عجیب‌ترین رسوم قبایل مختلف آفریقایی

اغلب قبیله‌های آفریقایی آیین و رسومی را میان خود برگزار می‌کنند که تماشای آن‌ها شگفتی را برای سایر مردم جهان در پی دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آفریقا میزبان هزاران قبیله مختلف است که به ادعای بسیاری از کارشناسان تعداد آن‌ها به سه هزار مورد در سراسر این قاره می‌رسد. این قبیله‌ها اغلب دارای رسوم و عادات ویژه‌ای هستند که با سنت‌های سایر قبیله‌ها حتی همسایه‌های خود نیز متفاوت است. اگرچه ممکن است گردشگران و علاقه‌مندان به آفریقا پیش از آغاز سفر به این قاره از آئین‌های مختلف مردم این قاره آگاه شوند و به مطالعه در مورد آن بپردازند با این حال، رسومی نیز در میان اقوام مختلف آن رواج دارد که شاید تا کنون از نگاه بسیاری از مردم جهان پنهان مانده باشد.

پای‌کوبی عجیب قبیله وُدابا به هنگام خواستگاری

مردم قبیله وُدابا در کشور نیجریه هنگام برگزاری مراسم خواستگاری نوعی پایکوبی گروهی انجام می‌دهند که به نظر می‌رسد هیجان آن تمام پرندگان و حیوانات اطراف را نیز به همکاری و مشارکت دعوت می‌کند. مراسم Guérewol که در واقع نوعی رقابت میان مردم این قبیله است توسط مردانی برگزار می‌شود که در مراسم خواستگاری لباس‌هایی شکیل به تن می‌کنند تا با پایکوبی خود، نظر سایر افراد تماشاگر را به خود جلب کنند. این مردان، صورت‌های خود را نیز با رنگ‌های مختلف می‌پوشانند و همزمان با پایکوبی، آوازهای محلی نیز سر می‌دهند تا جذابیت مراسم را در نگاه بازدیدکنندگان دوچندان کنند.

عجیب‌ترین رسوم قبایل مختلف آفریقایی

بشقاب‌های آویزان به لب در میان زنان و دختران مورسی

مورسی از قبیله‌های بسیار دورافتاده در کشور اتیوپی به شمار می‌رود که آئین ویژه‌ای در میان مردم آن به خصوص زنان مرسوم است، به‌عنوان مثال، لب‌های دخترهای قبیله پس از رسیدن به سن ۱۵ تا ۱۶ سالگی توسط مادرهای خود و سایر افراد بزرگ قبیله شکاف بزرگی برمی‌دارد و بشقابی فلزی یا چوبی به آن وصل می‌شود که این فرآیند به مدت سه ماه و تا درمان کامل زخم لب ادامه پیدا می‌کند. البته جالب است بدانید که این اقدام کاملاً انتخابی است و هیچ اجباری در آن وجود ندارد و دخترهای قبیله پس از رسیدن به سن مقرر، کاملاً به میل خود انتخاب می‌کنند لب‌هایشان شکاف بردارد یا همچون گذشته بدون تغییر باقی بماند. جالب‌تر اینکه داشتن لب‌های بشقابی نشانه بلوغ در میان دخترهای جوان مورسی به شمار می‌رود و به همین دلیل اغلب این افراد مایل به آویزان کردن بشقاب از لب‌های خود برای نشان دادن بزرگ‌تر شدن خود هستند.

پریدن از روی گاوهای وحشی در هامار

جمعیت اصلی قبیله هامار در اتیوپی را اغلب دامپرورانی تشکیل می‌دهند که برای چهارپایان خود احترام ویژه‌ای برخوردار هستند و حتی از این حیوانات برای برگزاری آئین مختلف میان خود بهره می‌گیرند. پرش از روی گاوهای نر یکی از مهم‌ترین آئینی است که میان مردم هامار برگزار می‌شود که در آن مردان با پریدن از روی این گاوها به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. پرش از روی گاوهای وحشی آئینی سه روزه به حساب می‌آید که تمام پسرهای جوان قبیله موظف به شرکت در آن هستند و اصالت خانواده‌ها را به تصویر می‌کشد. گاوهای رقابت که تعداد آن‌ها ۱۵ عدد است از قبل کاملاً تمیز و صیقلی می‌شود تا سطحی لیز را در بر گیرد و رقابت را برای شرکت‌کنندگان چالش‌برانگیز کند. برنده رقابت پسر جوانی خواهد بود که پس از مسابقه قابلیت ازدواج را دارد و می‌تواند دختری به انتخاب والدین خود را به همسری برگزیند و صاحب فرزند شود.

عجیب‌ترین رسوم قبایل مختلف آفریقایی

موهای اخرایی زنان هیمبا

زنان هیمبا، قبیله‌ای در نامیبیا در سراسر جهان به خاطر رنگ اخرایی موها و بدن خود شهرت دارند که این رنگ بسیار زیبا را از ترکیب کَره، دمبه و رنگ قرمزی به نام اوتجیزه به وجود می‌آورند. دختران طایفه به محض داشتن توانایی رعایت نظافت شخصی از اوتجیزه روی موها و بدن خود استفاده می‌کنند و از این طریق به خود حس غرور بلوغ را می‌بخشند. اگرچه هنوز مشخص نیست این سنت از کجا و در چه تاریخی نشأت گرفته است با این حال، بسیاری از منتقدان استدلال کرده‌اند که زنان دوران باستان از این شیوه برای حفظ بدن خود از گزند نور خورشید و نیش حشرات بهره گرفته‌اند. البته بسیاری از زنان قبیله مدعی هستند که از اوتجیزه روی بدن‌ها و موهای خود تنها برای هدف زیباسازی استفاده می‌کنند و این کار را هر روزه پس از بیدار شدن از خواب انجام می‌دهند.

عجیب‌ترین رسوم قبایل مختلف آفریقایی

بیرون ریختن آب دهان توسط مردم ماسای به عنوان اقدامی مقدس

مردم قبیله ماسای از بزرگ‌ترین اقوام آفریقایی ساکن در کنیا و تانزانیای شمالی، اغلب به نشانه دعای خیر، آب دهان خود را بیرون می‌ریزند و بر این باور هستند که این کار، عاقبت به خیری را برای سایرین به ارمغان می‌آورد. در واقع، افراد به هنگام سلام یا خداحافظی کردن، آب دهان خود را بیرون می‌ریزند و از این طریق برای او آرزوی خوشبختی می‌کنند. دوستان نیز به هنگام برخورد با یکدیگر ابتدا کف دست‌های خود را با آب دهان خیس می‌کنند و سپس به یکدیگر دست می‌دهند. جالب است بدانید که مردم ماسای به هنگام دیدن نوزاد تازه به دنیا آمده نیز روی پیشانی او آب دهانشان را می‌ریزند و باور دارند که این کار خوشبختی را برای نوزادها در آینده رقم می‌زند به طوری که اگر این کار را نکنند، اتفاقات ناگواری برای آن‌ها در آینده می‌افتد.

کد خبر 547966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.