نرخ ارز توسط عرضه و تقاضا مشخص می‌شود

یک اقتصاددان با بیان اینکه بانک مرکزی فرمول تعیین نرخ دلار را مشخص نمی‌کند، گفت: نرخ ارز در کشور در بازار آزاد توسط عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و نرخ ارز رسمی نیمایی نیز توسط بانک مرکزی تعیین می‌شود.

هوشنگ شجری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تعیین نرخ کارشناسانه و منطقی دلار بر اساس نسبت تورم داخل به خارج است. معمولاً یک سال به عنوان سال پایه تعیین می‌شود و نسبت تورم داخل به خارج از کشور، در آن نرخ پایه ضرب می‌شود تا نرخ ارز به دست آید.

وی افزود: حال اگر نرخ تورم داخل ۳۰ درصد بالاتر از خارج باشد به همان نسبت نرخ ارز هم بالاتر می‌رود که این فرمول تئوری قدرت خرید نام دارد.

به گفته این اقتصاددان اگر از این روش برای تعیین نرخ ارز استفاده می‌شد تعادل بازرگانی خارجی بر هم نمی‌خورد اما متأسفانه این راه‌حل منطقی در ایران استفاده نمی‌گردد.

شجری تصریح کرد: در کشور ما نرخ ارز در بازار آزاد توسط عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و نرخ ارز رسمی نیمایی نیز توسط بانک مرکزی تعیین می‌شود.

وی افزود: به نظر می‌رسد چگونگی تعیین نرخ نیمایی با تبعیت از نرخ بازار آزاد باشد؛ زیرا نرخ ارز نیمایی نباید تفاوت چندانی با بازار آزاد داشته باشد و احتمالاً مبنایی برای قیمت ارز نیمایی است.

این اقتصاددان یادآور شد: چه‌بسا اگر اختلاف ارز رسمی و بازار آزاد زیاد شود زمینه‌ برای معضلاتی چون صادرات قاچاق هم فراهم شود و مسیر قانونی ارز بسته شود.

شجری تاکید کرد: با این حال هنوز هم بانک مرکزی نحوه چگونگی تعیین نرخ ارز رسمی را مشخص نکرده است.

کد خبر 548804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.