بدون برنامه‌ریزی منسجم، شخصیت علمی کشور کاریکاتوری می‌شود

وزیر علوم تحقیقات و فناوری توجه به جامعیت علم را حلقه گمشده کشور دانست و گفت: توزیع متوازن استعدادها را در کشورمان واقعا نداریم، انتظار می رود دانش آموز المپیادی که مدال طلا، نقره یا برنز می گیرد، ادامه تحصیل دهد در حالی که می‌بینیم بخاطر آینده شغلی خود، در رشته‌های غیرمرتبط ادامه تحصیل می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد علی زلفی گل در آئین تکریم و معارفه رئیس دانشگاه اصفهان اظهار کرد: به همه کارکنان وزارت بهداشت، پزشکان و پرستاران خدا قوت می‌گوئیم همچنین به خانواده‌هایی که به دلیل این بیماری و پاندمی، عزیزان و جگرگوشه‌هایشان را از دست داده‌اند تسلیت گفته و برایشان از خداوند آرزوی سلامتی و صبر می‌کنیم.

وی آرامش و آسایش کنونی کشور را مدیون نیروهای نظامی و انتظامی در اقصی نقاط ایران دانست و افزود: برای همه رزمندگان، سپاهیان غیور و ارتشیان جهادگری که این امنیت را برای ما و خانواده‌هایمان تأمین می‌کنند، آرزوی سلامتی و توفیق داریم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس پیشین دانشگاه اصفهان را از سرمایه‌های نمادین کشور و دانشگاه اصفهان دانست و گفت: قدر دان زحمات وی که بخش قابل توجهی از عمر و جوانی خود را صرف توسعه علمی کشورمان کردند هستیم، امام سجاد (ع) نیز در صحیفه سجادیه می‌فرماید سه جا باید از خدا عذرخواهی کنم، یکی جایی که حضور داشتم و به کسی ظلم شد و دفاع نکردم، دوم جایی که فردی به من بدی و عذرخواهی کرد اما عذر او را نپذیرفتم و سومین جا، کسانی که به من خوبی کردند و از آنها قدردانی نکردم بنابراین وظیفه ماست قدردان کسانی باشیم که عمر خود را در راه علم و فناوری و برای ما و فرزندان ما هزینه کردند.

تقویت رشته‌های علوم انسانی و پایه ضروری است

وی اظهار امیدواری کرد جامعه علمی کشور همچنان از وجود دکتر طالبی، رئیس پیشین دانشگاه اصفهان بهره برد و یادآور شد: دکتر هرسیج که مشعل ریاست دانشگاه را تحویل گرفته نیز از اساتید خوشنام دانشگاه اصفهان است و با توجه به تجربیات ملی و فراملی وی، فکر می‌کنم تحولات خوبی در دانشگاه انجام شود.

زلفی گل دانشگاه اصفهان را یک مرکز علمی خوشنام و جز افتخارات علمی کشور خواند و گفت: انتظار هم از دانشگاه اصفهان بسیار بالاست چون یک دانشگاه جامع و مادر در استان است و امروزه بسیاری از اساتید دانشگاه‌های دیگر کشور نیز دانش آموخته این دانشگاه هستند.

وی تقویت رشته‌های علوم پایه و علوم انسانی را ضروری دانست و توضیح داد: در کشورهای پیشرفته از جمله آمریکا، نخبه ترین افراد را انتخاب می‌کنند تا در رشته‌های علوم انسانی مطالعه و تحصیل کنند چرا که می‌خواهند سیاستمداران و هدایتگران عرصه مدیریتی کشورشان از جنس خودشان باشد، اما برای رشته‌های علوم طبیعی و علوم پایه و فنی مهندسی، نخبگان کشورهای دیگر را می‌پذیرند.

وزیر علوم رشته‌های علوم پایه و علوم انسانی را به معدن طلا مانند دانست و ادامه داد: رشته‌های دیگر مثل کارخانه‌ای هستند که این طلا را فرآوری می‌کنند، اگر این معدن وجود نداشته باشد شاید به کشورهای دیگر وابسته باشیم و نتوانیم مسیر توسعه کشورمان را خوب پیش ببریم به همین دلیل توجه ویژه به رشته‌های پایه و علوم انسانی خیلی مهم است البته به این معنا نیست که بخواهیم رشته‌های دیگر را نادیده بگیریم.

از بعضی رشته‌های دانشگاهی غافل شده‌ایم

زلفی گل هدف اصلی علم در جامعه بشریت را ایجاد رفاه، آسایش آرامش و سلامت بیان کرد و ادامه داد: منظور فقط سلامت جسمی نیست که نیاز به رشته‌های پزشکی داشته باشیم بلکه سلامت روحی هم مهم است و به رشته‌های انسانی و علوم دینی بر می‌گردد، پس ما نمی‌توانیم فقط سلامت را در جسم محدود کنیم و به آن توجه ویژه داشته باشیم، باید برای سلامت روح و رشته‌هایی که باعث بهبود آن در جامعه می‌شوند نیز هم برنامه داشته باشیم.

وی اظهار کرد: اگر رشته‌های فنی مهندسی در کنار رشته‌های پزشکی نباشند و آن را در تأمین تجهیزات و فناوری‌های مورد نیاز پزشکی کمک نکنند، باز هم سلامت جسمی با مشکل رو به رو می‌شود پس همه رشته‌ها و تکه‌های پازل علمی باید مورد توجه قرار گیرند.

وزیر علوم با بیان اینکه ما از بعضی رشته‌ها غافل شده‌ایم، گفت: رشته‌های علوم انسانی که آرامش و سلامت روحی ما را تأمین می‌کنند، از یک سو و رشته‌های علوم طبیعی که آسایش و رفاه ما را تأمین می‌کنند از سوی دیگر باید در کنار هم قرار بگیرند، هر رشته‌ای مثل یک بازیگر شطرنج است که هرکدامشان نباشد یک جای کار می‌لنگد.

توزیع استعدادها در کشور متوازن نیست

وی توجه به جامعیت علم را حلقه گمشده کشور معرفی کرد و افزود: توزیع متوازن استعدادها را در کشورمان واقعاً نداریم، انتظار می‌رود دانش‌آموز المپیادی وقتی در رشته ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست شناسی که مدال طلا، نقره یا برنز می‌گیرد، ادامه تحصیل دهد در حالی که می‌بینیم بخاطر آینده شغلی خود، در رشته‌های غیرمرتبط ادامه تحصیل می‌دهند.

وی یادآور شد: اگر یک برنامه‌ریزی خوب و منسجم نداشته باشیم، شخصیت علمی کشور ما کاریکاتوری می‌شود و شخصیت متوازن نخواهیم داشت، این وظیفه ماست که برای حل مشکل چاره اندیشی کنیم و گام نخست این است که در بخش‌هایی از آموزش عالی که از بودجه عمومی استفاده می‌کند حتماً باید رشته‌ها و دانشجویانی که می‌پذیریم بر اساس نیازهای جامعه‌مان باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به برقراری نظام عرضه و تقاضا در دانشگاه‌های غیرانتفاعی و غیردولتی، گفت: این روزها که دشمنان، نظام ما را تحت تحریم قرار داده اند، سه راهکار می‌توانیم انتخاب کنیم یا تسلیم شویم و دست‌هایمان را بالا ببریم یا بجنگیم یا سیستم بازدارندگی را انتخاب کنیم که در عرصه اقتصاد به معنای پیاده سازی اقتصاد مقاومتی است.

اقتصاد مقاومتی باید دانش بنیان باشد

وی معنای اصلی اقتصاد مقاومتی را دانش پایه و علم بنیان بودن بیان کرد و ادامه داد: اقتصاد مقاومتی باید علم پایه و دانش بنیان باشد تا با ایجاد نواوری و فناوری، بتوانیم نیازهای خود را تأمین کنیم، وقتی در عرصه علم و فناوری و نوآوری، توانمندباشیم، محصولاتی که ایجاد می‌کنیم بر اساس ایده‌های جدید یعنی رقابت ناپذیر است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دلیل توجه ویژه شرکت‌های خصوصی به پژوهش و نوآوری را تولید محصولات رقابت ناپذیر دانست و یادآور شد: اگر دانش تولید محصولی در اختیار همه باشد، محصول رقابتپذیری می‌شود که کشور قدرتمندتر آنرا صادر می‌کند و اجازه صادر کردن به کشورهای ضعیف نمی‌دهد.

وی توضیح داد: منظور از خودکفایی این نیست که همه چیز را خودمان تولید کنیم بلکه این است که آنقدر توانمندباشیم که بتوانیم تعامل سازنده و هم افزا داشته باشیم ولی اگر در عرصه علم و فناوری هزینه نکنیم اقتصاد مقاومتی یک پایش می‌لنگد پس اگر می‌خواهیم شعار رهبر فرزانه انقلاب را محقق کنیم بهترین راه این است که در زمینه علم و فناوری و نوآوری هزینه کنیم.

نباید رتبه اول علمی کشور را منکوب کنیم

وی دانشگاه را دو کارکرد اصلی خدمت به جامعته و مرجعیت علمی معرفی کرد و گفت: دست یابی به مرجعیت علمی که با تولید علم ایجاد می‌شود، پس اینکه رتبه اول علمی کشورمان را منکوب کنیم و بگوییم این مقالات به چه درد می‌خورد، ظلم به دانشمندان و افتخار علمی کشورماست آن هم در شرایطی که بارها مقام معظم رهبری به رتبه اول علمی ما در منطقه افتخار کرده اند.

وی انتقاد از دانشگاه‌ها در زمینه اثرگذاری اجتماعی را به حق دانست و گفت: باید برنامه ریزی و سیستم‌های جدیدی را اجرا کنیم تا بتوانیم بخش قابل توجهی از ظرفیت تحقیقاتی کشورمان را در راستای نیازهای جامعه هدایت کنیم و خوشبختانه با سیستم جدیدی که در حال طراحی داریم به نام نظام ایده‌ها و نیازها سرواژه اش می‌شود نان، در لایجه بودجه سال آینده کشور هم آورده شد تمام نیازهای صنایع خصوصی و دولتی را در پایگاه استنادی جهان اسلام نمایه می‌کنیم و این نیازها را در معرض دید دانشمندان دانشجویان و پژوهشگرانمان قرار می‌دهیم تا رساله‌های دکترا و پایان نامه‌های دانشجویان ارشد در آن راستا تعریف شود و مورد حمایت ویژه وزارت علوم قرار گیرد.

نظام جدید ایده‌ها و نیازها

به گفته وی در این نظام جدید، صنایع نیازهایشان را وارد خواهند کرد تا از طریق لینکی در اختیار پژوهشگران قرار گیرد و همانجا، میزان حمایت از طرح‌هایی که پذیرفته شود تا چه اندازه خواهد بود.

وی اظهار امیدواری کرد این سیستم جدید تمام نیازهای صنایع خصوصی و دولتی را در معرض دید اساتید و دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلات تکمیلی قرار دهد و گفت: در آئین نامه‌های تکمیلی نیز برای استادی که پایان نامه کارشناسی ارشد یا رساله دکترای دانشجویانش در این راستا باشد حمایت می‌کنیم از جمله اینکه سهم حق التدریس این استادان و ظرفیت دانشجویان ارشد و دکترای این استادانی که در راستای نیازهای سامانه نان پروژه تعریف می‌کنند، افزایش می‌یابد.

وی اظهار امیدواری کرد این سیستم و اکوسیستم جدید، شعار دانشگاه در خدمت جامعه را محقق کند و افزود: قرار است موزه‌ای در دانشگاه اصفهان تأسیس شود و از همه کسانی که اشیای گران قیمت در اختیار دارند می‌تواند به این موزه اهدا کنند، همچنین و نامه‌ای به دانشگاه‌ها فرستاده می‌شود که تالار افتخارات دانشگاه تأسیس شود و همه اساتید دانشجویان و یاوران علمی دانشگاه‌ها که جامعه دانشگاهی را شکل می‌دهند افتخارات ملی و بین المللی را در آن تالار ثبت و ضبط شود تا دانشجویانمان که به زودی این ویروس کرونا رخت بندد و شاهد حضور پر شور و نشاط همه دانشجویان باشیم بتوانند از این تالار افتخارات بازبینی کنند و به عنوان الکو آنها را مد نظر خود قرار دهند.

کد خبر 546595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.