روایت از شهادت در نمایش «به وقت عاشقی»

نمایش «به وقت عاشقی» داستان جوان معرکه‌گیری است که نذر می‌کند 2 سال برای سردار دل‌ها معرکه‌ بگیرد و یاد او را زنده نگه دارد. این نمایش در ویژه برنامه «هنرمردان» در میدان امام حسین(ع) اجرا شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، غروب یکی از روزهای دی‌ماه ۱۴۰۰ و در هوای سرد که با صدای ساعت ساختمان شهرداری ساعت ۱۸ یادآور می‌شود، هرکسی در حال حرکت به سمت و سویی است، خودروها در ترافیک میدان امام حسین (ع) پشت سر هم قطار شده‌اند و پله برقی مترو، میزبان مسافرانی است که به دنبال صدای نوحه، سر خم کرده‌اند. دود اسپند در هوا پیچیده و رفت و آمد در گوشه‌ای از میدان بیشتر است. هرکس با عبور از کنار دیوارنگاره میدان، با چیدمانی جدید روبه‌رو می‌شود. موکبی وسیع با غرفه‌هایی متفاوت که توجه هر شهروندی را به خود جلب می‌کند.

عده‌ای گذر می‌کنند و برخی منتظر می‌مانند، تعدادی هم پرس‌وجو می‌کنند تا از خبر مطلع شوند. پنج شب هنرمندی در موکب‌های «هنرمَردان» به مناسبت ایام فاطمیه و دومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی برقرار است.

از همان دقایق نخست شروع رویداد، غرفه تئاتر مورد توجه حاضران قرار می‌گیرد. اجرای نمایش «به وقت عاشقی» اعلام می‌شود و مردم وارد غرفه می‌شوند. صندلی‌ها تکمیل می‌شود. عده‌ای هم ترجیح می‌دهند ایستاده نمایش را تماشا کنند.

روایت از شهادت در نمایش «به وقت عاشقی»

صدای آشنای مرشد ایرج به گوش می‌رسد. دلنشین می‌خواند و نوایش ماندگار است. قدیمی‌ترها شعر خاطره‌انگیز و صدای زیبایش را به خاطر دارند و در گوشه‌ای از غرفه پیرمردی است که با او زمزمه می‌کند: «…مگه از سنگه دلم و چه دل تنگه دلم… اسم زیبای تو ارباب شده آهنگ دلم… نبینم کرب و بلات رو، این میشه ننگ دلم…»

نمایش آغاز می‌شود. جوانی لاغر اندام به روی صحنه می‌آید و داستان را شروع می‌کند: «اسمم اکبره … نگاه به جثه کوچکم نکن… پهلوونی به هیکل نیست…»

معرکه‌گیر است و می‌خواهد زنجیر پاره کند: «… از اول خداوند توانا رخصت. دوم ز شما مردم دانا رخصت، باشد در جواب سخنم این اصوات، بر محمد و آل محمد صلوات.» این را می‌گوید و تماشاگران صلوات می‌فرستند. حالا داستان ادامه پیدا می‌کند. قصه‌گو اتفاق را روایت می‌کند و غرفه را به سکوت فرو می‌برد. «… دی‌ماه ۹۸، فرودگاه بغداد، آن شب ستاره‌ها نورانی‌تر از شب‌های دیگر بودند و ما در خواب ناز. دو پهپاد عین دو کفتار کمین کرده بودند. ماشین را می‌زنند. می‌سوزد، خاکسترش به جا می‌ماند و یک دست و یک انگشتر.»

روایت‌گر نمایش از تماشاگران می‌خواهد حدس بزنند در جعبه‌ای که مقابل اوست چه چیزی قرار دارد. همه ترجیح می‌دهند سکوت کنند و پاسخ را از زبان اکبر بشنوند. جعبه باز می‌شود، یک بی‌سیم در آن بود. اکبر می‌گوید: حاجی با همین بی‌سیم آبروی خیلی‌ها را خرید.

از نذر خود می‌گوید. از اینکه چرا معرکه گرفته است. می‌گوید نذر من در این دو سال برای حاجی بود و می‌خواند: «به ویلای شمالی خو گرفتیم، شهیدان جنوبی یادمان رفت.»
حالا تماشاگران داستان را فهمیده‌اند. اکبرِ نمایش «به وقت عاشقی» دو سال معرکه گرفت تا یاد سردار دل‌ها را در دل‌ها زنده نگه دارد. این نذر او بود.

روایت از شهادت در نمایش «به وقت عاشقی»

احسان فاضلی کارگردان نمایش «به وقت عاشقی» درباره اجرای اثر خود در ویژه‌برنامه هنرمردان می‌گوید: یکی از پایه‌های نمایش خیابانی، نقالی یا نمایش ایرانی است که اثر «به وقت عاشقی» بر همین مبنا شکل گرفت و بر این اساس قصه تلخ شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی را در قالب نقالی یا نمایش ایرانی به اجرا درآوردیم.

وی ادامه می‌دهد: از مهم‌ترین نکاتی که ذهنیت ما را برای طراحی این اثر به سمت و سوی نمایش ایرانی سوق داد قصه دراماتیک شهادت سردار سلیمانی است؛ بنابراین داستان و نقال را با هم ترکیب کردیم که نتیجه آن همین اثر نمایشی شد که مورد استقبال مردم نیز قرار گرفت.

وی در ادامه به رویداد «هنرمردان» اشاره می‌کند و می‌گوید: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان به مناسبت دومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی رویداد «هنرمردان» را برنامه‌ریزی کرد که در قالب این رویداد غرفه‌های متنوعی از جمله تئاتر طراحی شده و این رویداد فرصتی است تا شهروندان را به سمت و سوی نظاره نمایش هدایت کنیم که هم برای بازیگران و فعالان این حوزه مفید است و هم برای تماشاگران.

روایت از شهادت در نمایش «به وقت عاشقی»

فاضلی ادامه می‌دهد: هدف ما این است که با ترکیب نمایش، سرود و دیگر هنرها، مفاهیم لازم را به ذهن مخاطب منتقل کنیم. در واقع تلاش ما باید بر این باشد که به شکلی ظریف و غیرمستقیم مفاهیم مدنظرمان در ذهن مخاطب بنشیند و در این راستا نباید شعارزده و مستقیم عمل کنیم.

وی می‌گوید: در یکی دو سال گذشته در تلاش بودم تا اثری ماندگار درباره حاج قاسم سلیمانی تهیه کنم که به علت شیوع بیماری کرونا تاکنون به تعویق افتاده است، اما در ذهن دارم که فیلم مستندی در این باره بسازم.

«به وقت عاشقی» به عنوان یکی از آثار نمایشی رویداد «هنرمردان» به کارگردانی احسان فاضلی برای نخستین بار به روی صحنه رفت. علی علی‌محمدی تنها بازیگر این نمایش و احسان شهبازی دستیار کارگردان است. این اثر نمایشی به نویسندگی و طراحی پویا امامی تهیه شده است.

به گزارش ایمنا، ویژه‌برنامه «هنرمردان» همزمان با ایام شهادت حضرت زهرا (س) و دومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی از سوی معاونت اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با مشارکت دفاتر تخصصی معاونت فرهنگی هنری این سازمان از ۱۲ تا ۱۶ دی‌ماه هر شب از ساعت ۱۸ تا ۲۳ در میدان امام حسین (ع) برگزار شد.

کد خبر 547290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.