عناصر طبیعی چه نقشی در توسعه شهرها دارد؟

یک دکترای طراحی شهری گفت: توسعه شهر بدون تبعیت از ساختارهای طبیعی موجب شده تا امروزه شهرهای ما در برابر بلایای طبیعی آسیب‌پذیر باشند.

حسن سجادزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مکان‌یابی کاربری‌های شهر در گذشته بر مبنای قرارگیری عناصر طبیعی انجام می‌شده است تا به نوعی به ساختارهای طبیعی شهر احترام گذاشته شود اما امروزه جانمایی کاربری‌ها و شکل‌گیری ساختارهای شهری بدون توجه به محیط طبیعی و عناصر آن انجام می‌شود.

وی افزود: توجه نداشتن به ساختارهای شهر و جانمایی غیر اصولی کاربری‌ها موجب شده تا امروزه شهرهای ما در برابر بحران‌های طبیعی بسیار بیشتر از گذشته آسیب‌پذیر باشند، در حالی که امکانات و تجهیزات بیشتر از گذشته در اختیار مدیران شهر است.

این دکترای طراحی شهری خاطرنشان کرد: ویژگی‌های طبیعی، اجتماعی و اقتصادی همگی بر شکل‌گیری سازمان فضایی شهر مؤثر است و برنامه‌ریزان و طراحان باید در زمان تهیه برنامه‌های خود به آن توجه داشته باشند.

سجادزاده تصریح کرد: یکی از دلایلی که امروزه شهرها در زمان بارش باران دچار سیلاب، آب‌گرفتگی و اختلال در تردد می‌شود، شکل‌گیری نادرست ساختارهای شهری است، به طور مثال شهرها بدون انجام مطالعه قبلی در مسیل‌ها یا رودخانه‌های فصلی رشد و توسعه پیدا کرده‌اند در حالی که توجه به عناصر طبیعی یکی از مهمترین معیارها در جانمایی کاربری‌ها و مسیر رشد و توسعه شهر است.

وی تاکید کرد: چنانچه روند برنامه‌ریزی شهری به این روش ادامه پیدا کند، هر روز شهرهای آسیب‌پذیرتری را در برابر بحران‌های طبیعی و انسانی خواهیم داشت و نیاز است حتماً روند توسعه شهر بر مبنای نظام فضایی و ساختارهای طبیعی باشد.

کد خبر 548245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.