نیروی دریایی مانع از اجرای توطئه دشمن برای ایجاد قحطی در کشور شد

معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی با بیان اینکه ۱۰ هزار کشتی نفتکش و تجاری توسط نداجا اسکورت می‌شد، گفت: دشمن نمی‌خواست کشتی‌ها در بنادر کشورمان پهلو بگیرد تا مواد غذایی مانند گندم و شکر که در آن زمان نیاز داشتیم وارد کشور شود و نهایتا قحطی ایجاد شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از خانه ملت، دریادار حبیب‌الله سیاری در رابطه با اهمیت موشک‌های جدید پدافندی که اخیراً به نیروی دریایی ارتش تحویل داده شده است، گفت: موشک پدافندی در حوزه زمین به هوا در بردهای کوتاه، متوسط و بلند عمل کرده و از آسمان کشور دفاع می‌کنند.

رئیس ستاد و معاون هماهنگ‌کننده ارتش با اشاره به تفاوت‌های عملیات نیروی هوایی و نیروی دریایی اظهار کرد: وقتی هواپیمای نیروی هوایی از باند فرودگاه بلند می‌شود، از غرش هوایی همگان متوجه می‌شوند خلبان برای انجام عملیات پرواز کرد اما وقتی ناو نیروی دریایی از اسکله جدا می‌شود، کسی از آن خبر نخواهد داشت از این رو تلاش کردیم زحمات دلاورمردان نداجا در رسانه بیشتر منعکس شود.

نیروی دریایی با اسکورت کشتی‌های نفتکش و تجاری مانع از اجرای توطئه دشمن برای ایجاد قحطی در کشور شد

سیاری تصریح کرد: خوشبختانه مردم با توانمندی‌ها، اقدامات و خصوصاً با ارزش فعالیت‌های نیروی دریایی و ارتباط آن با اقتصاد کشور آشنا شدند. وقتی گفته می‌شد ۱۰ هزار کشتی نفتکش و تجاری توسط نداجا اسکورت و همراهی شده، کسی معنی آن را نمی‌دانست؛ در واقع افراد نمی‌دانستند که دشمن نمی‌خواست کشتی در بنادر کشورمان پهلو بگیرد تا مواد غذایی، گندم، شکر و غیره که در آن زمان نیاز داشتیم وارد کشور شود تا نهایتاً قحطی ایجاد شود.

وی افزود: اگر نمی‌توانستیم نفتکش‌هایمان را در مقابل حملات موشکی و هوایی دشمن اسکورت کنیم، در حوزه تأمین مالی با مشکل مواجه می‌شدیم زیرا کسی به کشورمان کمک نمی‌کرد.

رئیس ستاد و معاون هماهنگ‌کننده ارتش عنوان کرد: حفظ جزیره خارک، باز ماندن راه درآمدزایی برای کشور و غیره همگان از طریق فعالیت‌هایی است که نیروی دریایی انجام می‌دهد، از این رو اقدامات رسانه‌ای موجب شد مردم با فعالیت‌های نداجا بیشتر آشنا شوند.

سیاری با بیان اینکه ارتش نیازمند دستیابی به توانمندی سازمان‌یافته رسانه‌ای است، گفت: برای آگاهی بیشتر مردم با فعالیت‌های نداجا، با رسانه‌ها، کارگردانان و غیره جلسات متعددی برگزار شد تا این رویه در سطوح مختلف ارتش ایجاد شود اما خیلی موفق نبوده‌ایم؛ به نظر می‌رسد در میدان بودن رسانه‌ها و همچنین تغییر دیدگاه برای ورود دوربین، عکاس و خبرنگار به حوزه کاری ارتش نیاز است تا موضوع مدنظر محقق شود

چرا رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰ مورد توجه دنیا قرار گرفت؟

سیاری با اشاره به برگزاری رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰، اظهار کرد: این رزمایش با اقتدار در دریاهای آزاد و تا عمق ۲ هزار کیلومتری انجام شد که نشان دهنده اشراف اطلاعاتی تا مدار ۱۰ درجه، خلیج عدن و دریای سرخ است؛ این مهم به معنای حضور در آب‌های آزاد و دست بلند نظام در حوزه دریایی است.

وی افزود: دریامانی، بهره‌گیری از ناوها، زیردریایی‌ها و ناوشکن‌هایی که می‌تواند در اقیانوس‌ها بماند و با امواج سهمگین مقابله کند، دارای اهمیت است؛ دفاع ساحلی قوی، توانمندی پدافندی، پشتیبانی نیروی هوایی از نیروی دریایی در دریاهای آزاد و غیره از جمله موضوعات مهمی است که نشان دهنده اقتدار کشورمان است؛ و اینها مسائلی است که باعث می‌شود این رزمایش مورد توجه دنیا قرار بگیرد.

استکبار جهانی علی‌رغم ادعای اشراف اطلاعاتی متوجه نشدند قرار است ناوگروه ۷۵ به کجا برود؟

سیاری تصریح کرد: ناوگروه ۷۵ کشورمان از جنوب آفریقا دور زد و با عبور از سه اقیانوس هند شمالی و جنوبی، اقیانوس اطلس شمالی و جنوبی و خلیج فنلاند و گذشتن از کنار ۵۵ کشور، بدون پهلوگیری به سن پترزبورگ رسید. ۱۳۵ روز این مهم طول کشید که مأموریت مهمی محسوب می‌شود و برای دنیا معنا دارد. استکبار جهانی علیرغم اینکه می‌گوید اشراف اطلاعاتی دارد، متوجه نشدند قرار است کجا برویم.

وی گفت: در عرصه دریای آزاد ماندگاری مهم است؛ به عبارتی این مأموریت به دنیا اعلام کرد ایران به این توانمندی رسیده که می‌تواند ناوشکنی بسازد که چنین مأموریتی را اجرا کند. یکی از دلایلی که رهبر انقلاب برای الحاق ناوشکن جماران به بندرعباس آمدند برای دیدن توانمندی جوانان بود و ایشان بر این موضوع تاکید داشتند.

روایت امیر سیاری از زمانی که به یک فرمانده خارجی دستور رصد ناوشکن جماران را داد

سیاری افزود: خاطرم هست برای حضور در همایشی به آفریقای جنوبی رفته بودم که فرمانده نیروی دریایی یکی از کشورها از من سوال کرد ناوی که ساختید، توان دریانوردی هم دارد؟ در واقع پرسید سیستم رانش و موتور دارد؟ در واقع نگاهش این بود که ما توانایی ساخت ناوشکن نداریم و صرفاً ماکت است.

معاون هماهنگ کننده ارتش ادامه داد: من به او گفتم شما در خلیج عدن برای اسکورت کشتی‌هایتان ناوشکن دارید. به فرمانده ناوتان سفارش کنید تا ناوشکن جماران را طی یک ماه آینده در آن منطقه رصد کند. این ناوشکن طی سه ماه مأموریت خود را انجام داد و به کشور بازگشت. وقتی مجدداً این فرمانده خارجی را در همایشی در بنگلادش دیدم، با زبان بی‌زبانی گفت ناوشکن شما را دیدم و متوجه شدم که «می‌توانید».

کد خبر 547318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.