قانونی‌شکنی راکبان موتورسیکلت و افزایش حوادث شهری

تخلفات رانندگی در میان موتورسیکلت سواران یکی از عوامل اصلی بروز ترافیک به شمار می‌رود، تحقیقات نشان می‌دهد رانندگی ناایمن نقش مهمی در بروز حوادث شهری دارد، موتورسواران متخلفی که بیشتر آنان را جوانان و نوجوانان کم سن و سال تشکیل می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از علت‌های مرگ و میر بالا در کشور که تهدید سلامت جامعه نیز به حساب می‌آید، وقوع حوادث و سوانح جاده‌ای است، پیوسته سه عامل انسان، راه و وسیله نقلیه در وقوع تصادفات جاده‌ای نقش داشته‌اند و نتایج حاکی از آن است که عامل انسانی در بروز سوانح نقش رانندگی نقش بسیار پررنگی دارد.

مبرهن است که بیشترین تأثیر عوامل انسانی در بروز و شدت تصادف‌های جاده‌ای مربوط به نداشتن مهارت لازم برای رانندگی، بی‌توجهی به مقررات رانندگی، خستگی و خواب‌آلودگی، استعمال مواد مخدر و مصرف مشروبات الکلی رانندگان است.

همه افراد در معرض خطر تصادف قرار دارند اما عابران پیاده، دوچرخه‌سواران، موتورسواران و رانندگان دوچرخه‌های موتوری در مقایسه با رانندگان و مسافران اتومبیل‌ها و وسایل نقلیه موتوری بزرگ‌تر، بیشتر در معرض خطر هستند و از آنها به عنوان کاربران پرخطر راه‌ها یاد می‌شود.

بخش قابل توجهی از تلفات حوادث رانندگی در هر سال، مربوط به موتورسیکلت‌سواران است به نحوی که مطابق آمارهای موجود در فاصله سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹، ۳۰ هزار و ۹۰۱ نفر موتورسیکلت سوار در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند که این رقم ۲۵.۷ درصد از کل قربانیان حوادث رانندگی را در بر می‌گیرد.

این در حالی است که بسیاری جوانان از موتورسیکلت بیشتر به عنوان یک وسیله تفریحی استفاده می‌کنند، خیابان‌ها، پیاده روها و اماکن عمومی را به جولانگاه خود تبدیل می‌کنند، این عده بدون توجه به قوانین و مقررات، با سرعت‌های غیرمجاز و انجام حرکات نمایشی، به حریم عبور و مرور شهروندان تجاوز می‌کنند و امنیت جانی و سلامت مردم را مورد تهدید جدی قرار می‌دهند.

راکبانی که گواهینامه ندارند

بسیاری از موتورسیکلت‌سواران اعتقادی به کلاه ایمنی ندارند، بیشترشان هم شاید گواهینامه رانندگی با خودرو را داشته باشند، اما گواهینامه رانندگی با موتورسیکلت را ندارند، به قوانین و مقررات احترامی نمی‌گذارند و از هیچ قاعده‌ای در رانندگی تبعیت نمی‌کنند. نتیجه این بی‌قانونی وقتی مشخص می‌شود که معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا می‌گوید که نیمی از تصادفات رانندگی به موتورسیکلت‌ها مربوط است.

بسیاری از موتورسواران می‌گویند که گواهینامه گرفتن یکی از کارهای سختی است که کمتر کسی دنبال آن می‌رود، به همین دلیل خیلی از کسانی که در خیابان موتور سوار می‌شوند، گواهینامه ندارند و در مواردی اصلاً برای گرفتن آن اقدام هم نکرده‌اند. اما این یکی از موارد نقض قوانین توسط موتورسواران است، رد کردن چراغ قرمز، ورود ممنوع‌های خیابان‌ها، عبور از پیاده‌رو، عبور از خط ویژه‌ها مواردی است که بسیار زیاد در خیابان‌های تهران دیده می‌شود. اما همه آن‌ها این کار را انجام می‌دهند که یا زودتر برسند یا کارشان سریع‌تر انجام شود.

موتورها حق حمل بارهایی که از عرض خودشان بیشتر باشد را ندارند، اما تعداد زیادی از آن‌ها این قانون را نقض می‌کنند، نداشتن کلاه کاسکت و پوشاندن پلاک موتور برای اینکه پلیس نتواند دستی جریمه بنویسد، از مواردی است که موتوری‌ها را در دردسر می‌اندازد. البته موتوری‌ها حق ندارند از روی پل یا زیرگذرها بروند که تقریباً همه ما آن‌ها را هم روی پل‌ها و در زیرگذرهای مختلف بسیار دیده‌ایم.

هیجان کاذب جوانان؛ ویراژ دادن با موتورسیکلت

استفاده خانوادگی و بیشتر از ظرفیت، ویراژ دادن و تک چرخ زدن، عبور از چراغ قرمز، لایی کشیدن، یک طرفه رفتن، ورود به حریم پیاده روها و ایجاد مزاحمت برای مردم از جمله آثار و پیامدهای موتورسواران عموماً فاقد گواهینامه در کلانشهرها است. تلخی تصادفات موتورسیکلت که منجر به ضربه مغزی و فوت شده را خیلی‌ها از نزدیک دیده‌ایم البته یکی از عواملی که جوانان را تشویق و ترغیب به خرید این وسیله می‌کند هیجان کاذب رانندگی است هر چند خطرات زیادی نیز در کمین کسانی است که قانون شکن هستند و مقررات و قوانین راهنمایی و رانندگی را در هنگام رانندگی با این وسیله رعایت نمی‌کنند.

اغلب مردم برای ترددهای روزانه در معابر شهری و حتی بین شهری از موتورسیکلت استفاده می‌کنند چون ارزان‌تر از خودرو است و حتی بدون داشتن مدارک نیز می‌توان با آن در معابر تردد کرد. با نگاهی کوتاه و گذرا به حوادث تلخ رخ داده برای موتورسواران در می‌یابیم بیشتر آنها از قشر جوان جامعه هستند و اکثریت شأن حتی گواهینامه رانندگی با موتور هم ندارند و استفاده از کلاه ایمنی برای آنها اهمیتی ندارد ویراژ دادن و حرکات پرخطر، عبور از معابر تنگ و نظایر آن مزید بر علت است و موجب بروز حوادث دلخراش رانندگی در خیابان‌های شهرها می‌شود.

موتورسیکلت، ارابه مرگ جوانان‌

موتورسیکلت‌سواران جانشان در کف دست بر ترک ارابه مرگ می‌نشینند، گاهی برای فرار از ترافیک و گاهی برای کسب روزی؛ عمدتاً برای کسب روزی. موتورسیکلت وسیله نقلیه‌ای ارزانی است که در شرایط بحران اقتصادی پس از جنگ جهانی مورد استقبال مردم جهان قرار گرفت. این نکته، یعنی ارزان بودن از جوهرهای اصلی موتورسیکلت است که هنوز در بازاریابی موردتوجه قرار می‌گیرد. خصیصه ذاتی دیگر موتورسیکلت سریع بودن در شهرهای شلوغ، معابر تنگ و مسیرهای صعب‌العبور است. موتورسیکلت وسیله خطرناکی است، این گزاره در سال‌های اخیر به یک باور عمومی تبدیل شده است، بااین‌حال روزبه‌روز اقبال عمومی و به‌تبع آن میزان حوادث ناشی از این وسیله نقلیه بیشتر و بیشتر می‌شود.

بی‌قانونی راکبان موتورسیکلت و افزایش حوادث شهری

با بررسی نقاط پرتراکم موتورسیکلت در جهان می‌بینیم که دوچرخه‌ها و سه‌چرخه‌های موتوری بیشتر به‌عنوان ابزار کار استفاده می‌شوند. بیشترین میزان استفاده از موتورسیکلت در کشورهای آسیای شرقی و جنوب شرقی است. کشورهایی که باوجود جمعیت بالا، درآمدها بسیار پایین و گستردگی فقر به‌شدت بالاست. معابر تنگ، زیرساخت‌های بی‌تناسب با ترافیک، تراکم جمعیتی بالا، فقر، بیکاری و چند سر عائله که باید شکمشان را سیر نگه داشت. در این موارد نمی‌توان بین برخی کلان‌شهرهای ایران سال‌های اخیر با جنوب شرق آسیا تفاوتی قائل شد. خصلت دیگری که در ایران به‌شدت به چشم می‌خورد عدم رعایت موارد ایمنی در رانندگی و به‌طورکلی رانندگی خطرناک است. این خصلت هم مربوط به خودرو و هم موتورسیکلت است.

موتورسیکلت سواران و عابرین پیاده ۷۸ قربانیان حوادث رانندگی

مطابق آمارهای اعلام شده از سوی رئیس پلیس ترافیک شهری راهور در ۹ ماهه سال جاری متأسفانه ۷۸ درصد قربانیان حوادث رانندگی معابر شهری کشور مربوط به موتورسیکلت سواران و عابر پیاده است، برابر تحلیل آمار جان باختگان ناشی از حوادث رانندگی در ۹ ماه سال جاری، ۷۸ درصد از جان‌باختگان مربوط به موتورسیکلت سواران و عابر پیاده می‌باشد که ۳۶ درصد آن مربوط به موتور سیکلت سواران و ۴۲ درصد از جان باختگان به عابرین پیاده تعلق دارد.

سرهنگ محمدباقر سلیمی اعلام کرده است: کمترین جان باختگان موتورسیکلت سوار مربوط به استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، البرز، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بوده و بیشترین جان باختگان موتورسیکلت سوار مربوط به پنج استان تهران بزرگ، فارس، اصفهان، خراسان رضوی و خوزستان می‌باشد.
رئیس پلیس ترافیک شهری راهور پیرامون علل جان باختگان موتورسواران در تصادفات اظهار داشت: برابر تحلیل‌های سازمان پزشکی قانونی ۷۵٪ موتورسیکلت سواران در اثر ضربات به قسمت سر و جمجمه و خونریزی‌های شدید مغزی جان خود را از دست داده‌اند. بنابراین استفاده از کلاه ایمنی در پیشگیری از مرگ و میر نقش مستقیم دارد.

وی تاکید دارد: نقش کلاه ایمنی به عنوان یک ابزار ساده ولی محافظت کننده، بسیار تعیین کننده است، و از عموم هموطنان خانواده‌ها و افرادی که از موتور سیکلت استفاده می‌کنند تقاضا می‌کنیم از کلاه ایمنی استفاده مستمر داشته باشند.

رئیس پلیس ترافیک شهری راهور دومین عامل جان باختگان موتورسواران در تصادفات را ناشی از تردد در معابر بزرگراهی، تونل‌های شهری و تردد در زمان‌هایی که سطح معابر ناشی از بارندگی لرزنده هستند، دانست و گفت: توصیه پلیس این است که با توجه به افزایش احتمال بروز تصادفات شدید، بین موتورسیکلت و دیگر وسایل موضوع عدم تردد در معابر بزرگراهی و تونل‌های شهری و عدم تردد در شرایط نامساعد جوی و لغزنده بودن معابر مدنظر این کاربران قرار گیرد. ۸۵ درصد جان باختگان موتورسیکلت افراد مذکور هستند و ۱۵ درصد باقیمانده شامل ترک نشین هستند، همچنین گروه سنی جان باختگان را بین ۱۴ تا ۴۴ سال تشکیل می‌دهد.

سرهنگ سلیمی اظهار کرده است: یکی دیگر از عللی که باعث جان باختن موتورسیکلت سواران است استفاده جمعی از این وسیله است موتورسیکلت برابر طراحی استاندارد و مقررات که در آئین نامه راهنمایی و رانندگی پیش بینی شده ظرفیت آن یک نفر است. ولیکن در پاره‌ای اوقات این وسیله مورد استفاده جمعی خانوادگی حتی تا پنج تا الی نفر هفت هم قرار می‌گیرد که متأسفانه در همین سال جاری دو تصادف جمعی موتورسیکلت هر کدام با پنج نفر سرنشین بودیم، که در حادثه اول هر پنج نفره که اعضای یک خانواده بودند جان خود را از دست دادند، و در حادثه دوم نیز سه نفر فوت و دو نفر به شدت مجروح شدند.

کد خبر 548049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.