درمان سرطان خون با سلول‌های بنیادی

رئیس پژوهشگاه رویان گفت: کشور به همت محققان و حمایت‌های ویژه در حوزه سلول‌های بنیادی در منطقه رتبه نخست را به دست آورده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عبدالحسین شاهوردی، در گفت‌وگوی زنده با شبکه خبر در خصوص رتبه کشور در زمینه سلول‌های بنیادی، اظهار کرد: امروزه بحث سلول‌های بنیادی، ترشحات و فاکتورهایی که خود سلول‌های بنیادی تولید می‌کند و سایر فعالیت‌هایی که به دنبال توانایی‌هایی حاصل شده در این زمینه مطرح است، مورد توجه قرار گرفته است و جایگاه ویژه‌ای در مباحث علمی دارد.

وی با اشاره به رتبه نخست منطقه‌ای کشور در حوزه سلول‌های بنیادی، ادامه داد: مجلات علمی در زمینه سلول‌های بنیادی و انجمن‌های بین‌المللی در این حوزه به طور منطقه‌ای یا جهانی فعالیت‌های فناوری و تولید محصول در موضوعات علمی انجام شده را رصد می‌کنند و هر چند سال یک بار مقالات علمی در این زمینه به چاپ می‌رسد؛ بنابراین در بررسی‌هایی که درباره سلول‌های بنیادی انجام شده مقالاتی در انجمن بین‌المللی سلول‌های بنیادی به چاپ رسیده و در این میان موقعیت ایران در سطح جهانی ممتاز است.

رئیس پژوهشگاه رویان خاطرنشان کرد: زمانی که اولین رده سلول‌های بنیادی را تولید کردیم و اولین مقاله آن به چاپ رسید، جزو ۱۰ کشور برتر دنیا در حوزه دانش سلول‌های بنیادی بودیم؛ همچنین در اولین مقالاتی که در انجمن بین‌المللی سلول‌های بنیادی به چاپ رسید در بین کشورهای همسایه و خاورمیانه نقش پررنگی داشتیم و به طور خاص در این زمینه فعالیت‌های خوبی به ثبت رسانده‌ایم.

وی افزود: در بین مقالات دوم و سومی که در حوزه سلول‌های بنیادی به چاپ رسیده است، کشورهای همسایه با همکاری کشورهای دیگر در خصوص سلول‌های بنیادی سرمایه‌گذاری کردند و کشورهای منطقه از جمله ترکیه، عربستان و قطر در زمینه سلول درمانی، سلول‌های بنیادی، ژن درمانی و سایر فعالیت‌های مرتبط فعالیت‌هایی دارند؛ با همت محققان و حمایت‌های لازم افتخار فعالیت در حوزه سلول‌های بنیادی و دستاوردهای مرتبط با این سلول‌ها را در کشور شاهد هستیم و رتبه اول را در منطقه داریم.

بانک خون بند ناف سرمایه‌ای برای نسل بعد و درمان بیماری‌ها در آینده

شاهوردی با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها در عرصه سلول‌های بنیادی فعالیت‌هایی می‌کند، اضافه کرد: سلول‌های متفاوتی در دانش سلول‌های بنیادی وجود دارد که از جمله آن می‌توان به تولید رده‌های سلولی، سلول‌های بالغان، نگهداری سلول‌های بنیادی در بانک‌های سلولی مانند بانک خون بند ناف اشاره کرد.

وی با تاکید بر اینکه بانک خون بند ناف به عنوان سرمایه‌ای برای نسل بعد و درمان بیماری‌ها در آینده خواهد بود، تصریح کرد: حدود ۲۰ مورد از خون بند ناف در درمان سرطان خون با کمک همکاران بالینی استفاده شده است و شاهد نتایج کارآمد و مؤثر بوده‌ایم؛ در واقع سلول‌های بنیادی خون بند ناف در زمان تولد جداسازی و در نیتروژن فریز و نگهداری می‌شود و در درمان بیماری سرطان به ویژه سرطان خون بسیار مؤثر است و از سلول‌های بنیادی برای درمان اعضای خانواده نیز بهره گرفته می‌شود.

رئیس پژوهشگاه رویان تاکید کرد: اگر کشور در زمینه دانش سلول‌های بنیادی سرمایه‌گذاری نمی‌کرد، امروز باید به ازای هر پک سلولی که از خارج وارد می‌کردیم باید حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار دلار هزینه می‌شد. در بانک خون بند ناف رویان بیش از ۱۵۰ هزار نمونه در سازمان انتقال خون و بیمارستان شریعتی تهران نگهداری شده و در کشور در موارد مختلف درباره سلول‌های بنیادی سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام شده است.

لزوم ساخت کلین‌روم‌ها برای انجام اقدامات درمانی

وی با اشاره به اهمیت ساخت و وجود کلین روم‌ها، گفت: در حوزه بالینی ساخت کلین روم‌ها اتفاق خوبی بوده است، چرا که اگر بخواهیم سلول‌های بنیادی را در درمان بیماری‌ها استفاده کنیم، باید در محیطی بسیار تمیز بتوان سلول‌های بنیادی را فرآوری و آماده کرد، کلین روم‌های خوبی در سطح کشور برای این موضوع وجود دارد.

شاهوردی با اشاره به اینکه دانش سلول‌های بنیادی در حال گسترش و توسعه است، اضافه کرد: از سلول‌های رنگدانه برای درمان لک و پیس و از سلول‌های مزانشیمی نیز برای درمان بیماری‌های مفصلی و شکستگی‌های استخوان به ویژه مواردی که علت آن نامشخص است در حوزه سلول درمانی استفاده می‌شود؛ این موارد پروژه‌هایی است که در فاز سوم را پشت سر می‌گذارد. این پروژه‌ها در کلین روم‌ها در حال انجام است.

وی در خصوص خدمات و اقدامات درمانی زوج‌های نابارور، اظهار کرد: درمان ناباروری نیز از مواردی است که جز اولین تجارب رویان است، در دهه ۶۰ بیماران برای درمان ناباروری به خارج از کشور می‌رفتند، اما امروز نه تنها بیماران به خارج از کشور نمی‌روند بلکه میزبان بیماران از سایر کشورها نیز هستیم، جهاد دانشگاهی نقش بسزایی در گسترش و توسعه دانش درمان ناباروری داشته است.

رئیس پژوهشگاه رویان تاکید کرد: بیش از ۸۰ مرکز ناباروری توسط دانشگاه‌ها و بخش خصوصی در کشور داریم و در زمینه ناباروری با بهترین مراکز ناباروری در سطح جهان رقابت می‌کنیم. همچنین سلول‌های جنسی و بافت تخمدان بیماران سرطانی نیز نگهداری می‌شود و از جمله خدماتی است که در کنار خدمات درمانی ناباروری انجام می‌شود.

وی با اشاره به تجاری‌سازی محصولات پژوهشگاه رویان، ادامه داد: حدود ۱۰ مرکز و شرکت دانش بنیان در زیرمجموعه پژوهشگاه رویان شکل گرفته است که از جمله آن شرکت بُن یاخته رویان است که با کمک و حمایت سازمان گسترش به عنوان شرکتی پیش‌رو در حال فعالیت است؛ البته شرکت‌های نوپا دیگری نیز در این زمینه وجود دارد.

کد خبر 547601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.