بیماری اگزمای پوستی چیست؟+ علائم و درمان

اگزما شرایطی است که در آن پوست دچار خارش، قرمزی، التهاب و پوسته‌ریزی می‌شود؛ علائم و روش‌های درمانی اگزمای پوستی مورد توجه کاربران فضای مجازی است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اگزما به صورت درماتیت یا التهاب اپیدرم پوست است که می‌تواند منجر به خارش، قرمزی، تورم و پوسته‌ریزی شود. از دو کلمه درماتیت و اگزما به جای یکدیگر استفاده می‌شود ولی معمولاً در مواردی که عوامل خارجی مسبب التهاب وجود داشته باشد از کلمه درماتیت و در مواردی که عامل خارجی وجود نداشته باشد و به اصطلاح بیماری اندوژن باشد، از کلمه اگزما استفاده می‌شود.

انواع اگزما

اگزما انواع بسیار زیادی دارد و شامل درماتیک آتوپیک، درماتیک تماسی، اگزمای دیس هیدروتیک، اگزمای نومولار، درماتیک سبورئیک و درماتیک ساکن می‌شود. یکی از شایع‌ترین انواع اگزما، اگزمای پوست سر است که با علائمی مانند خارش، قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست سر همراه است؛ این نوع اگزما درماتیت سبورئیک نامیده می‌شود. اگزما ممکن است نواحی مختلف بدن را درگیر کند، عوامل ژنتیکی، آلرژن‌های تماسی و مواد تحریک کننده در بروز این نوع اگزما نقش دارد. این بیماری بیشتر در میان افرادی دیده می‌شود که با مواد شیمیایی و عوامل تحریک کننده سر و کار دارد.

علائم اگزما پوستی

علائم اگزمای پوستی بسته به سن و شدت بیماری فرد متفاوت است، افراد مبتلا به این عارضه اغلب دوره‌هایی از بیماری‌های پوستی را تجربه می‌کنند که علائم وخیمی دارد. در بیشتر موارد علائم اگزما خفیف است، شایع‌ترین علائم آن شامل پوست خشک و پوست پوست شده، قرمز شدن بیش از حد، خارش و زخم‌های باز، بسته یا پوسته‌دار می‌شود. کودکان از دو ماهگی در معرض ابتلاء به اگزما هستند؛ این نوع اگزما ممکن است تا پنج سالگی هم ادامه داشته باشد. علائم اگزما در کودکان شامل قرمزی پوست، خشکی، خارش، التهاب و ایجاد برآمدگی در قسمت چانه یا پیشانی کودک می‌شود. زمانی که اگزما به اوج شدت خود برسد، پوست به شدت خشک می‌شود و با خارش شدیدی همراه است.

عواملی که باعث شدت یافتن اگزما پوستی می‌شود

زمانی که پوست افراد دچار اگزما می‌شود، انجام دادن بعضی از کارها از شدت یافتن این بیماری جلوگیری می‌کند و درمان آن را تسریع می‌بخشد. عوامل مختلفی نیز وجود دارد که باعث افزایش شدت اگزما بر روی پوست می‌شود؛ اصلی‌ترین عوامل شامل قرار گرفتن در معرض گرما و عرق کردن، استرس و نگرانی، عدم استفاده از مرطوب کننده‌های مناسب، پوشیدن لباس‌های پلاستیکی و تنگ، استفاده از صابون‌ها و شوینده‌های نامناسب، قرار گرفتن دائمی در معرض مواد شیمیایی و عوامل محیطی و تغییرات ناگهانی آب و هوا می‌شود.

روش‌های درمانی اگزما پوستی

با پیشرفت علم، روش‌های درمانی اگزما نیز پیشرفت کرده است، اما درمان قطعی برای آن وجود ندارد. درمان اگزما با توجه به نوع و شدت آن متفاوت است؛ تغییر سبک زندگی، مصرف داروهای بدون نسخه و تجویز داروهای مختلف خوراکی، تزریقی، موضعی و بیولوژیک و نوردرمانی از جمله روش‌های درمانی اگزما پوستی است.

متخصصان معتقدند که مؤثرترین روش برای درمان خشکی پوست رساندن رطوبت به آن از طریق حمام کردن و مرطوب کردن صحیح است. برای درمان اگزما پوستی، استفاده از کرم مرطوب کننده کمک می‌کند تا پوست مرطوب بماند. کورتیکو استروئیدها که با نام کورتون‌ها نیز شناخته می‌شود، جذب پوست می‌شود و خارش و قرمزی را تسکین می‌دهد.

به گفته متخصصان، مصرف آنتی‌هیستامین‌ها می‌تواند به کاهش خارش و تسکین اگزما در بعضی افراد کمک کند. نور درمانی یا اشعه درمانی نیز روش مؤثری برای کاهش علائم مربوط به اگزمای پوستی است، اما متخصصان نگران افزایش خطر سرطان پوست در این گونه افراد هستند به همین دلیل زیاد نوردرمانی را توصیه نمی‌کنند.

درمان‌های خانگی اگزما پوستی

استفاده از روش‌های خانگی و طبیعی در اغلب موارد به درمان اگزما کمک می‌کند، البته باید توجه داشت که این روش‌ها اگزما را به صورت کامل درمان نمی‌کند، اما به کاهش علائم ناشی از آن کمک می‌کند. برای نمونه، ژل آلوئه‌ورا دارای خاصیت رطوبت رسانی است و استفاده از آن باعث افزایش رطوبت و آبرسانی به پوست خشک می‌شود، همچنین اثر آنتی‌باکتریال موجود در ژل آلوئه‌ورا از ایجاد عفونت‌های پوستی جلوگیری می‌کند.

سرکه سیب نیز یک درمان خانگی محبوب برای بسیاری از بیماری‌های پوستی در نظر گرفته شده است، سرکه سیب با تنظیم میزان PH پوست می‌تواند در درمان اگزمای پوست مؤثر واقع شود. عسل یک آنتی‌باکتریال و ضد التهاب طبیعی است که از گذشته تا کنون برای درمان و التیام انواع زخم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از عسل برای درمان اگزمای پوستی، موجب رطوبت‌رسانی به پوست می‌شود و روند بهبود را تسریع می‌بخشد. روغن نارگیل نیز حاوی اسیدهای چرب سالم است و استفاده از آن رطوبت‌رسانی به پوست را افزایش می‌دهد و برای افرادی که دارای پوست خشک و اگزما هستند مؤثر است. روغن درخت چای نیز دارای خاصیت ضد التهابی است و به کاهش قرمزی‌ها، سوزش و خارش ناشی از اگزما کمک می‌کند.

کد خبر 547911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.