تاکید بر گسترش فضاهای عمومی در مدیریت نوین شهری

یک دکترای طراحی شهری گفت: نحوه برنامه‌ریزی، طراحی و مدیریت شهرها با تأکید بر گسترش فضاهای عمومی در تمامی دنیا در حال تغییر است، اما متاسفانه این زمینه سازی‌ها در بستر مدیریت، برنامه‌ریزی و طراحی شهری شهرهای ما دیده نمی‌شود.

سولماز حسینیون در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: حرکت به سمت توسعه و طراحی فضاهای باز و همگانی امروزه در بسیاری از شهرهای جهان، محور برنامه‌های شهری است تا امکان حضور بیشتر شهروندان و تعامل مؤثرتر آنان با یکدیگر فراهم شود.

وی افزود: توجه به فضاهای باز و توسعه آنها در بافت‌های جدید شهر اهمیت زیادی دارد چرا که این بافت‌ها برخلاف بافت‌های قدیمی و تاریخی ریشه در هویت شهر ندارد.

این دکترای طراحی شهری خاطرنشان کرد: ایجاد فضاهای باز و همگانی در شهرهای امروزی که سبک زندگی تغییر پیدا کرده و میزان و نحوه ارتباطات متفاوت‌تر از گذشته است، به خصوص در بافت‌های جدید موجب تقویت هویت شهری و ارتقای تعاملات اجتماعی می‌شود.

حسینیون تصریح کرد: تلاش مدیران، برنامه‌ریزان و طراحان شهری شهرهای برتر دنیا به حداکثر رساندن حضور افراد در عرصه‌های عمومی از طریق طراحی خلاقانه فضاهای عمومی است به نحوی که بستر و زمینه برای حضور هرچه بیشتر شهروندان در فضاهای شهری فراهم شود.

وی با بیان اینکه سرانه این فضاها در شهرهای کشور بسیار کم است، تاکید کرد: توسعه و گسترش فضاهای عمومی در شهرهای ایران نیازمند عزمی جدی و فراهم آوردن بسترهای شهرسازی و قانونی است تا مدیران در طراحی‌های شهری خود را ملزم به ایجاد چنین فضاهایی بدانند.

این دکترای طراحی شهری گفت: نحوه برنامه‌ریزی، طراحی و مدیریت شهرها با تأکید بر گسترش فضاهای عمومی در تمامی دنیا در حال تغییر است اما این زمینه‌سازی‌ها در بستر مدیریت، برنامه‌ریزی و طراحی شهری شهرهای ما دیده نمی‌شود و توجه ویژه و نگاه متفاوت مدیران شهری را می‌طلبد.

حسینیون افزود: امروزه نقش فضاهای همگانی در شهرها بیشتر از گذشته مشهود است و سرانه چنین فضاهایی باید به نسبت جمعیت و وسعت شهر افزایش پیدا کند.

کد خبر 547931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.