طرح جدید وزارت علوم برای سربازی فارغ‌التحصیلان دکتری/ثبت نیازهای پژوهشی در سامانه "نان"

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: زمانی که کارنامه ۴۰ سال این دانشگاه را ببینیم مملو از افتخارات علمی و پژوهشی است، امیدواریم این روند افتخار افرین ادامه داشته باشد، نباید فراموش کنیم که دانشگاه صنعتی اصفهان یک دانشگاه پیشرو تمامی عرصه ها بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدعلی زلفی‌گل صبح امروز _سه شنبه ۱۴ دی‌ماه_ در جریان سفر به اصفهان و در آئین تکریم و معارفه رئیس دانشگاه صنعتی این استان، اظهار کرد: روز گذشته سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی بود، اخلاق و منش این سردار می‌تواند الگوی مناسبی برای کسانی که دل در گرو نظام جمهوری اسلامی دارند باشد؛ زیرا سردار سلیمانی فراتر از قومیت و سلیقه‌های سیاسی، پذیرای همه مردم بود. مَشی سردار سلیمانی بر اساس وحدت ملی و این موضوع در تشییع پیکر وی قابل مشاهد بود؛ این مسئله نشان می‌دهد که مردم ایران فرزانگان زیادی دارند. هرکسی که صادقانه برای این کشور خدمت کند قطعاً رستگار خواهد شد. امیدواریم خداوند توفیق خدمت را به همه ما عطا فرماید.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی کشور نیاز به وحدت و همدلی همه مردم دارد، افزود: دانشگاه صنعتی اصفهان در ابعاد آموزشی، فناوری و پژوهشی افتخارآفرین، در تمامی عرصه‌ها سرآمد و جزو نگین‌های درخشان آموزش عالی کشور است؛ زمانی که کارنامه ۴۰ سال این دانشگاه را ببینیم مملو از افتخارات علمی و پژوهشی است، امیدواریم این روند افتخار آفرین ادامه داشته باشد، نباید فراموش کنیم که دانشگاه صنعتی اصفهان یک دانشگاه پیشرو تمامی عرصه‌ها بوده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در مدت نزدیک به چهار ماه از پیوستن اینجانب به جامعه علمی کشور گام‌های مؤثری برداشته شده است. صندوق علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۹۸ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد، اما بنا به دلایلی مجوز آن صادر و اعلام نشده بود که در بدو ورود اینجانب یکی از پیشکسوتان مطلع، موضوع را به بنده انتقال داد و نهایت تلاش در چندین جلسه با ریاست محترم جمهوری، صحبت کرد و مجوز تخصیص صندوق علوم، تحقیقات و فناوری صادر و در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ از آن یاد شد. سهمی از سود شرکت‌های دولتی که باید صرف پژوهش می‌شد به این صندوق واریز و مبالغی نیز وارد این صندوق خواهد شد. برای سال ۱۴۰۱ یک اهرم مالی در اختیار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هست تا بتواند اهداف علمی، فناوری و نوآوری خود را بهتر مدیریت کند.

وی افزود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت فناوری نداشت و سمت مشاور علوم، تحقیقات و فناوری به آقای خیرالدین سپرده شد و یکی از مأموریت‌های داده شده به وی تصویب معاونت این سازمان است. تغییر چارت سازمانی هر وزارتخانه کار ساده‌ای نیست، زیرا قانون تعداد معاونت‌ها باید ثابت باشد، اما با چابک کردن چارت سازمانی وزارت عطف، معاونت فناوری و نوآوری تأسیس شد. در طول مدت کوتاه تأسیس این معاونت اقدامات بسیار اثربخشی آغاز شده است و یکی از این اقدامات اثربخش، هماهنگی با استاندار تهران برای در نظر گرفتن هزار هکتار زمین در جنوب شرق پایتخت برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، برای تأسیس چارت علم و فناوری بین‌المللی ایران است. اگر معاونتی سرپرست پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد باشد در راهوری آنها می‌تواند بسیار مؤثر باشد، به ویژه اینکه خود فرد مجری آن کار باشد.

زلفی‌گل ادامه داد: حیف است از پتانسیل دانشجویان فارغ‌التحصیل دکتری برای سربازی به نحو شایسته بهره‌برداری نشود. طی رایزنی‌های انجام شده با ستاد کل نیروهای مسلح توافق شده که این افراد طرح تحقیقاتی در راستای نیازهای جامعه و صنایع نظامی و امنیتی و … زیر نظر یکی از اساتید دانشگاه ارائه دهند و این جایگزین خدمت سربازی آنها شود. مبلغی نیز در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ تعیین شده است.

وی تصریح کرد: از دانشگاه‌ها انتظار می‌رود اثربخشی بیشتری در راستای رفع نیازهای جامعه داشته باشند. هرچیزی که در حال حاضر در زمینه علم و فناوری، صنایع نظامی و پزشکی داریم خروجی دانشگاه‌ها است، تمام توفیقات نظام جمهوری اسلامی در عرصه علم و فناوری و تکنولوژی مرهون زحمات اساتید و دانشمندان دانشگاه‌ها است، اما انتظارات بالاتر است. همین که دانشگاهان ما توانسته‌اند رتبه نخست علمی در منطقه را با اختلاف بالا کسب کنند با تمام محدودیات‌های موجود نشان دهنده حرکتی جهادی و گذشت و ایثار اساتید و دانشمندان دانشگاه‌ها است. ما تولید علم کشور را قدر می‌دانیم و نه تنها باید آن را تقویت کرد بلکه وظیفه داریم از آن صیانت کنیم. انتظار بالاتر داشتن از دانشگاه‌ها به معنی کم ارزش کردن دست آورده‌های آنها نیست، اما می‌شود سیستمی ایجاد کرد که با آن سیستم بخش قابل توجهی از پتانسیل تحقیقاتی کشور را در راستای نیازهای جامعه هدایت کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: هدایت پتانسیل تحقیقاتی کشور در راستای رفع نیازهای جامعه با ایجاد سیستمی در بخش فناوری ممکن می‌شود که به محض پذیرفتن این مسئولیت، با رئیس پایگاه استنادی جهاد اسلام و مسئولیت دکتر خیرالدین سیستمی طراحی و بخش قابل توجهی از آن پیش برده شده است تا تمام نیازهای کشور اعم از صنایع خصوصی و دولتی را بتوان نمایه کرد و حتی هر شهروندی نیازی را تشخیص داد، این نیاز بعد از داوری، توسط دانشگاه آن منطقه ثبت شود. نام این سیستم "نظام ایده‌ها و نیازها" انتخاب که کوتاه شده آن "نان" می‌شود. یکی از اتفاقات خوب اتفاق افتاده این است که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ نیز شرط استفاده دستگاه‌ها از یک درصد بودجه پژوهشی این است که نیازهای خود را در "سامانه نان" ثبت کنند. ضمن اینکه جلوی هر نیاز مشخص می‌شود که مربوط به کدام صنعت است و شرایط نیز درج می‌شود.

وی ادامه داد: هر استادی پایان‌نامه ارشد و دکتری خود را در راستای نیازهای موجود در این سامانه تعریف کند حمایت‌های ویژه‌ای دریافت خواهد کرد؛ هم از پایان‌نامه وی حمایت می‌شود و هم در آئین‌نامه ترفیع، ارتقا می‌یابد و در سهمیه دانشجوی ارشد و دکتری بیشتری می‌گیرد و حق‌التدریس آنها نیز افزایش می‌یابد.

زلفی گل افزود: دنیا و نگاه به دانش تغییر کرده است؛ حاکمانی که دانش‌پذیر باشند جامعه خود را نجات می‌دهند و حاکمانی که دانش‌گریز باشند جامعه خود را غرق می‌کنند. امروز اگر بخواهیم در زمینه تولید و صادرات حرفی داشته باشیم باید به سراغ علم و فناوری برویم. اگر به ایده‌ها و نوآوری‌ها توجه شود محصولی که نتیجه این نوآوری‌ها است، محصولی رقابت ناپذیر است زیرا دیگران دانش آن را نداشته و بنابراین شما یکه تاز در تولید آن محصول می‌شوید و محصول شما می‌تواند منحصر به فرد باشد. اگر با این دیدگاه به موضوع نگاه کنیم، توجه ویژه به علم و دانش و پژوهش اهمیت یافته و بهترین مکان برای سرمایه‌گذاری علم و پژوهش و فناوری است.

وی با اشاره به اهمیت بازبینی آئین‌نامه دانشگاه‌ها، تصریح کرد: با دیدگاه جدیدی رو به رو هستیم که اقتصاد دانش بنیان دارد و عرصه‌ها و افق‌های جدیدی از علم در آن خود نمایی می‌کند؛ بنابراین باید آئین‌نامه مدیریت دانشگاه‌ها بازبینی شود. حضور پارک‌های علم و فناوری در دانشگاه‌ها خیلی خوب دیده نشده است و در بازبینی آئین مدیریت دانشگاه‌ها حتماً برنامه‌ریزی برای ایجاد شورای پارک‌ها انجام می‌شود.رئیس پارک استان و رئیس دانشگاه باید عضو این شورا باشند و معاونت فناوری در آئین فناوری دانشگاه‌ها دیده خواهد شد و سعی می‌شود در آئین‌نامه جدید مدیریت شرایطی ایجاد کنیم که بحث فناوری و نوآوری و ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت ویژه دیده شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: امروزه دو متغیر سرمایه و نیروی کار در اقتصاد عامل اصلی است؛ هردوی این‌ها اگر فناوری و نوآوری در کنار نداشته باشند، اثربخشی لازم را نخواهند داشت. به همین دلیل همه حاکمان و دولت‌ها توجه ویژه دارند زیرا می‌دانند که وقتی فناوری سراغ نیروی کار آمد و وقتی نیروی کار دانا و با مهارت وجود داشته باشد می‌تواند محصولی با کیفیت بالا تولید کند و در تولیدات خود مؤثرتر باشد. با این نوع نگاه انتظار می‌رود به دانشگاه‌ها دید ویژه‌ای انجام شود، زیرا دانشگاه‌ها در همه عرصه‌ها حتی اخلاق و فرهنگ پیشتاز هستند. وقتی علم و فناوری جدیدی ایجاد شود همراه با خود فرهنگی جدید ایجاد می‌کند. اگر ما در این زمینه سرمایه‌گذاری نکنیم دیگران سرمایه‌گذاری می‌کنند و فرهنگ کشور ما را آنها تعیین می‌کنند. ما نیز به عنوان وزارت علوم و تحقیقات و فناوری وظیفه داریم که روشنگری‌های لازم را انجام داده، ذهن مسئولان را ترجمه کرده و اهمیت دانشگاه، علم و فناوری را مشخص کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر مسئولان کشور باور کنند با دانش‌پذیری می‌توان جامعه را نجات داد، همانند خانواده‌ها حتماً در این عرصه سرمایه‌گذاری می‌کنند. خانواده‌ها می‌دانند که یک انسان تحصیل‌کرده و دانا، رفتار، گفتار و کردار متفاوتی دارد، از زندگی خود لذت بیشتری می‌برد و سازگاری و تعامل وی با سایر افراد جامعه متفاوت است. اگر بخواهیم جامعه‌ای فرهیخته داشته باشیم بهترین مکان برای سرمایه‌گذاری دانشگاه‌ها هستند.

کد خبر 546449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.