اختلال تیک عصبی چیست؟ + تشخیص، علل، علائم و درمان اختلال عضله ای موقت

اختلال تیک یکی از اختلال های روانی است که امروزه برخی افراد را درگیر کرده است. آگاهی درباره چیستی، تشخیص، علائم، نشانه ها، درمان، عوارض و خسارات ناشی از این اختلال برای مبتلایان لازم است.

به گزارش ایمنا، با توجه به تنوع بیماری‌های روانی، باید اطلاع و آگاهی از آنها به موقع صورت بگیرد تا بتوان در جهت رفع آن اقدام‌های مؤثر انجام داد. یکی از این اختلال‌ها، تیک عصبی است که به طور ناگهانی از فرد سر می‌زند و خارج از اراده انسان رخ می‌دهند. این اختلال هم درباره صدا و هم رفتاری صدق می‌کند که ناگهانی و سریع رخ می‌دهد.

اختلال تیک چیست؟

تیک یا اختلال تیک عصبی یک اختلال روانی است که شامل رفتارها، حرکات، تکان‌ها و صداهای ناگهانی است که پر تکرار و گاهاً پشت سر هم انجام می‌شود. این رفتارها سریع و غیر ارادی انجام می‌شود. این تیک‌ها ریتم خاصی ندارند و در بسیاری از افراد مانند کودکان ۳ تا ۵ سالگی دیده می‌شوند. تیک عصبی که به مدت یکسال با انسان همراه شود، تیک مزمن نام دارد که به صورت حمله‌ای رخ می‌دهد. با افزایش استرس در افراد، تیک‌ها افزایش پیدا می‌کند و با افزایش تمرکز شخص، تعدد تیک‌ها کاهش می‌یابد.

اختلال تیک عصبی چیست؟ + تشخیص، علل، علائم و درمان اختلال عضله ای موقت

انواع اختلال تیک

اختلال تیک دارای سه نوع سندرم توره، تیک موقت و تیک حرکتی مداوم و مزمن است. در نوع اول این اختلال، افراد مبتلا هم دارای تیک حرکتی و هم تیک صوتی هستند و این علائم در طول یکسال با آنها همراه بوده است. افراد مبتلا به نوع دوم، یا تیک حرکتی دارند و یا تیک صوتی و یا هردو اما کمتر از یکسال این علائم را داشته‌اند. در نوع سوم این اختلال، تنها یکی از این تیک‌ها را دارند که حداقل یکسال همراه آنها است.

تشخیص اختلال تیک

تشخیص تیک عصبی در افراد بسیار دشوار است حتی اگر علائم آن را بتوان شناسایی کرد، باز هم چیزی مبنی بر قطعیت وجود ندارد. برخی از این تیک‌ها ممکن است با بیماری‌های دیگر مانند آلرژی همراه شود. بنابراین باید از سلامت جسمانی فرد اطمینان حاصل کرد. بسیاری از افراد به دلیل آبریزش های مکرر بینی به تیک دچار هستند که با رفع این علائم، تیک آنها رفع می‌شود بنابراین آنها را در این دسته نباید قرار داد. همچنین افراد مبتلا باید پیش از ۱۸ سالگی به این اختلال مبتلا شوند که این یکی از راه‌های تشخیص ابتلای افراد به اختلال تیک عصبی است. تکان دادن مکرر پاها، بازی با سر خودکار، تکرار یک سری حروف، پلک زدن‌های پشت سر هم و ضربه زدن به انگشت شصت را می‌توان از دیگر نشانه‌های تشخیصی این اختلال دانست.

اختلال تیک عصبی چیست؟ + تشخیص، علل، علائم و درمان اختلال عضله ای موقت

علل فرد مبتلا به اختلال تیک

یکی از راه‌های تشخیص و درمان اختلال تیک را در علت ایجاد آن می‌توان یافت. هنگامی که فردی به انواع اختلال‌ها مبتلا می‌شود باید دانست که چگونه می‌توان از ابتلای دیگر افراد پیشگیری کرد. یکی از علل‌های ایجاد اختلال تیک، مشکلات در سیستم‌های مغزی افراد است که به دلایل مختلفی همچون مسائل ارثی و روانشناختی است. بسیاری از مبتلایان هنگام صحبت با درمانگر از تحمل فشارهای عصبی اطرافیان و مشکلات موجود در جامعه سخن می‌گویند که می‌توان آن را یکی از علل‌های ابتلاء افراد به اختلال تیک دانست.

درمان اختلال تیک

برای درمان افراد مبتلا می‌توان از راه کنترل شرایط بیماری پیش رفت. به این صورت که اضطراب‌ها و فشارهای روانی اطراف فرد را باید به حداقل ممکن رساند تا از تشدید این بیماری جلوگیری شود. همچنین حساسیت‌های بیش از حد خانواده‌ها را باید از روی فرد مبتلا کاهش داد. در صورت کلی، بسیاری از تیک‌ها گذرا بوده و پس از مدتی به طور کل رفع می‌شوند. اما تیک‌های دیگری نیز وجود دارند که به مرور زمان از بین نمی‌روند و ممکن است که شدت پیدا کند. درمان‌های ترکیبی از دارو و رفتار می‌تواند اختلالات تیکی را در فرد کنترل و درمان کند. داروهای ضد افسردگی به درمان و کاهش علائم اختلال تیک کمک بسیاری می‌کند. فرد با به کار بردن رفتارهای مدیتیشنی و مدیریت استرس می‌تواند از تشدید بیماری خود جلوگیری کند.

عوارض و خسارات ناشی از ابتلای فرد به بیماری تیک تا چه اندازه است؟

بسیاری از مبتلایان به تیک عصبی به علائم خود توجهی نمی‌کنند تا جایی که شدت پیدا می‌کند و درمان آن سخت و روند طولانی‌تری پیدا می‌کند. روند اختلالات تیک عصبی موجب ناراحتی مبتلایان می‌شود و بر عملکرد آنها تأثیر می‌گذارد. مختل شدن عملکرد افراد باعث می‌شود که انگیزه و اعتماد به نفس آنها را کم کند و در نهایت فرد را به انزوای اجتماعی و انواع تعارض‌ها مبتلا می‌کند. این افراد گاهاً به خود آسیب می‌زنند و به بیماری‌های عصبی مبتلا می‌شوند.

کد خبر 546888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.