زیرساخت مناسب؛ نیاز اصلی صنایع فضایی ایران

یک کارشناس حوزه فضایی گفت: اگر ما زمینه فعالیت دانشجویان را فراهم کنیم قطعاً در صنعت فضایی موفق خواهیم شد و با توجه به اینکه بخش دولتی ظرفیت محدودی برای پذیرش متخصصین دارد بهترین راه ورود بخش خصوصی و استارتاپ‌ها است که اگر زیرساخت‌ها فراهم شود با ایده‌های همین افراد اشتغال‌زایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی ابوالقاسمی کارشناس حوزه فضایی شامگاه گذشته در گفت‌وگویی رادیویی اظهار کرد: صنعت فضایی تا کنون چهار نسل را پشت گذاشته است؛ نسل اول زمانی بود که بشر با آسمان و فضا آشنا شد، تلسکوپ را کشف کرد و به رصد سیاره و ستاره‌ها پرداخت.

وی افزود: نسل دوم صنعت فضایی اولین ماهواره ساخته شد، در مدار قرار گرفت و بشر از آن استفاده کرد، اما در نسل سوم کشورها همکاری با یکدیگر را شروع کردند که نمونه اصلی این همکاری ساخت ایستگاه فضایی بین‌المللی بود.

این کارشناس حوزه فضایی تصریح کرد: قبل از شروع همکاری میان کشورها رقابتی میان آن‌ها شکل گرفت که شروع آن با ارسال اولین ماهواره به فضا توسط روسیه و پس از آن ایالات متحده برای پاسخ به این مسئله مأموریت آپولو را راه‌اندازی و اولین انسان را به ماه اعزام کرد.

وی ادامه داد: از سال ۲۰۱۶ با شکل گرفتن انقلاب صنعتی چهارم، دانش و فناوری فضایی نیز متحول و وارد نسل چهارم شد؛ این نسل موجب شد بخش خصوصی به صنعت فضایی وارد و فناوری‌های جدیدی مانند هوش‌مصنوعی، رباتیک، اینترنت اشیا، رایانش ابری و حوزه دیجیتال با فناوری فضایی ترکیب شد.

ابوالقاسمی در رابطه با صنعت فضایی ایران گفت: سازمان فضایی ایران از سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را به صورت عملیاتی آغاز کرد و حدود ۱۵ سال است که در این حوزه فعالیت می‌کند؛ بنابراین ایران یک کشور جوان در این صنعت است که با سرعت مطلوبی این مسیر را طی می‌کند، اما در این مسیر درست نبودن هدف‌گذاری‌ها باعث شد که در چند سال اخیر شاهد موفقیت و دستاورد چشم‌گیری نباشیم.

وی افزود: ایران از نظر متخصص در این حوزه کمبودی ندارد و حتی تعداد بسیاری از متخصصان ایرانی به کشورهای دیگر رفته و در مراکز معتبر و پیشرو جهان فعالیت می‌کنند، اما متأسفانه نتوانسته‌ایم از این ظرفیت کشور استفاده کنیم.

این کارشناس حوزه فضایی ادامه داد: اگر ما زمینه فعالیت دانشجویان را در این صنعت فراهم کنیم قطعاً موفق خواهیم شد و با توجه به اینکه بخش دولتی ظرفیت محدودی برای پذیرش متخصصین دارد بهترین راه ورود بخش خصوصی و استارتاپ‌ها است که اگر زیرساخت‌ها فراهم شود با ایده‌های همین افراد اشتغال‌زایی و درآمدزایی خواهد شد.

وی تاکید کرد: این مسیر باید بازبینی و بازنگری شود و به سرعت مسیر درست را انتخاب کنیم تا بتوانیم عقب ماندگی فعلی در این صنعت را جبران کنیم زیرا ما ظرفیت‌های بخش نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و تمامی حوزه‌های علمی را داریم، اما نمی‌توانیم آن‌ها در کنار هم قرار دهیم.

کد خبر 546902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.