صید بیش از ۱۳ هزار تن ماهی کیلکا در ۹ ماهه امسال

مدیرکل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران گفت: ۱۳ هزار و ۴۱۹ تن ماهی کیلکا از ابتدای امسال تا پایان آذرماه از آب‌های استان‌های گیلان و مازنداران صید شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «مختار آخوندی» با بیان اینکه این میزان صید ماهی کیلکا نسبت به مدت مشابه سال قبل هشت درصد رشد نشان می‌دهد، اظهار کرد: سهم مازندران از این میزان صید ۶۳ درصد و سهم استان گیلان ۳۷ درصد است.

وی با بیان این‌که ۷۴ فروند شناور صیادی در صید ماهیان کیلکا مشارکت داشتند، اظهار کرد: ۴۴ درصد از این شناورها در استان مازندران و ۳۰ فروند در استان گیلان، کار صید را انجام داده‌اند.

مدیرکل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران گفت: بیش از ۹۰ درصد از کیلکاهای صید شده به مصرف تولید پودر ماهی می‌رسد، در حالی که این گونه ماهی دارای ارزش غذایی بالایی است.

آخوندی بر بازارپسندی این گونه ماهی تاکید و اضافه کرد: بخش تحقیقات و فرآوری در زمینه ذائقه پسندی ماهی کیلکا فعالیت می‌کند.

وی ادامه‌داد: معمولاً سه گونه ماهی کیلکا با نام‌های «آنچوی»، معمولی و «چشم درشت» از آب‌های خزر صید می‌شود که ۹۰ درصد آنها از گونه معمولی است.

مدیرکل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران در مورد قیمت ماهی کیلکا نیز گفت: قیمت عمده هر کیلوگرم ماهی کیلکا به‌طور متوسط شش هزار و ۵۰۰ تا شش هزار و ۶۰۰ تومان برای تولید پودر ماهی و برای مصرف انسانی هر کیلوگرم ۹ هزار و ۵۰۰ تا ۱۱ هزار تومان است.

آخوندی گفت: فصل ممنوعیت صید کیلکا در بهار به مدت یک ماه و نیم است که توسط صیادان رعایت می‌شود و گاهی این مدت از سوی صیادان به سه ماه هم افزایش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: با توجه به این‌که صیادان ماهی کیلکا ثابت هستند و تعلق خاطر به صید این گونه ماهی دارند، از این رو صید غیرمجاز در این حوزه انجام نمی‌شود.

کد خبر 546538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.