشاور جداگانه برای نظارت اختصاص دادیم و از منابع داخلی شرکت هم هزینه آن را پرداخت می‌کنیم، این دغدغه ماست که تجربه خوبی را که از مسکن مهر به دست آورده‌ایم در طرح اقدام ملی مورد استفاده قرار دهیم تا نگرانی مردم برطرف شود.

پیش‌بینی زیرساخت‌های بهارستان برای جمعیتی دو برابری

وی گفت: بسیاری از شهرها با الحاق به محدوده، طرح‌های تولید مسکن را جلو می‌برند اما بهارستان بر اساس طرح جامع مصوب شده ساخته می‌شود، طبق طرح جامع مصوب جمعیت بهارستان در مرحله اول به ۲۶۰ هزار نفر و در مرحله دوم به ۳۲۰ هزار نفر افزایش پیدا می‌کند؛ در حال حاضر جمعیت ۱۲۰ هزار نفر است، معابر و زیرساخت‌های بهارستان برای جمعیتی حداقل دو برابر جمعیت فعلی پیش‌بینی شده اما به دلیل عدم همراهی برخی دستگاه‌های خدمات‌رسان، خدمت‌رسانی در بهارستان بسیار کم است، برخی دستگاه‌ها وظایف مشخص شده را انجام نمی‌دهند و این گونه فشار بر شرکت عمران و شهرداری بهارستان وارد می‌شود.

مدیرعامل شرکت عمران بهارستان خاطرنشان کرد: ما به نیابت از بسیاری دستگاه‌های اجرایی پروژه‌های عمرانی همچون مدرسه و بیمارستان در شهر بهارستان احداث می‌کنیم در صورتی که جز وظایف مصرح قانونی ما نیست اما به جهت تسریع روند ساخت و ساز و رفع دغدغه مردم به این امورات رسیدگی می‌کنیم.

مسئله فرونشست زمین در بهارستان وجود ندارد

احمدی گفت: در شهری همچون بهارستان با جمعیت ۲۵۰ هزار نفر می‌توان برخی خدمات که در شهرهای کوچک نمی‌توان ارائه کرد را در شهر بهارستان ارائه داد به عنوان مثال متروی بهارستان که در صورت تأمین مالی طی دو سال به بهره‌برداری می‌رسد یا بیمارستان ۲۵۰ تختی در بهارستان ساخته می‌شود، در صورتی که شهرهای کوچک اصفهان بیمارستان ۲۵۰ تختی ندارند و اینها به جهت جمعیت زیادی است که در بهارستان مستقر خواهد شد که امیدواریم شهروندان بهارستان در چند سال آینده هم همراهی لازم را داشته باشند تا با پشتیبانی دولت و دستگاه‌های خدمات‌رسان، خدمات لازم برای ۱۲۰ هزار جمعیت فعلی و جمعیتی که اضافه خواهد شد تأمین شود.

وی در خصوص نگرانی فرونشست در شهرهای جدید، گفت: فرونشست مربوط به برداشت بی‌رویه آب و اقداماتی که در سفره‌های آب زیرزمینی انجام می‌شود است؛ در بهارستان این اتفاق رخ نمی‌دهد در این شهر چهار قنات زنده وجود دارد که برداشت از قنات‌ها به صورت طبیعی انجام می‌شود، طرح‌های آبخیزداری اراضی بهارستان و سیلاب‌هایی که جاری می‌شود در اراضی بالادست کنترل می‌شود و آنچه که به داخل شهر وارد می‌شود توسط کانالی به زاینده‌رود ریخته می‌شود و در طبیعت آن دستکاری نشده که در مورد فرونشست نگران باشیم و در کنار این موارد در دو ماه گذشته مطالعات مربوط به فرونشست هم انجام شده است.

افتتاح حساب و واریز اولین قسط مسکن ملی

مدیرعامل شرکت عمران بهارستان در رابطه با اقساط تسهیلات گفت: تسهیلات وام مسکن مهر با شرایط آن دوران و بر اساس درآمدهای آن زمان چهار درصد بهره داشت، بهره تسهیلات مسکن ملی به صورت شناور است و حداکثر آن ۱۸ درصد و حداقل آن به چهار درصد می‌رسد و در صندوق ملی مسکن که در قانون جهش تولید مسکن به آن اشاره شده منابع تعریف شده و از آن صندوق یارانه داده می‌شود حتی ممکن است برای دهک‌های خاصی از جامعه که توان پرداخت اقساط را ندارند تمهیداتی اندیشیده شود که در پرداخت اقساط به آنها کمک شود. پالایش متقاضیان باید انجام شود و بعد از این پالایش توان مالی متقاضیان بررسی شود.

احمدی گفت: فراخوان شناسایی انبوه‌ساز برای این سه هزار واحد در حال برگزاری است و در روزنامه‌ها منتشر شده است و به متقاضیان هم اعلام شده است که آورده اولیه بین ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان را واریز کنند و در چند ماه آینده قسط دوم هم از متقاضیان دریافت می‌شود؛ حسابی برای متقاضیان افتتاح شده است که غیرقابل برداشت است و متقاضی می‌تواند وجه را به آن حساب واریز کند و در زمان نیاز پول به صورت خودکار از حساب متقاضی برداشت و به انبوه‌ساز پرداخت خواهد شد، این حساب مانند صندوق پس‌انداز متقاضی است که و متقاضی می‌تواند پس‌اندازهای ماهیانه خود را به این حساب واریز کند و به این شکل برای پرداخت یک‌جای مبلغ موردنظر فشار از روی متقاضی برداشته می‌شود.

آینده روشن شهر بهارستان

وی تصریح کرد: با توجه به سرمایه‌گذاری سنگینی که وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران شهرداری در شهرهای جدید به خصوص در بهارستان برای ایجاد زیرساخت‌ها انجام داده است، متروی بهارستان تا قبل از پایان دولت سیزدهم به بهره‌برداری خواهد رسید که می‌توان با فاصله ۱۰ دقیقه‌ای از بهارستان به اصفهان رسید و حمل‌ونقل راحت و ارزانی در اختیار شهروندان شهر بهارستان قرار می‌گیرد و در کنار آن طی دو سه سال آینده جمعیت بهارستان به آستانه ۲۰۰ هزار نفری می‌رسد؛ همه اینها مبین این است که آینده بسیار روشنی برای شهر بهارستان رقم خواهد خورد. همچنین کنارگذر شرق در کنار بهارستان در حال احداث است که هشت درصد از کل حمل‌ونقل کشور از آن منطقه عبور می‌کند و این امر باعث می‌شود بهارستان به شهری باکیفیت در جنوب کلانشهر اصفهان تبدیل شود.

کد خبر 548859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 61
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پیمان ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    22 5
    سلام ببخشید برای ثبت نام وتکمیل مدارک برای بنده است ام اس آمده که مدارک اسکن کنید ،کجا باید بروم و مدارک ارسال کنم ،با گوشی نمیشه اینکار انجام دهم ؟
  • رضا ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    51 11
    من اگه ۲۰۰ میلیون پول داشتم و میتونستم ماهی ۵ میلیون هم قسط بدم دیگه از خدا چی میخواستم ، این دیگه چه طرحیه آخه؟؟؟
  • ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    37 6
    کی ۲۰۰ میلیون پول داره
  • سلام ۲۰۰ میلیون تو دوسال باید داده شود ،اخه کارگر‌ ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    25 8
    اگه ۲۰۰ میلیون تو دوسال میتونست جمع کنه ک عالی بود
  • ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    45 8
    کسی اگه ۲۰۰تومن داشته باشه دولت نمیخاد
  • فقط خدا ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    18 2
    پول ک باهزارزحمت بدست اوردیم بعدچندسال الانم دست صاحبخونه چجور بخایم ۲۰۰میلیون یا ۴۰ میلیون جمع کنیم برا خونه دارشدن اونم طی مدت کوتاه
  • امیر IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
    0 0
    برای ما قشر کارگر بخدا سخته اخه چطور با این گرانی میشه هی ۴۰میلیون پس انداز کنیم ما هر چه کار میکنیم کرایه خرجمون در نمیاد یه روز سیر ودو روز گرسنه نگاه به جیب خودتون نکنید مردم را درک کنید تااز مستاجری راحت بشیم