نقش طراحی شهرهای دوستدار کودک در ایجاد مناطقی فراگیر

محققان در پی انجام مطالعات پی در پی به این نتیجه رسیده‌اند که طراحی شهرهای دوستدار کودک می‌تواند به ایجاد مناطقی منجر شود که در آن‌ها، تمام اقشار جامعه احساس رضایت می‌کنند و کیفیت زندگی در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زمانی که معماران و برنامه‌ریزان شهری در طراحی‌های خود کودکان را به طور اختصاصی مورد توجه قرار می‌دهند، در واقع به ایجاد مناطقی ایمن‌تر و سالم‌تر می‌اندیشند که البته ایجاد آن‌ها می‌تواند برای تمام اقشار جامعه با هر سن و جنسیتی مزایای بیشماری را در پی داشته باشد. تجربه نشان داده است مدت زمانی که کودکان یک شهر در فضاهای عمومی آن به بازی، انجام فعالیت‌های مختلف و حتی پیوند با طبیعت می‌پردازند می‌تواند نشان از کیفیت طراحی مناطق داشته باشد چرا که والدین هیچ‌گاه راضی به راهی کردن فرزندان خود به خارج از منزل در صورت ایمنی کم محیط‌های شهری نخواهند بود. چنانچه مدیران ارشد شهرها نتوانند نیازهای کودکان را در طراحی مناطق مورد توجه قرار دهند، آنگاه اقتصاد و فرهنگ مناطق شهری را با تهدید جدی مواجه خواهند کرد؛ چرا که خانواده‌ها به سمت زندگی در سایر شهرهای اطراف سوق داده می‌شوند.

نقش طراحی شهرهای دوستدار کودک در ایجاد مناطقی فراگیر

طراحی فضاهای شهری برای دوران کودکی

امروزه مدیران، متخصصان، توسعه‌دهندگان و معماران به مراتب بیشتر از گذشته با اهمیت ایجاد شهرهای پایدارتر، فراگیرتر و سالم‌تر آشنا شده و برای احداث فضاهایی عمومی کوشیده‌اند که در آن‌ها تمام اقشار جامعه احساس راحتی و رضایت می‌کنند. بدیهی است که آزادی‌های روزمره کودکان برای انجام فعالیت‌های سرگرم‌کننده در بیرون از منزل و همچنین میزان پیوند آن‌ها با طبیعت، شاخص‌های قدرتمندی است که نشان می‌دهد هر شهر از چه میزان کیفیت زندگی برخوردار است و می‌تواند زمینه استقلال این گروه آسیب‌پذیر و به تبع، سایر جوامع را در فضاهای بیرونی تأمین کند. چنانچه مدیران شهری نتوانند نیازهای کودکان را در طراحی شهرها برآورده کنند، آنگاه اقتصاد و فرهنگ قلمروهای خود را نیز به خطر می‌اندازند و خانواده‌ها در صورت راضی نبودن از کیفیت زندگی به مهاجرت و سکونت در سایر شهرهای کشور و حتی جهان روی می‌آورند.

نقش طراحی شهرهای دوستدار کودک در ایجاد مناطقی فراگیر

کودکان چگونه تمام جنبه‌های زندگی شهری را تحت تأثیر قرار می‌دهند

آلودگی کمتر، فضاهای سبز بیشتر و آزادی حرکت ایمن در تمام محیط‌های شهری از مهم‌ترین خواسته‌های شهرنشینان است که رسیدن به آن‌ها در شهرهای دوستدار کودک به راحتی محقق می‌شود. در واقع، زمانی که برنامه‌ریزان در طراحی‌های شهری خود کودکان را مورد تمرکز قرار می‌دهند، مناطقی به وجود می‌آورند که در آن‌ها، آلودگی هوا در سطح پایینی قرار دارد، فضاهای سبز در گوشه و کنار شهرها گسترده است و امکان آزادی تحرک و ایمنی کودکان وجود دارد که البته همه این مولفه‌ها، تمام شهروندان را به طور برابر از مزایای خود بهره‌مند می‌کند. اگرچه در این شرایط، زحمات و تلاش‌های مدیران شهری بسیار حائز اهمیت است با این حال، کودکان نیز نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی شهری ایفا می‌کنند. در واقع، آگاهی از نیاز کودکان است که مدیران را به ایجاد محیط‌هایی پاک و ایمن سوق می‌دهد که مزایای آن شامل حال تمام اقشار شهر می‌شود.

نقش طراحی شهرهای دوستدار کودک در ایجاد مناطقی فراگیر

تلاش برای ایجاد زیرساخت‌های دوستدار کودک فراتر از زمین‌های بازی

ایده‌ای که اخیراً مدیران شهری برای طراحی شهرهای دوستدار کودک روی آورده‌اند اینکه لازم نیست فضای تفریح و سرگرمی این قشر جدا از سایر مناطق شهری احداث شود بلکه تلفیق آن‌ها با سایر فضاهای عمومی می‌تواند پیامدهای مثبت بهتری را در پی داشته باشد. در واقع، مدیران شهری به این نتیجه مهم رسیده‌اند که به جای تخصیص فضا به کودکان و ایجاد مکان‌های بازی در آن‌ها، مناطقی شهری به وجود آورند که تمام قشرها را با طبیعت پیوند می‌دهد و همه شهرنشینان را از سکونت در خود راضی نگه می‌دارد.

ایجاد شهرهای دوستدار کودک به افزایش اتحاد میان سرمایه‌گذاران کمک زیادی می‌کند

توجه به نیازهای کودکان به طور قابل توجهی به افزایش مشارکت میان سیاستمداران، طراحان، توسعه‌دهندگان و جوامع مختلف در طراحی‌های شهری و بهبود کیفیت محیط‌های شهری منجر می‌شود. زمانی که کودکان انگیزه اصلی مدیران برای طراحی‌های شهری باشند، آنگاه فضاهایی با بیشترین قابلیت دسترسی به وجود می‌آید که این ویژگی می‌تواند زندگی و رفاه سایر جوامع نظیر سالمندان و افراد دارای ناتوانی جسمی را نیز به طور مثبت تحت تأثیر قرار دهد.

به عنوان مثال، مدیران تیرانا، پایتخت آلبانی به طور قابل توجهی بر ایجاد شهر دوستدار کودک متمرکز شده‌اند و از زمان آغاز فعالیت‌های آن‌ها در این زمینه، سایر ساکنان شهر نیز از افزایش رضایتمندی خود نسبت به زندگی در تیرانا خبر داده‌اند. در گنت، کلان شهری در بلژیک نیز ایجاد شهر دوستدار کودک تنها ایده حاکم بر افکار مدیران شهری به شمار می‌رود که حمایت قابل توجه سیاستمداران کشور را نیز در پی داشته است.

نقش طراحی شهرهای دوستدار کودک در ایجاد مناطقی فراگیر

کد خبر 548276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.