منابع آب شهرضا فقط متکی به چاه های حفر شده است

سرپرست فرمانداری شهرضا گفت:در سال‌های اخیر که مشکل خشکسالی تشدید شده ما هم در کمیت آب مشکل پیدا کنیم یعنی عمق چاه‌ها زیاد شده و هم کیفیت آب به شدت نامطلوب شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید امیر جعفری شامگاه امروز (پنجشنبه ۲۳ دیماه) در جلسه شورای اداری شهرستان شهرضا اظهار کرد: لازم است از اهتمام انقلابی و ارزنده استاندار اصفهان تشکر کنم که در نخستین سفر شهرستانی خود برای برگزاری شورای اداری مشترک، شهرضا را انتخاب کردند و امیدواریم این جلسه فتح بابی برای حل مشکلات مردم باشد.

وی حضور میدانی مدیران ارشد و برخورد نزدیک با موضوعات را از نتایج به ثمر رسیدن یک دولت مردمی و انقلابی دانست و ادامه داد: امروز از صبح اول وقت و پیش از طلوع آفتاب، کار استاندار در شهرستان با برگزاری جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در شهرک صنعتی رازی شروع شد و تا اکنون که ظهر را گذرانده‌ایم، مستمر و بی واسطه در خدمت مردم شهرستان بودند، تااذان مغرب هم جلساتی را پیش بینی کرده‌اند.

سرپرست فرمانداری شهرضا با اشاره به سابقه دیرینه شهرستان و گذشت بیش از ۱۰۰ سال از استقرار نهاد حاکمیتی در آن، گفت: شهرضا محور برخی شهرستان‌هایی بوده که اینک جدا شده و خودشان دارای فرمانداری هستند این عظمت و تاریخ کهن این شهرستان است که در کنار علما، حکماً، ادبا، فرهیختگان و فرهنگیان و در صدر آنها شهدایی که تقدیم راه انقلاب شد، خود را نشان داده از جمله سردار شهید حاج همت که یک چهره ملی و افتخار این خطه و ایران است.

وی افزود: بیش از این نیاز نیست در وصف شهرضا سخن بگوییم چون استاندار پیش از من در این شهرستان حضور داشتند و اطلاعات لازم را در اختیار دارند، بنابراین از این فرصت برای بیان چند مساله محوری شهرستان استفاده می‌کنم از جمله اینکه شهرضا نیز مانند بسیاری از مناطق کشور از مشکل کمبود آب رنج می‌برد.

جعفری با اشاره به بازدید استاندار و همراهان او از برخی محله‌های کم برخوردار شهرضا، یادآور شد: شرمنده مردم هستیم که نمی‌توانیم آب سالم و با کیفیت را به نسبت عادلانه ای در اختیار همه قرار دهیم و منابع آب شهرستان فقط متکی به چاه‌های حفر شده است در حالی که در بعضی شهرستان‌ها از خطوط لوله و آب تصفیه خانه‌های بزرگ استفاده می‌شود و فقط در هنگام خشکسالی از چاه‌ها به عنوان جبران کمبود بهره برداری می‌شود.

وی با بیان اینکه هیچ خطوط لوله و تعامل بین حوضه‌ای برای تامین آب مورد نیاز این شهرستان انجام نشده است، افزود: در سال‌های اخیر که مشکل خشکسالی تشدید شده ما هم در کمیت آب مشکل پیدا کنیم یعنی عمق چاه‌ها زیاد شده و هم کیفیت آب به شدت نامطلوب شده تا جایی که یکی از دغدغه‌های اصلی مردم به ویژه در محلات این است که آب با کیفیت در اختیار ندارند و لازم است برای حل این مشکل تدابیر کوتاه، میان و بلندمدت با نظر استاندار و مدیران استانی اندیشیده شود.

سرپرست فرمانداری شهرضا از ارائه طرح‌های انتقال بین حوضه‌ای در داخل استان یا انتقال آب از تصفیه خانه‌ها به مسوولان استانی و ملی خبر داد و گفت: امیدواریم با نظر استاندار اصفهان این موضوع دنبال شود، از دیگر موضوعات مهم در شهرضا، صنعت است، این شهرستان ظرفیت‌های صنعتی فراوانی را در خود جا داده است از جمله شهرک صنعتی رازی که یکی از بزرگترین شهرک‌های شیمیایی کشور و استان به شمار می‌رود.

وی با اشاره به فعالیت صنایع ارزنده با بهره وری بالا و امکان صادرات در شهرک صنعتی رازی، توضیح داد: صنایع در سال‌های اخیر مشکلات زیادی را پشت سرگذاشته اند از جمله کمبود نقدینگی، سرمایه در گردش، موضوع بانک‌ها و تامین برخی زیرساخت‌ها مثل آب، برق و گاز که امروز در ستاد تسهیل تصمیمات خوبی در این زمینه گرفته شد.

جعفری از نظر مثبت استاندار به ایجاد منطقه ویژه اقتصادی شهرضا خبر داد و گفت: این نشان می‌دهد که شهرضا ظرفیت بسیار خوبی در راستای فعال کردن پروژه‌های صنعتی دارد.

وی شهرضا را شهرستانی زنده و پویا خواند و ادامه داد: بر خلاف برخی از شهرستان‌ها که در حال خالی از سکنه شدن هستند، این شهرستان به دلیل زنده بودن و قرار گرفتن در یک شاهراه مواصلاتی شمال به جنوب کشور و قرار گرفتن در نزدیکی شهرستان اصفهان، مهاجرپذیر مهاجرنشین است و این موضوع پیامدهایی را به دنبال دارد.

سرپرست فرمانداری شهرضا با اشاره به افزایش بافت‌های فرسوده در داخل این شهر، یادآور شد: در حاشیه‌های شهر، مراکز تجمع جمعیت شکل می‌گیرد که مناسب نیست و باید ساماندهی بهتری برای فراهم کردن امکانات و توزیع عادلانه آن در شهرستان فراهم کنیم چرا که موضوع مهاجرپذیری و حاشیه نشینی یکی از موضوعات مهمی است که خود را این روزها در قالب ساخت و سازهای غیرمجاز و بی ضابطه نشان می‌دهد.

وی ساخت و سازهای غیرقانونی را بر اثر قصورهای مسئولان گذشته یا اهمال دستگاه‌های اداری دانست و گفت: بیش از ۷۵ لکه در اطراف شهرستان ساخت و ساز غیرمجاز ایجاد شده و جمعیت قابل توجهی را در خود جا داده‌اند درباره همین موضوع جلسه خوبی را با حضور معاون عمرانی استاندار برگزار کردیم و با نگاه حل مشکل به موضوع دستوراتی صادر شد.

جعفری همچنین شهرضا را یکی از قطب‌های کشاورزی، تولید محصولات گلخانه‌ای، دامداری و فعالیت‌های حوزه جهاد کشاورزی معرفی کرد و ادامه داد: این روزها کشاورزان و دامداران به دلیل گران بودن نهاده‌های دامی یا عدم امکان تامین آنها با مشکلاتی رو به رو هستند که در سطح ملی و استانی نیز این مشکلات وجود دارد و نیاز به حمایت روزافزون از این دامداران و کشاورزان جامعه داریم که این امواج گرانی‌ها فشار مضاعفی به آنها وارد نشود.

وی با اشاره به مشکل حفر چاه‌های غیرمجاز در شهرضا، توضیح داد: برخورد با حفر کنندگان این چاه‌های غیرمجاز از تکالیف دستگاه‌های شهرستانی است در حالی که از بستن چاه‌های آبی که آب دامداری‌ها را تامین می‌کند خوشحال نیستیم و این موضوعات متناقض نما باعث دوچندان شدن مشکلات می‌شود.
شش بانده کردن جاده اصفهان به شهرضا نیمه کاره است

سرپرست فرمانداری شهرضا از ثبت نام بیش از ۹ هزار نفر در مرحله نخست طرح جهش تولید مسکن در این شهرستان خبر داد و گفت: این نشاندهنده اعتمادی مردم به دولت است و اکنون که مردم متقاضی هستند، ساخت و سازهایی باید در کشور و شهرستان برای جهش تولید مسکن انجام شود.

وی شهرضا را یکی از شهرستان‌های فعال استان در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای معرفی کرد و افزود: شش بانده کردن جاده اصفهان به شهرضا که امیدواریم ادامه یابد یکی از طرح‌های بسیار ضروری است و با همراهی استاندار و پی گیری های نماینده و جلساتی که در شهرستان برگزار می‌شود، پیشرفت خوبی داشته اما برای تسریع این پروژه نیاز به ساخت ۶ زیرگذر داریم که هنوز ناقص هستند.

وی شش بانده کردن جاده اصفهان به شهرضا را اصلی ترین موضوع راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان بیان کرد و یادآور شد: با توجه به اینکه این مسیر برای ترانزیت کالا مسافر و بار استفاده می‌شود، زیبنده نیست که هر هفته یا دو سه روز یکبار، یک تصادف منجر به فوت یا جرح در این مسیر داشته باشیم.
خانه‌های بهداشت محلی، فاقد نیرو است

جعفری همچنین اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت و درمان را قابل تقدیر دانست و ادامه داد: انتظارات مردم شهرستان بیش از این هاست، خوشحالیم که در سه هفته گذشته فوتی ناشی از کرونا در شهرستان نداشتیم اما برای راه اندازی بیمارستان فوق تخصصی امیرالمومنین (ع) انتظار می‌رود که مسوولان دانشگاه علوم پزشکی استان نسبت به اختصاص پزشک فوق تخصص به این بیمارستان همراهی لازم را داشته باشند، یکی از مشکلات محلات‌ها نیز شبکه‌ها و خانه‌های بهداشت فاقد نیرو است که لازم است تقویت شوند.

وی با اشاره به اقدامات مهمی که در حوزه آب و فاضلاب از جمله تامین آب شرب سالم مردم و شبکه پساب فاضلاب و فاضلاب انجام شده است، ادامه داد: این پروژه حدود ۴۷ درصد پیشرفت کار دارد که به شدت ناکافی است و با توجه به اینکه ظرفیت صنعت در حال شکوفا شدن است، انتظار می‌رود سرمایه گذاری در حوزه پساب و حوزه شبکه فاضلاب افزایش یابد.

سرپرست فرمانداری شهرضا یکی از آسیب‌های حوزه آب این شهرستان را شفاف نبودن جدول منابع و مصارف معرفی کرد و توضیح داد: تمام تلاشمان را به کار می‌گیریم در گام نخست، جدول را شفاف کنیم و دوم اینکه پرت زیاد آب در شبکه محلی را اصلاح کنیم به ویژه اکنون که در شرایط خشکسالی قرار داریم و لازم است که خودمان را با شرایط سازگار کنیم.

وی ساماندهی چاه‌های آب را نیز ضروری دانست و افزود: چاه‌های مجاز نیاز به نصب کنتور و چاه‌های غیرمجاز نیاز به برخورد دارند همچنین شهرضا ظرفیت‌های علمی، فرهنگی و مذهبی غنی دارد، حوزه‌های علمیه و هیات‌ها مذهبی در شهرستان فعال و بانوان و جوانان در این شهرستان با نشاط و از پیشران‌های تحولات توسعه‌ای شهرستان هستند اما به نظر می‌رسد که ما در موضوعات فرهنگی با یک بی انضباطی فرهنگی رو به رو هستیم که نیاز است در یک قرارگاه فرهنگی بتوانیم موضوعات را یک پارچه کنیم و با هم افزایی امکانات دستگاه‌های دولتی و ظرفیت‌های مردمی بتوانیم کارهای بزرگی را در راستای فرهنگ انقلابی را پی گیری کنیم.

کد خبر 548656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.