بودجه محدود دلیل اولویت‌بندی پژوهش‌های قلب و عروق

هنگامی که یک بودجه محدود داریم و باید کارهای تأثیرگذاری با این بودجه انجام شود، قطعاً یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌ها برای تحقیق شناخت نیاز جامعه و اولویت‌بندی تحقیقات بر اساس مشکلات کشور است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پژوهشکده قلب و عروق اصفهان با انجام یک طرح تحقیقاتی تحت عنوان شناخت عوامل شیوع و مؤثر بر بیماری‌های قلبی فعالیت خود را آغاز و با انجام چند طرح تحقیقاتی با جذب منابع انسانی گسترش یافت؛ این پژوهشکده دارای بیش از ۶۶۸ پروژه تحقیقاتی و یک هزار ۲۹۶ مقاله چاپ شده در مجلات معتبر داخلی و خارجی است؛ همچنین با سازمان بهداشت جهانی همکاری دارد و رتبه‌های برتری در جشنواره‌های پژوهشی کسب کرده است. برای آشنایی با فعالیت‌های این پژوهشکده و بررسی بیشتر حوزه فعالیت این مرکز علمی با نوشین محمدی‌فر، معاون پژوهشکده قلب و عروق اصفهان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

پژوهشکده قلب اصفهان از چه سالی فعالیت خود را آغاز کرد؟

پژوهشکده قلب و عروق اصفهان از سال ۱۳۶۹ بصورت غیر رسمی شروع به فعالیت کرد و پس از آن در سال ۱۳۷۲ به شکل مرکز تحقیقات قلب زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مصوب و فعالیت خود را با هدف کنترل و پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی آغاز کرد. در سال ۲۰۱۱ نیز این مرکز در منطقه مدیترانه شرقی شروع به همکاری با سازمان جهانی بهداشت در زمینه پیشگیری و تحقیق بیماری‌های قلبی-عروقی کرده است که این همکاری هر چهار سال یکبار به ارزیابی سازمان جهانی بهداشت تمدید می‌شود.

فعالیت پژوهشکده قلب و عروق اصفهان در چه زمینه‌هایی است؟

سازمان جهانی بهداشت علاوه بر برنامه پژوهشکده، اهدافی را در راستای کنترل بیماری‌های قلبی-عروقی تعیین می‌کند؛ درواقع این پژوهشکده تنها مرکزی است که در زمینه بیماری‌های قلبی و پیشگیری از این بیماری‌ها فعالیت می‌کند؛ در سال ۱۳۹۰ به علت گستردگی فعالیت به چند شاخه تقسیم و دارای هفت مرکز تحقیقاتی است که شامل مرکز تحقیقاتی باز توانی فردی، پرفشار خون، نارسایی قلب، اقدامات تهاجمی قلب، فیزیولوژی و قلب اطفال است که همه مراکز در راستای پیشگیری و کنترل انواع بیماری‌ها فعالیت می‌کنند.

هدف فعلی پژوهشکده قلب و عروق اصفهان چیست؟

اکثر اهدافی که هم‌اکنون پژوهشکده قلب مدنظر قرار داده است در زمینه سلامت جامعه نسبت به بیماری‌های غیر واگیر مانند بیماری‌های قلبی و عروقی است که بیشتر فعالیت‌ها افراد در جامعه را به سمت اصلاح سبک زندگی پیش ببرد که اصلاح سبک زندگی نیز می‌تواند شامل تغذیه درست، فعالیت فیزیکی، نبود استرس، عدم مصرف دخانیات و... باشد.

بودجه محدود دلیل اولویت‌بندی پژوهش‌های قلب و عروق

آیا پژوهشکده قلب و عروق اصفهان با کشورهای دیگر همکاری دارد؟

بله؛ این مرکز همکاری‌های بین‌المللی بسیاری در راستای تحقیقات خود دارد و با صاحب نظران در انجمن‌های مختلف و دانشگاه‌های مختلف دنیا همکاری و تحقیقات مشترکی نیز انجام داده و گرنت‌هایی دریافت کرده است.

با توجه به شیوع ویروس کرونا آیا پژوهشکده قلب اصفهان در این راستا اقداماتی انجام شده است؟

بله؛ پژوهشکده فعالیت‌های خود را به سمت بررسی ارتباط ویروس کرونا و بیماری‌های غیر واگیر هدایت کرده و تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه انجام داده است زیرا یکی از مشکلات شیوع کرونا در افراد درگیر با بیماری‌های غیر واگیر است به همین دلیل در پژوهشکده قلب اصفهان پیرامون این موضوعات تحقیق و بررسی ها در حال انجام است. و بر روی کسانی که بستری شده‌اند؛ با توجه به اهمیت این موضوع از سازمان جهانی بهداشت گرنت مطلوبی دریافت کردیم و در حقیقت یکی از اهدافی که سازمان جهانی بهداشت برای ما تعیین کرده است نیز کووید-۱۹ است.

پژوهشکده قلب و عروق اصفهان تاکنون چه فعالیت‌هایی داشته است؟

یکی از فعالیت‌هایی که در سطح جامعه داشتیم و به الگویی برای سازمان جهانی بهداشت تبدیل شده و در کتب این سازمان به عنوان مدل پیشگیری از بیماری‌های قلبی-عروقی نام برده شده برنامه قلب سالم اصفهان بوده است که اواخر سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۶ اجرا شد؛ در ابتدا طی مطالعه میدانی عوامل خطر و سبک زندگی گروه‌های مختلف جامعه شامل پرسنل بهداشتی، بیماران قلبی، کودکان و نوجوانان مورد بررسی قرار گرفت و پس از نیازسنجی در برخی شهرها به صورت مدل مداخلاتی انجام شد؛ این مداخلات در ۱۰ پروژه با گروه‌های مختلف جامعه، محیط‌های کار، پرسنل بهداشتی، انجمن‌های غیر دولتی و بیماران قلبی انجام و دو پروژه به صورت کلی و عمومی پیرامون تغذیه، فعالیت فیزیکی و آلودگی هوا بدون گروه هدف خاص انجام شد.

پس از اینکه این ۱۰ پروژه اتمام یافت با بررسی‌های انجام شده، مشخص شد که این برنامه توانسته عارضه فشار خون را در سطح جامعه کاهش دهد؛ اکثر فعالیت‌ها متمرکز بر اصلاح سبک زندگی به صورت آموزشی، قانون‌گذاری و محیطی انجام شد؛ این تحقیقات نشان داد که سبک زندگی قابل تغییر و اصلاح است.

دلیل الویت بندی پژوهش‌ها و تحقیقات در زمینه قلب و عروق چیست؟

یکی از فعالیت‌هایی که وزارت بهداشت بر عهده پژوهشکده قلب و عروق اصفهان قرارداد الویت‌بندی تحقیقات بود؛ هنگامی که بودجه محدود داریم و باید فعالیت‌های تأثیرگذاری با این بودجه انجام شود، قطعاً یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌ها برای تحقیق، شناخت نیاز جامعه و اولویت‌بندی تحقیقات براساس مشکلات کشور است. برای انجام یک تحقیق باید بررسی شود که جامعه چه نیازهایی دارد و سپس براساس این نیازها پژوهش خود را آغاز کنیم. در زمینه قلب و عروق با جمع‌آوری اطلاعات از صاحب‌نظران و با روش‌های علمی می‌توانیم برای تحقیقات اولویت‌بندی داشته باشیم.

کد خبر 548143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.