آینه ثانویه جیمز وب با موفقیت باز شد

یک مدرس و پژوهش‌گر نجوم و علوم فضایی گفت: اگر آینه ثانویه تلسکوپ جیمز وب باز نمی‌شد، تلسکوپ کاربرد خود را از دست می‌داد و نمی‌توانست فعالیتی کند، اما بنا بر آخرین اخبار منتشر شده از تلسکوپ فضایی جیمز وب خوشبختانه این بخش از تلسکوپ نیز با موفقیت باز شده است.

عمران مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه آینه ثانویه تلسکوپ فضایی جیمز وب با موفقیت باز شده است، اظهار کرد: این آینه قطعه مهم تلسکوپ محسوب می‌شود و کارکرد جیمز وب به آن بستگی داشت.

وی افزود: در واقع اگر آینه ثانویه این تلسکوپ باز نمی‌شد، جیمز وب کاربرد خود را از دست می‌داد و نمی‌توانست فعالیتی کند، اما بنا بر آخرین اخبار منتشر شده از تلسکوپ فضایی جیمز وب خوشبختانه این بخش از تلسکوپ نیز با موفقیت باز شده است.

این مدرس و پژوهش‌گر نجوم و علوم فضایی ادامه داد: تلسکوپ‌ها معمولاً از یک ساختار اپتیکی پیچیده برخوردار است که در تلسکوپ‌های فضایی بسیار پیچیده‌تر است و معمولاً تلسکوپ‌هایی که به صورت بازتابی عمل می‌کند و شامل یک آینه اصلی، ثانویه و مجموعه‌ای از ابزارهای علمی مانند طیف‌نگار است.

وی در رابطه با کارکرد این تلسکوپ‌ها گفت: در این تلسکوپ‌ها نور چندین بار به وسیله آینه اصلی گردآوری می‌شود که هرچه مساحت این آینه بیش‌تر باشد، مقدار نوری که می‌تواند جذب کند نیز بیش‌تر می‌شود.

مرادی در همین رابطه ادامه داد: پس از اینکه آینه اصلی و بزرگ تلسکوپ نورهای موجود را گردآوری کرد آن‌ها را به آینه ثانویه منعکس و این آینه نور را به سایر نقاط تلسکوپ منعکس می‌کند سپس نور توسط ابزارها و قسمت‌های مختلف تلسکوپ آنالیز و نتیجه به زمین مخابره می‌شود.

به گزارش ایمنا، یک مرحله مهم دیگر از تلسکوپ فضایی جیمز وب با موفقیت انجام و آینه ثانویه آن باز شد. آینه ثانویه نقش بسیار مهمی در تلسکوپ دارد و جایگاه آن مقابل ۱۸ آینه ۶ ضلعی جیمز وب است؛ این آینه نور اجرامی که توسط آینه اصلی گردآوری می‌شود را هم‌کانون کرده و به ابزارهای عملی دیگر این تلسکوپ منعکس می‌کند.

قرار گرفتن آینه ثانویه در موقعیت مورد نظر برای موفقیت این مأموریت ۱۰ میلیارد دلاری، حیاتی بود و اگر در مکان مورد نظر قرار نمی‌گرفت عملاً جیمز وب کاربردی نداشت و مأموریت با شکست مواجه می‌شد، اما خوشبختانه این مرحله موفق بود و می‌توان گفت اکنون این تلسکوپ فضایی در موقعیت مطلوبی قرار دارد.

کد خبر 547545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.