حاج قاسم شهید زیست تا بتواند شهید شود

استاندار اصفهان بابیان اینکه قلم‌زدن، نقاشی‌کردن، ساختن فیلم، سرودن شعر، ساختن تندیس و نوشتن درباره بزرگانی مانند شهید حاج قاسم سلیمانی قطعاً توفیق می‌خواهد، گفت: حاج قاسم انواع مختلف خصوصیات یک انسان برجسته را در خود جمع کرده بود و اخلاص او سبب شد که خدا محبت او را دل همه مردم قرار دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدرضا مرتضوی در آیین رونمایی از تابلوی نقاشی "مردان سپیده دم" اثری از استاد محمدعلی حدت که بعدازظهر _سه شنبه 14 دی‌ماه_ در عمارت تاریخی سعدی اصفهان برگزار شد ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و گرامیداشت سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، اظهار کرد: به گفته‌ی استاد حدت خلق چنین آثاری آمیزه‌ای از هنر و آن چیزی است که خداوند در دل هنرمند الهام می‌کند و به دست او جاری می‌شود؛ لذا ما اگر از این نگاه به کار هنرمندان نگاه کنیم انسان هنرمند به آن ساحت مقدسی تقرب پیدا می‌کند که به واسطه آن تقرب، قلم خود را بر روی تابلو به رقص درمی‌آورد.

استاندار اصفهان با بیان اینکه یکی از شخصیت‌هایی که در دوران معاصر، آحاد ملت را به تواضع و خضوع وا داشت، شهید حاج قاسم بود، افزود: حاج قاسم انواع مختلف خصوصیات یک انسان برجسته را درخود جمع کرده بود. حاج قاسم فردی است که نبوغ نظامی او همه را به تحسین وا داشت و ژنرال‌های چهارستاره ارتش‌های دنیا علاقه‌مند بودند که با او جلسه داشته باشند و به دنبال این بودند که یک‌بار حاج قاسم را ببینند.

وی بابیان اینکه شهید حاج قاسم سلیمانی روحیه سلحشوری عجیبی داشت، گفت: حاج قاسم فقط از اتاق فرمان و اتاق قرارگاهِ مدیریت نبرد میدان را هدایت نمی‌کرد، بلکه مثل مقتدایش امیر مومنان در میدان نیز حاضر می‌شد. حاج قاسم روحیه شهادت طلبی داشت. قریب به چهل سال دوید. شهادت او یک تصادف و یک اتفاق نبود، شهادت حاج قاسم یک انتخاب بود، انتخابی که چهل سال برای آن دوید. شهادت حاج قاسم مثال‌زدنی است چراکه به تعبیر خودشان شهید زیست تا بتواند شهید شود.

حاج قاسم شهید زیست تا بتواند شهید شود

مرتضوی ادامه داد: حاج قاسم سلیمانی آدم مخلصی بود و اصلاً دنبال تشکر نبود و برای خدا کار می‌کرد. اخلاص او سبب شد که خدا محبت او را دل همه مردم قرار دهد. حاج قاسم ارادت و تمسک ویژه‌ای به اهل بیت داشت، خودش بانی جلسات روضه بود، خودش روضه می‌خواند و سعی می‌کرد خود را به لحاظ صفات و مشخصه‌هایی که یک انسان باید داشته باشد به شخصیت وجودی اهل بیت نزدیک کند.

استاندار اصفهان اضافه کرد: حاج قاسم خودش نبود، افسر رهبرش بود و حتی نامه‌ای که وزیر امورخارجه امریکا برای او ارسال کرده بود را باز نکرد چراکه احساس می‌کرد اذن ولیِ او نیست؛ آدم را به یاد حضرت عباس (ع) می‌اندازد.

وی با تأکید بر اینکه حاج قاسیم سلیمانی تعهد و معنویت عجیبی داشت، تصریح کرد: حاج قاسم یک شخصیت بین‌المللی بود و فقط در درون ما محبت ایجاد نکرد بلکه هر کجا می‌رفت او را دوست داشتند. در سوریه، لبنان، یمن، افغانستان و در بیش از ۴٠ کشور تجمعات عظیم برای شهادت او به صورت خودجوش برگزار شد. اینکه امریکا حاضر شد ترور یک شخصیت و مقام رسمی یک کشور را به صورت واضح علنی کند جایگاه و منزلت و شأن حاج قاسم را می‌رساند. یک موضوعی که درکنار شهادت حاج قاسم اتفاق افتاد بعضی صحنه‌ها را برای ما خیلی واضح کرد و موضوع این است که ما در دورانی این شهید را ازدست دادیم که بیش‌ترین همراهی و مسامحه را نسبت به جریان سلطه در دنیا انجام دادیم.

مرتضوی گفت: شخصیت بین‎المللی حاج قاسمِ شهید به گونه‌ای بود که فقط مسلمانان ایران و فقط شیعیان داعیه‌دار خون او نیستند بلکه اهل سنت هم هستند، ارامنه هم هستند، حتی یهودیان بعضی مناطقی که می‌دانند در دنیا چه می‌گذرد و حتی در هند و چین و بسیاری از نقاط دنیا گله‌مند هستند و خودشان را مدعی خون می‌دانند.

وی بابیان اینکه حاج قاسم یک دیپلمات برجسته بود که فن مذاکره را به تمام معنا می دانست، افزود: سخت‌کوشی در وجود و شخصیت حاج قاسم کاملاً برجسته و نمایان بود، خسته نمی‌شد، سریع العمل بود. حاج قاسم بیان موثری داشت، کم صحبت می‌کرد اما هرکجا صحبت کرد به یادگار مانده است. جملات و عبارت عمیق معنوی بر زبان او جاری شده که انصافاً باید با طلا نوشت. نظم حاج قاسم در همه امور مثال زدنی بود.

استاندار اصفهان بااشاره به سخن رهبر معظم (مدظله العالی) که فرمونده‌اند حاج قاسم یک مکتب بود، اظهار کرد: اگر ما در رفتار و منش و سبک و سیاق زندگی حاج قاسم غور کنیم خیلی چیزها را درباره بزرگی او می‌توان کشف کرد.

حاج قاسم شهید زیست تا بتواند شهید شود

وی گفت: قلم‌زدن، نقاشی کردن، ساختن فیلم، سرودن شعر، ساختن تندیس و نوشتن برای چنین بزرگان، قطعاً توفیق می‌خواهد و باید جستجو کرد که دعای چه کسی پشت سر ما بوده که شاعری در این خصوص شعر می‌گوید، خطاط می‌نویسد، مجسمه‌ساز تندیسی می‌سازد، نقاشی نقاشی می‌کند، عکاس عکاسی می‌کند، فیلمساز فیلم می‌سازد و … هرکسی این توفیق را پیدا نمی‌کند. من به شما آقای حدت تبریک می گویم، امیدوارم خداوند بر توفیقات شما بیفزاید و بازهم بتوانید چنین آثاری خلق کنید.

به گزارش ایمنا، تابلوی نقاشی «مردان سپیده دم» اثری از "محمدعلی حدت" هنرمند پیشکسوت نقاشی و طراحی پوستر است که به تصاویر شهیدانی مانند حاج قاسم سلیمانی، حاج حسین خرازی، حاج احمد کاظمی، سیدمحمد حجازی، مسلم خیزاب، جواد محمدی و محسن حججی مزین است و به همت حوزه هنری استان اصفهان و در آستانه دومین سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در عمارت تاریخی سعدی اصفهان رونمایی شد.

کد خبر 546592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.