به زودی کرونا اومیکرون جایگزین دلتا می‌شود

گروهی از متخصصان سنگاپوری اخیرا هشدار دادند که سویه اومیکرون طی هفته‌ها و ماه‌های آینده جایگزین گونه دلتا می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا تا کنون ویروس کرونا چندین بار جهش پیدا کرده است و باعث افزایش تعداد مبتلایان و تعداد مرگ و میر ناشی از بیماری کووید -۱۹ شده است. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که گونه اومیکرون بیشترین جهش را نسبت به گونه‌های دیگر دارد، از نظر ژنتیکی از سویه اصلی متمایز است و شامل توالی‌های نوکلئوتیدی منحصر به فرد است.

با وجود این که هنوز سویه دلتا رایج‌ترین گونه در تمام قاره‌ها به جز آفریقا در نظر گرفته شده است، اما گونه اومیکرون با سرعت زیادی در حال گسترش پیدا کردن است و به زودی جایگزین گونه دلتا خواهد شد. متخصصان معتقد هستند که دریافت دز تقویت کننده واکسن کرونا، رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و پرهیز از حضور در محیط‌های شلوغ و بدون تهویه مناسب مهمترین راهکارها برای پیشگیری از ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ است.

یکی از دلایل احتمالی جهش غیرعادی گونه اومیکرون ۳۷ جهش موجود در پروتئین اسپایک آن است، این سویه از این جهش‌ها برای چسبیدن و حمله به سلول استفاده می‌کند، در حالی که گونه دلتا فقط ۱۳ جهش ژنتیکی در پروتئین اسپایک خود دارد. گونه اومیکرون قادر است افراد واکسینه شده و حتی بهبودیافتگان از بیماری کووید -۱۹ را آلوده کند، بنابراین سازمان جهانی بهداشت (WHO) امیکرون را به عنوان یک گونه نگران کننده معرفی کرده است.

کد خبر 546423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.