هشدار سازمان هواشناسی/بارش برف و باران در ۱۳ استان

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از بارش برف و باران و وزش باد شدید در ۱۳ استان در روز چهارشنبه (۱۵ دی‌ماه) و افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا در شهرهای صنعتی خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از سازمان هواشناسی، با نفوذ جریانات شمالی به سواحل دریای خزر در اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی بارش‌ها آغاز می‌شود. در شمال غرب و دامنه‌های جنوبی البرز نیز بارش پراکنده پیش‌بینی شده است.

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز با ورود سامانه بارشی از غرب کشور در استان‌های واقع در کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، همدان، مرکزی، جنوب قم، به‌تدریج چهارمحال و بختیاری، اصفهان، شمال فارس، کرمان، یزد، خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان بارش برف و باران، وزش باد شدید و گاهی رعد و برق پیش بینی شده است.

با نفوذ جریانات شمالی به سواحل دریای خزر در اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی بارش‌ها آغاز می‌شود. در شمال غرب و دامنه‌های جنوبی البرز نیز بارش پراکنده پیش‌بینی شده است.

فردا پنجشنبه سامانه بارشی در شرق و جنوب شرق فعال است و باعث بارش باران، وزش باد و کاهش دما در این مناطق می‌شود. بارش‌ها در جنوب خراسان جنوبی، شمال کرمان و برخی مناطق مرکزی سیستان و بلوچستان شدت دارد و سامانه بارشی بعدازظهر فردا از کشور خارج می‌شود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی جمعه اکثر مناطق کشور جو آرامی دارند و شنبه و یکشنبه هفته آینده در استان‌های ساحلی دریای خزر بارش‌های پراکنده روی می‌دهد. ضمن این‌که در شهرهای پرجمعیت و صنعتی افزایش آلاینده‌های و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی شده است.

توصیف سامانه: تداوم فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: پنجشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۱۶

زمان پایان: پنجشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۱۶

نوع مخاطره: بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، کاهش دما، در نواحی مستعد ریزش تگرگ و در نواحی با اقلیم سرد و مرتفع بارش برف

منطقه اثر: سیستان و بلوچستان، نیمه جنوبی خراسان جنوبی و نیمه شرقی کرمان.

اثر مخاطره: جاری شدن روان‌آب، آبگرفتگی معابر عمومی، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، سیلابی شدن رودخانه‌ها، لغزندگی، پدیده مه و کاهش دید در جاده‌ها، احتمال مسدود شدن جاده‌های کوهستانی و برف گیر، احتمال افت فشار گاز، تأخیر یا احتمال لغو پرواز.

توصیه: پرهیز از توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بازگشایی آبروها و دهانه پل‌ها، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، تجهیز خودروها به ادوات زمستانی و اطمینان از سوخت کافی، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، جمع‌آوری دام‌ها از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، مدیریت در مصرف انرژی و آمادگی فرمانداری‌ها و سایر دستگاه‌های امدادی برای مقابله با رخداد خسارات احتمالی.

آلودگی هوای شهرهای صنعتی از روز شنبه

همچنین رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از بارش برف و باران و وزش باد شدید در ۱۳ استان در روز چهارشنبه (۱۵ دی‌ماه) و افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا در شهرهای صنعتی خبر داد.

صادق ضیائیان اظهار کرد: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، چهارشنبه (۱۵ دی‌ماه) با ورود سامانه بارشی از غرب کشور در استان‌های واقع در کردستان، کرمانشاه، شمال ایلام، لرستان، همدان، مرکزی، جنوب قم و به‌تدریج در استان‌های چهارمحال و بختیاری، اصفهان، شمال فارس، کرمان، یزد خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان بارش باران و برف گاهی رعد و برق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود. در مناطق سردسیر و مرتفع بارش به‌صورت برف خواهد بود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ادامه داد: با نفوذ جریان‌های شمالی به سواحل دریای خزر در اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی نیز بارش رخ می‌دهد همچنین در شمال غرب و دامنه‌های جنوبی البرز بارش پراکنده انتظار می‌رود.

وی افزود: امروز (۱۵ دی‌ماه) خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای خزر مواج است. پنجشنبه (۱۶ دی‌ماه) این سامانه در شرق و جنوب شرق کشور فعال و سبب بارش وزش باد و کاهش دما در این مناطق خواهد شد.

ضیاییان ادامه داد: در جنوب خراسان جنوبی، شمال شرق کرمان و برخی مناطق مرکزی سیستان و بلوچستان بارش شدت خواهد داشت و در بعدازظهر این سامانه از شرق کشور خارج می‌شود. جمعه (۱۷ دی‌ماه) در غالب مناطق کشور جوی آرام پیش‌بینی می‌شود.

وی با اشاره به جو آرام و پایدار در سایر مناطق کشور گفت: روزهای شنبه (۱۸ دی‌ماه) و یکشنبه (۱۹ دی‌ماه) در استان‌های ساحلی خزر بارش پراکنده رخ می‌دهد و در سایر مناطق کشور جوی آرام و پایدار حاکم خواهد بود همچنین در شهرهای پرجمعیت و صنعتی افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا پیش بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهار کرد: آسمان تهران فردا (۱۶ دی‌ماه) صاف و به‌تدریج همراه با غبار محلی با حداقل دمای یک و حداکثر دمای ۸ درجه سانتیگراد و طی جمعه (۱۷ دی‌ماه) صاف همراه با غبار محلی با حداقل دمای سه و حداکثر دمای ۱۰ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان اظهار کرد: طی امروز و فردا (۱۵و۱۶ دی‌ماه) بندرعباس با دمای ۲۲ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و ارومیه با دمای ۳ و۲ درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان کشور هستند.

کد خبر 546735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.