چهار تصمیم سال نو برای داشتن محیط زیست سالم‌تر در ۲۰۲۲

هر ساله مردم در ایام سال نو به اتخاذ تصمیم‌های جدید می‌پردازند تا زندگی خود را در سال پیش رو نسبت به گذشته بهبود ببخشند؛ بعضی از این تصمیم‌ها می‌تواند زندگی و رفاه تمام اقشار جامعه و حتی کره خاکی را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این روزها تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا از مهم‌ترین بحران‌های پیش روی بشر به حساب می‌آید که البته طبق شواهد، انسان می‌تواند با تغییر سبک زندگی خود نقش مهمی در کاهش اثرات آن‌ها ایفا کند. هر ساله با شروع سال نو، مردم تصمیم می‌گیرند عزم خود را برای اعمال تغییراتی در شیوه زندگی خود جزم کنند و رفاه را برای خود در سال پیش رو به ارمغان آورند که گاهی تصمیمات این افراد می‌تواند زندگی سایر مردم و حتی سلامت کره خاکی را نیز تحت تأثیر قرار دهد. چنین پیش‌بینی شده است که تصمیمات انسان در سال ۲۰۲۲ در راستای بهبود سلامت محیط زیست باشد که به سهم خود می‌تواند نقش مهمی در سلامت جسمی و روحی آن‌ها نیز ایفا کند.

تأمل بیشتر در مورد نقش بشر در بهبود شرایط محیط زیست

هر یک از ما انسان‌ها باور متفاوتی در مورد محیط زیست داریم که می‌تواند مدیریت و نحوه برخورد با طبیعت را تحت تأثیر قرار دهد. بدون شک، درک ارتباط متقابل میان بشر و طبیعت می‌تواند باعث بهبود رفتار انسان با طبیعت شود و جنبه‌های مختلف محیط زیست را متأثر کند. به عنوان مثال، چنانچه یک فرد از مضرات استفاده از ظروف یک بار مصرف برای کره خاکی و در نهایت سلامت خود آگاه شود، آنگاه مصرف آن‌ها را به حداقل می‌رساند که این امر به سهم خود مانع از انباشتگی مواد زائد پلاستیکی در دفن‌گاه‌های زباله یا اقیانوس‌ها می‌شود و ظاهری زیباتر و پاک‌تر برای شهرها به ارمغان می‌آورد.

در پی بحران‌های بزرگی که بشر طی چند سال گذشته و در نتیجه آلودگی محیط زیست تجربه کرده است پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۲، تلاش میان انسان‌ها برای کاهش اثرات زیست‌محیطی افزایش یابد ضمن اینکه دولت‌ها نیز امکانات بیشتری را در اختیار مردم قرار خواهند داد تا آن‌ها را به حفاظت از محیط زیست سوق دهند. در این راستا، کاهش قابل توجه هزینه خرید وسایلی که از مواد بازیافتی درست شده است نسبت به مواد دست اول و همچنین افزایش قابلیت دسترسی به وسایل نقلیه عمومی امن می‌تواند اثربخش باشد.

کاهش نابرابری اجتماعی به عنوان مولفه‌ای که به طبیعت نیز آسیب می‌رساند

خطرات ناشی از نابرابری اجتماعی، جنبه‌های مختلفی از زندگی در جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ نژادگرایی و نابرابری می‌تواند منجر به توزیع نابرابر سلامت شود ضمن اینکه اثرات بسیار نامطلوبی نیز از خود بر محیط زیست طبیعی به جای می‌گذارد.

مطالعات اخیر نشان داده است که چگونه تدابیری نظیر خطوط قرمز و جدایی سکونتی، دسترسی نابرابر ساکنان شهری به طبیعت، افزایش آلودگی هوا و نبود تنوع زیستی را در پی داشته است. این گونه استراتژی‌ها که اغلب در بزرگراه‌ها و بخش‌های صنعتی شهرها به چشم می‌خورد، کیفیت محیط زیست را در جوامع محروم و آسیب‌پذیر به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار می‌دهد و در ضمن به کاهش وجود پارک‌ها و درختانی منجر می‌شود که خنک‌سازی را برای شهرها به ارمغان می‌آورد و مزایایی نیز برای کره خاکی دارد.

ساکنان یک شهر می‌توانند برای حل این مشکل به همکاری و مشورت با سایر اعضای جامعه بپردازند و گروه‌هایی را تشکیل دهند تا در کنار یکدیگر برای حفظ محیط زیست و افزایش عدالت اجتماعی بکوشند و در نهایت طبیعت را با جوامع خود پیوند دهند.

تلاش برای افزایش اطلاعات در مورد طبیعت و کاهش اثرات نامطلوب بر محیط زیست

وجود هوا، آب و خاک پاک برای نجات انسان و کره خاکی ضروری است با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از مردم از داشتن سواد کافی در این زمینه محروم هستند و نمی‌دانند برای حفاظت از خود چه اقداماتی را اعمال کنند.

مردم باید در سال ۲۰۲۲، آگاهی خود را برای کاهش اثرات منفی بر محیط زیست افزایش دهند که بدون شک این کار از طریق مطالعه و کاوش بیشتر محقق خواهد شد. به عنوان مثال، مردم می‌توانند از متخصصان محلی بخواهند نحوه حفظ محیط زیست را به آن‌ها آموزش دهند تا از این طریق به افزایش سواد زیست محیطی خود کمک کنند.

گذراندن اوقات فراغت بیشتر با دوستان و اعضای خانواده در طبیعت

مطالعات نشان داده است که گذراندن اوقات فراغت در فضاهای سبز و محیط‌های طبیعی شهری می‌تواند روابط انسان با طبیعت و همچنین با سایر افراد را بهبود ببخشد. گردهم آمدن مردم در طبیعت می‌تواند به افزایش انسجام اجتماعی کمک کند که این امر به سهم خود در کاهش انزوا و همچنین به حداقل رساندن اضطراب نقش مهمی ایفا می‌کند. مهم‌تر از همه اینکه گذراندن اوقات فراغت در خارج از منزل به افزایش تعاملات اجتماعی منجر می‌شود که این اتفاق نیز، سلامت جسمی و روحی را در پی خواهد داشت ضمن اینکه به استفاده بیشتر از فضاها و در نتیجه قدردانی از آن‌ها منجر خواهد شد.

کد خبر 547497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.