چهار گرایش بازیافت پرتغال در سال ۲۰۲۲

کاهش مصرف، استفاده دوباره و بازیافت از جمله عادات رفتاری بسیار رایج در میان مردم پرتغال به شمار می‌رود با این حلب، این کشور سومین نرخ پایین اقتصاد مدور اتحادیه اروپا را از آن خود کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گزارش‌ها حاکی است که در سال ۲۰۲۰، تنها ۲. ۲ درصد منابع مواد در پرتغال از مواد زائد بازیافتی تشکیل شد که البته مدیران شهرهای مختلف کشور در پی مشاهده این نرخ بسیار پایین، اقدامات بسیاری را برای تشویق مردم به بازیافت و آگاه‌سازی آن‌ها از اهمیت تفکیک مواد مختلف اعمال کردند. بدون شک، مردم مهم‌ترین نقش را در بازیافت ضایعات و در نتیجه رونق اقتصاد مدور ایفا می‌کنند و در واقع، خانه‌ها منبع اصلی اقتصاد مدور شهرها به شمار می‌رود. در ادامه به معرفی شیوه‌هایی پرداخته می‌شود که بر اساس پیش‌بینی‌ها در سال ۲۰۲۲ به بازیافت مواد زائد در سراسر جهان و به ویژه پرتغال منجر خواهد شد و علاوه بر مزایای بیشمار برای شهر و شهروندان، رونق اقتصاد مدور را در پی خواهد داشت.

چهار گرایش بازیافت پرتغال در سال ۲۰۲۲

پایان استفاده از ظروف پلاستیکی یک بار مصرف

سبدهای پوشالی، گوش پاک‌کن‌ها و ظروف غذای یونولیتی از مهم‌ترین نمونه‌های ظروف یک بار مصرف به شمار می‌رود که انباشته شدن آن‌ها، بیش از ۵۰ درصد آلودگی آب‌های کشورهای قاره اروپایی را به عهده دارد. این ظروف اغلب تنها یک بار مورد استفاده قرار می‌گیرد و سپس راهی دفن‌گاه‌های زباله و بدتر از آن، آب‌های اطراف می‌شود. بدون شک، انباشتگی این مواد در آب‌های قاره اروپا نه تنها ظاهری بسیار نازیبا به آن‌ها می‌بخشد بلکه زندگی جانوران آبزی و حتی بشر را نیز با تهدیدات جدی مواجه می‌کند. اتحادیه اروپا به منظور کاهش اثرات این پدیده بر محیط زیست، قرارداد ۲۰۱۹/ ۹۰۴ را وضع کرده که بر اساس آن به زودی، تولید بعضی از مواد پلاستیکی یک بار مصرف نظیر گوش پاک کن، کارد و چنگال، بشقاب، سبدها، نوارهای بادکنک و همچنین فنجان‌های ساخته شده از پلی استایرین در سراسر کشورهای قاره ممنوع خواهد شد.

در پرتغال، قوانین جدید مبنی بر ممنوعیت تولید این مواد در نوامبر سال ۲۰۲۱ اجرا و قرار شد تا سال ۲۰۳۰، استفاده از سایر مواد پلاستیکی یک بار مصرف نیز تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۹۰ درصد کاهش یابد. همکاری میان دولت، تولیدکنندگان، فروشندگان، مراکز بازیافت، نهادهای مختلف و مردم نقش مهمی در رسیدن به این هدف و همچنین بازیافت ۱۰۰ درصدی ظروف بسته‌بندی یک بار مصرف تا سال ۲۰۲۵ در پرتغال ایفا خواهد کرد.

چهار گرایش بازیافت پرتغال در سال ۲۰۲۲

بهره‌مندی از تخفیف‌های ویژه به ازای تحویل بطری‌های پلاستیکی آب به مراکز بازیافت

به زودی، دولت پرتغال نیز همچون سایر کشورهای اروپایی طرح پاداش یا تخفیف خرید را برای مردم در ازای تحویل بطری‌های آب پلاستیکی به مراکز بازیافت سراسر کشور عملی خواهد کرد. این اقدام به منظور تشویق مردم به اتخاذ سبک زندگی پایدار اعمال می‌شود که در نتیجه آن، ساکنان سراسر کشور به جمع‌آوری موادی با قابلیت استفاده دوباره تشویق می‌شوند و مواد حاصل برای بازیافت و تولید محصولات جدید نظیر بطری‌های مخصوص نوشیدنی، راهی مراکز بازیافت خواهد شد.

اگرچه پیش از این نیز یعنی در سال ۲۰۲۰، دولت پرتغال اقدام مشابهی انجام داد و به موفقیت‌های زیادی در این زمینه دست یافت با این حال از اجباری کردن آن در سال ۲۰۲۲ خبر داده است که برای تحقق آن، کانتینرهای مختلفی در سراسر شهرها نصب خواهد شد و مسئولیت جمع‌آوری میلیون‌ها بطری پلاستیکی را به عهده خواهد داشت.

چهار گرایش بازیافت پرتغال در سال ۲۰۲۲

پرداخت هزینه‌های بیشتر در ازای تفکیک نکردن ضایعات پلاستیکی و سایر مواد

در حال حاضر، طرحی تحت عنوان تعرفه زباله جامد شهری در پرتغال اجرا می‌شود که در آن مردم به تفکیک نکردن ضایعات در محل زندگی خود و انباشته کردن تمام آن در کانتینرهای شهر تشویق می‌شوند. این اقدام در راستای تفکیک ضایعات توسط مراکز مخصوص و بازیافت مواد قابل استفاده دوباره انجام می‌شود و گفتنی است که بالاترین بازدهی را دارد چرا که تمام مراحل توسط افراد کاربلد و در مراکز مخصوص انجام می‌شود. در واقع، در پروژه‌های اینچنین، مردم به ازای میزان ضایعات و زباله‌های تولید شده در منازل خود و تحویل بی کم و کاست آن‌ها به مراکز مخصوص پاداش‌هایی دریافت می‌کنند که می‌تواند شامل بن تخفیف خرید محصولات جدید باشد.

در سال ۲۰۲۱، مدیران شهر مایا در پرتغال این طرح را پیاده کردند و از مردم خواستند به ازای تحویل ضایعات منازل، بن‌های تخفیف تحویل بگیرند که این اقدام با استقبال زیاد ساکنان شهر مواجه شد و مزایای زیادی نیز در پی داشت.

چهار گرایش بازیافت پرتغال در سال ۲۰۲۲

استفاده از مواد بسته‌بندی ساخته شده از ضایعات بازیافتی

تمام اقداماتی که تا کنون ذکر شد در راستای رونق اقتصاد مدور در سراسر کشور پرتغال پیاده خواهد شد. مفاهیمی نظیر کاهش، استفاده دوباره و بازیافت باید بخش جدایی‌ناپذیری از برنامه‌ریزی‌های شهری قرار گیرد تا نه تنها به بهبود کیفیت زندگی شهری منجر شود بلکه اقتصاد مدور را نیز در شهرها رونق ببخشد ضمن اینکه در پایداری کره خاکی و منابع نیز نقش مهمی به عهده خواهد داشت.

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در رسیدن به تمام این اهداف حائز اهمیت خواهد بود، استفاده از مواد پلاستیکی و بازیافت آن‌ها برای تولید مواد جدید است که می‌تواند مصرف منابع اصلی کره خاکی را به حداقل برساند. در واقع، بسیاری از موادی که ما در زندگی روزمره خود مورد استفاده قرار می‌دهیم برای بسته‌بندی مواد غذایی مصرف می‌شود که البته مراکز بازیافت می‌تواند از نوع دور انداخته این ظروف برای تولید ظروف جدید بهره گیرد که این امر علاوه بر کاهش انباشتگی ضایعات در سطوح شهرها و آب‌ها به رونق اقتصادی نیز کمک زیادی خواهد کرد.

چهار گرایش بازیافت پرتغال در سال ۲۰۲۲

کد خبر 547714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.