۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵
ژئوفون‌ چیست؟

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: هنگامی که زلزله در ماهیت امواج صدا منتشر می‌شود و به صفحه ژئوفون‌ها برخورد کند باعث تحریک آن می‌شود؛ با تحریک این صفحه امواج صوتی به الکترونیکی تبدیل و امکان ثبت و نمایش آن‌ها به شکل خطوط فراهم می‌شود.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه امواج زلزله معمولاً در محیط جامد سنگی زمین منتشر می‌شود، اظهار کرد: این امواج ماهیت فیزیکی دارد و آن‌ها را می‌توان توسط گیرنده‌هایی به نام ژئوفون که مانند هدفون است، دریافت کرد.

وی افزود: ژئوفون‌ها مانند گوش انسان عمل می‌کند و هنگامی که زلزله در ماهیت امواج صدا، منتشر می‌شود و به صفحه ژئوفون‌ها برخورد کند باعث تحریک آن می‌شود؛ با تحریک این صفحه امواج صوتی به الکترونیکی تبدیل و امکان ثبت و نمایش آن‌ها به شکل خطوط فراهم می‌شود.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: عوامل مختلفی می‌تواند باعث تحریک ژئوفون‌ها شود و به طور کلی می‌توان گفت هر عاملی که ویژگی‌های الکترومغناطیس دارد مانند ضربه، انفجار و زلزله می‌تواند باعث تحریک ژئوفون‌ها شود.

ریشتر چیست؟

وی در رابطه با معنای ریشتر گفت: برای اندازه‌گیری زلزله روش‌های مطلق و نسبی وجود دارد و ماهیت زلزله اولین انرژی آزاد شده در یک نقطه زمین است که تحت عنوان کانون زلزله شناخته می‌شود؛ هنگامی که این انرژی به سطح زمین راه می‌یابد نزدیک‌ترین نقطه مرکز زلزله است.

نصراصفهانی ادامه داد: اگر مقدار انرژی را در لحظه‌ای که آزاد می‌شود بر اساس روش‌ها و واحدهای موجود اندازه‌گیری کنیم، عدد به دست آمده به عنوان انرژی مطلق یا بزرگای زلزله شناخته می‌شود و بر اساس ریشتر بیان می‌شود.

وی افزود: هنگامی که انرژی مطلق به سطح زمین راه می‌یابد؛ تأثیرات مخربی ایجاد می‌کند که مقدار اثرات آن درجه‌بندی شده و بر اساس این درجات شدت زلزله مطرح می‌شود؛ بنابراین اگر به طور مثال بگوییم شدت زلزله ۷.۳ ریشتر است، اشتباه مطرح شده و در واقع بزرگای زلزله برابر با ۷.۳ ریشتر است..

این دانشیار گروه زمین‌شناسی تاکید کرد: مقدار انرژی با میزان تخریب یا در واقع بزرگای زلزله با شدت آن نسبت مستقیم دارد و با افزایش بزرگای زلزله، انرژی آن بیشتر شده و میزان خسارت وارده بیشتر خواهد شد.

وی تصریح کرد: شدت زلزله واحد نسبی ندارد، اما بزرگای آن دارای واحد مشخص است که این واحد در تمامی دنیا به طور یکنواخت اندازه‌گیری و تقریباً یکسان است.

کد خبر 548715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.