تلخی‌ها و شیرینی‌های سال ۲۰۲۱ برای بارسایی‌ها

در سال ۲۰۲۱ هواداران و مجموعه بارسلونا اتفاقات تلخ و شیرین زیادی را تجربه کردند که در ادامه مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سال ۲۰۲۱ هم چند روز پیش با تمام خوبی‌ها و بدی‌هایش به پایان رسید. عرصه ورزش در این سال میلادی اتفاقات مختلفی را تجربه کرد، که هم خوب و هم بد بود. یکی از باشگاه‌هایی که فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرد تیم فوتبال بارسلونا بود.

در این گزارش سعی داریم در چهار بخش اتفاقاتی که حول محور آبی اناری‌ها افتاد را بررسی و مرور کنیم.

تلخی‌ها و شیرینی‌های سال ۲۰۲۱ برای بارسایی ها

بخش اول؛ پیروزی خوان لاپورتا در انتخابات ریاست باشگاه بارسلونا:

خوان لاپورتا یکی از چهره‌هایی بود که در زمان ریاست بارتومئو، مدام از سیاست‌های غلط این مدیر گلایه می‌کرد. او خواهان برگزاری انتخابات بود و خودش هم قصد شرکت داشت، چرا که در دوره ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱، عصر طلایی آبی اناری‌ها را با مدیریت خود رقم زده بود. وقتی مشکلات مسی و بارتومئو به بالاترین حد ممکن رسید، رئیس وقت کاتالان‌ها انتخابات زود هنگام را برگزار کرد. خوان لاپورتا با وعده حفظ مسی و ساختن تیمی قدرتمند، کاندید شد، سابقه درخشان او در سال‌های پیش به کمکش آمد و ریاست را دوباره بدست گرفت. خوان مدام از روند مثبت تمدید مسی سخن می‌گفت اما به یکباره اعلام شد آنقدر اوضاع باشگاه خراب است که تمدید با بهترین بازیکن تاریخ باشگاه ممکن نیست. حالا لاپورتا می‌خواهد بار دیگر با تکیه بر لاماسیا تیمش را به دوران درخشان سابق برگرداند.

قهرمانی در کوپا دل ری و کسب تک جام بارسلونا در سال ۲۰۲۱:

اوضاع نه چندان رو به راه بارسلونا عاشقان این تیم را در چند فصل اخیر نگران و ناراحت کرده است. آنها که در لیگ داخلی و اروپا حرفی برای گفتن نداشتند، همه تلاش خود را کردند تا در جام حذفی به موفقیت برسند و دست خالی نمانند. دست بر قضا کاتالان‌ها موفق شدند در دوران سیاه خود با رهبری رونالد کومان، به فینال کوپا دل ری برسند و با برتری بر حریف خود، جامی دیگر را به ویترین افتخارات باشگاه اضافه کنند. این جام، آخرین جامی بود که لئو مسی با پیراهن آبی اناری بالای سر برد.


*انعقاد قرارداد خوب با ممفیس دیپای

اوضاع مالی بد، بارسلونا را در بحرانی عجیب فرو برده بود، آن هم به واسطه حقوق‌های نجومی و قراردادهای سنگین و ریخت و پاش هایی که در زمان بارتومئو اتفاق افتاده بود. بارسا ضعیف بود و توان رقابت نداشت. سران تیم به درخواست رونالد کومان با ممفیس دپای وارد مذاکره شدند تا او را به عنوان بازیکن آزاد به نیوکمپ منتقل کنند اتفاقی که با کم کردن حقوق وی مسیر شد، اما با توجه به نتایج ضعیف بارسا، باعث اخراج سرمربی و هموطن دپای شد و آنها نتوانستند مدت طولانی با هم کار کنند.

قهرمانی آرژانتین در کوپا آمه‌ریکا و کسب جام ملی توسط مسی

قبل از رفتن اتفاقات تلخ رفتن مسی از تیم فوتبال بارسلونا، این بازیکن توانست بالاخره به آرزوی خود و مردم کشورش پایان دهد و با آلبی سلسته صاحب جام ملی شود تا از شر مقایسه شدن با مارادونا هم خلاص شود. تیم آرژانتین با برتری یک گله برابر برزیل میزبان، موفق شد در خاک دشمن جام قشنگ کوپا آمه ریکا را بالای سر ببرد. درست بعد از این اتفاق شیرین، مسائل جدایی از بارسلونا برای لئو رقم خورد.

تلخی‌ها و شیرینی‌های سال ۲۰۲۱ برای بارسایی ها

بخش دوم؛ ناتوانی باشگاه در تمدید قرارداد مسی و رفتن لئو به پاریس:

شاید تلخ‌ترین اتفاق باشگاه برای هواداران همین بوده و هست. مسی بدون شک بزرگ‌ترین بازیکن تاریخ باشگاه بارسلونا است. او کسی بود که مهم‌ترین رکوردها و بیشترین رکوردها را برای تیمش به ثبت رسانده و خالق لحظات تلخ و شیرین زیادی برای آبی اناری‌ها بود. مشکلات با بارتومئو و سپس بدقولی‌های لاپورتا باعث عدم تمدید او شد. پاریسی‌ها کمین کردند و لئو را به تیم خود کشاندند تا شاید بتوانند با داشتن یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال، به آرزوی خود که قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا است دست یابند.

* خروج ناگهانی آنتوان گریزمان:

آنتوان بازیکنی بود که در زمان مدیریت بارتومئو با مبلغ گزاف حدود ۱۲۰ میلیون یورو توسط بارسایی ها از آتلتی خریداری شده بود. او در روخی بلانکوس فوق ستاره تیمش بود؛ اما درست از زمانی که بارسا آمد هرگز نتوانست آن درخشش در مادرید را تکرار کند و محبوب نیوکمپ شود، گریزی زیر سایه مسی له شد. او وقتی دید در بندر بارسلون آینده روشنی ندارد سعی کرد به شکل قرضی به مادرید برگردد تا فرمش را بازیابی کند. مشخص نیست در پایان فصل این بازیکن تصمیم دارد در آتلتی بماند یا اینکه به کاتالونیا برگردد.

اخراج رونالد کومان:

پس از اینکه کیکه ستین با کسب نتایج ضعیف از سرمربیگری بارسا اخراج شد، بارتومئو مدیریت وقت باشگاه به سراغ یکی از اسطوره‌های آبی اناری‌ها رفت. کومان عاشق بارسا بود و با اینکه آن زمان تحت قراداد تیم ملی فوتبال هلند بود، تصمیم گرفت غرامتی به فدارسیون لاله‌های نارنجی بدهد و به نیوکمپ نقل مکان کند. رونالد هرگز موفق نشد خواسته خود و هواداران را برآورده کند. شکست‌های بد در بازی‌های بزرگ لیگ‌های مختلف داخلی و اروپایی، صدای هواداران را درآورد، اما لاپورتا که به تازگی رئیس شده بود همچنان به کومان اعتماد کرد، روند بد تیم ادامه داشت و رئیس با سرمربی دچار کشمکش شد و با اینکه لاپورتا نمی‌خواست مرد هلندی را اخراج کند و غرامت ۱۲ میلیون یورویی بدهد، اما این اتفاق رقم خورد و اسطوره باشگاه فردی ناکام لقب گرفت.

بازگشت ژاوی به نیوکمپ:

با اخراج کومان، جستجوها برای یافتن سرمربی آغاز شد؛ لاپورتا به ژاوی اعتقادی نداشت چرا که او را برای هدایت بارسا کم تجربه می‌دانست، ژاوی در قطر مشغول مربیگری السد بود و رؤیای هدایت آبی اناری‌ها را داشت. رئیس نام‌های زیادی روی میزش داشت، و عاشق پیرلو بود. در نهایت او تصمیم گرفت به حرف مشاورانش گوش دهد و با قراردادی تاریخی اسطوره اسپانیایی تیمش را بر مسند کار بنشاند تا شاید با احیای سبک تیکی تاکا، شاهد یک پپ گواردیولای جدید باشیم.

تلخی‌ها و شیرینی‌های سال ۲۰۲۱ برای بارسایی ها

بخش سوم؛ بازگشت دنی آلوز به نیوکمپ:

یکی از خبرهای خوبی که در سال ۲۰۲۱ به هواداران تیم فوتبال بارسلونا داده شد، بازگشت دنی آلوز به این تیم بود. دنی سال ۲۰۰۸ از سویا راهی بندر بارسلون شد و چندین سالی در این تیم خوش درخشید و خاطرات تلخ و شیرین زیادی رقم زد و فاتح جام‌ها و رکوردهای زیادی شد. او با بارتو دچار مشکل شد و به بدترین شکل ممکن جدا شد، اما حالا پس از چند سال دوباره در زمان مدیریت لاپورتا آبی اناری پوش شده است. در بدو ورود، لالیگا اعلام کرد بهعلت مشکلات سقف حقوق بارسا، آنها اجازه ثبت قراداد آزاد آلوز را ندارند مگر اینکه با کمترین مبلغ باشد. همانجا بود که مدافع برزیلی درخواست داد قرارداد او روی یک یورو در سال بسته شود.

جایزه پسرطلایی سال برای پدری:

درخشش عالی پدری در بازی‌های باشگاهی برای بلوگرانا و اسپانیا، سبب شد که او سر زبان‌ها بیوفتد و انگشت‌ها را به سمت خود خیره کند. نمایش‌های او با لاروخا تمجید لوئیز انریکه سرمربی ماتادورها را به همراه داشت. بازی‌های درخشان او برای بارسا هم ادامه داشت تا سران فرانس فوتبال متقاعد شوند که جایزه پسر طلایی را بالاتر از موسیالا و بلینگهام، به پدری بدهند. او آینده بسیار درخشان‌تری پیش روی خود دارد.

کسب هفتمین توپ طلا توسط مسی:

لیونل مسی در سال ۲۰۲۱ آمار خوبی به ثبت رساند. اگر چه او روزهای بدی در ترکیب تیم جدیدش سپری می‌کند، اما با بیش از ۴۰ گل و ۱۵ پاس گل، آمار خوبی از خود به جا گذاشت. قهرمانی با آلبی سلسته در کوپا که اولین جام ملی فوق ستاره هم محسوب می‌شد، کسب عنوان بهترین بازیکن تورنمنت و بهترین گلزن آمریکای جنوبی بالاتر از پله، کاری کرد تا مسی به لحاظ فردی فوقالعاده عمل کند و هفتمین توپ طلا خود را از فرانس فوتبال در فرانسه دریافت کند تا بیش از پیش دست نیافتنی تر شود.

کسب توپ طلای بانوان توسط پوتیاس در سال ۲۰۲۱:

در کنار لیونل مسی، الکسیا پوتیاس هم در بخش بانوان، به واسطه عملکرد خیره کننده بانوان آبی اناری، توانست بهترین بازیکن سال فرانس فوتبال لقب بگیرد و توپ طلا خود را از این نهاد دریافت کند.

تلخی‌ها و شیرینی‌های سال ۲۰۲۱ برای بارسایی ها

بخش چهارم؛ کسب سه گانه توسط بانوان بارسلونا:

در فصلی که تیم فوتبال مردان بارسلونا افتضاحات زیادی به بار آورد، تیم فوتبال زنان بارسا اما با درخشش ستارگانی مانند الکسیا پوتیاس و لیکه مارتینز هلندی، همه حریفان را در تمام جبهه‌ها با نمایشی جذاب و بردی پرگل در هم می‌کوییدند. روند بانوان آبی اناری به حدی خوب بود که مردان بارسا مورد تمسخر قرار می‌گرفتند. لازم به ذکر است که تیم فوتبال زنان بارسا اولین تیم در جهان است که موفق شده سه گانه حاصل از قهرمانی در لیگ داخلی، حذفی و اروپا را کسب کند.

جوان‌گرایی توسط کومان و ژاوی:

با اوضاع بد مالی که ناشی از مدیران قبلی و همچنین پاندمی کرونا به وجود آمد، بارسلونا به رهبری لاپورتا که مدیر جدید بود، همان سیاست همیشگی او را در پیش گرفت و به لاماسیا (مدرسه فوتبال بارسلونا) اتکا کرد که بتوانند به دوران درخشان سابق برگردند. آن اوایل، کومان چند جوان مثل پدری، موریبا، فاتی و.... به تیم اصلی آورد و بدون ترس به آنها میدان داد. آنها هم که می‌دانستند آینده باشگاه هستند، خوشحال شدند و تلاش کردند، درخشش این جوانان، برای بارسا پرسود واقع شد. ژاوی هم که به جای کومان آمد، رویه جوان گرایی را بیشتر دنبال کرد و حالا می‌توان خوشبین بود تا سال آینده بارسلونا به جمع مدعیان قهرمانی برگردد.

حذف از مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا و سقوط به لیگ اروپا:

این اتفاق؛ پایانی بر سال عجیب و تلخ آبی اناری‌ها بود. نتایج آنقدر اسف بار بود، اتفاقات پرشمار باور نکردنی آنقدر در این باشگاه رخ داده بود که کسی از رفتن تیم به لیگ اروپا تعجب نکرد. فصل جدید لیگ قهرمانان اروپا با رونالد کومان شروع شد، شکست‌های سنگین سه گله برابر اسپورتیگ و بایرن کار سخت کرده بود، هفته آخر آبی اناری‌ها باید بایرن را در مونیخ می‌بردند تا صعود می‌کردند، اما شکست برابر تیم ناگلزمن و برتری بنفیکا مقابل دینامو، حکم حذف بارسا را امضا کرد، تا کاتالان‌ها با خفت و خواری پس از دو دهه به لیگ اروپا تبعید شوند.

کد خبر 546654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.