تاثیر آنتی‌بادی اومیکرون بر کرونای دلتا

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که آنتی‌بادی تولید شده در بدن افراد بهبود یافته از کرونای اومیکرون خطر ابتلا به گونه دلتا را کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تاکنون مشخص شده است که قدرت انتقال‌پذیری گونه اومیکرون بسیار بالا است و می‌تواند ایمنی ایجاد شده بر اثر دریافت واکسن کرونا یا عفونت طبیعی را خنثی کند. گونه اومیکرون ویروس کرونا به قدری قوی است که ممکن است باعث بروز موج سوم بیماری کووید -۱۹ در سراسر جهان شود و افراد بیشتری را نسبت به قبل آلوده کند. هم اکنون نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که آنتی‌بادی تولید شده در بدن افراد پس از آلوده شدن به گونه اومیکرون خطر ابتلاء به گونه دلتا را کاهش می‌دهد.

آیا ابتلاء به گونه اومیکرون خطر ابتلاء به دلتا را کاهش می‌دهد؟

نتایج مطالعه انجام شده در آفریقای جنوبی نشان می‌دهد که افراد بهبود یافته از گونه جهش یافته اومیکرون در برابر گونه دلتا ایمن هستند، در نتیجه ممکن است این گونه جدید جایگزین دلتا شود. محققان در این مطالعه ۱۵ فرد را مورد ارزیابی قرار دادند، اما هنوز مورد بررسی مجدد قرار نگرفته است. متخصصان معتقد هستند که این نتایج به دست آمده می‌تواند برای کشورهایی که تعداد مبتلایان به گونه اومیکرون در آن‌ها در حال افزایش است قابل توجه باشد.

گونه امیکرون تا چه میزان خطر ابتلاء به دلتا را کاهش می‌دهد؟

محققان با انجام بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدند که آنتی‌بادی تولید شده در بدن افراد بهبود یافته از گونه اومیکرون دو هفته پس از بیماری خطر ابتلاء به گونه دلتا را چهار برابر کاهش می‌دهد. با توجه به اینکه محققان در این مطالعه افراد کمی را ارزیابی کردند و این پژوهش مورد بررسی مجدد قرار نگرفته است، نمی‌توان با قطعیت کامل اعلام کرد که کاهش خطر ابتلاء به گونه دلتا به دلیل آنتی‌بادی تولید شده در بدن به دلیل آلوده شدن به گونه اومیکرون، واکسیناسیون یا عفونت قبلی است. بنابراین لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد تا نتایج به دست آمده تأیید شود.

خطر بروز نوع شدید بیماری کووید -۱۹ افزایش پیدا می‌کند؟

به گفته متخصصان، نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که این احتمال وجود دارد که گونه اومیکرون جایگزین گونه دلتا شود، زیرا ابتلاء به گونه جهش یافته اومیکرون خطر بروز گونه دلتا را کاهش می‌دهد. در صورتی که گونه اومیکرون جایگزین دلتا شود و ثابت شود که نسبت به گونه‌های پیشین خفیف‌تر است، خطر بروز نوع شدید بیماری کووید -۱۹ به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. البته گروهی دیگر از محققان معتقد هستند که ترکیب گونه‌های اومیکرون و دلتا که باعث بروز دلمیکرون می‌شود ممکن است باعث بروز بیماری شدیدتر و قابل انتقال‌تر شود. با این وجود، هیچ مطالعه‌ای در زمینه ثابت کردن این اتفاق در دسترس نیست.

مؤثرترین راه برای پیشگیری از بروز گونه اومیکرون چیست؟

اومیکرون یک گونه جدید ویروس کرونا است که ماه پیش در آفریقای جنوبی شناسایی شد، بنابراین هنوز اطلاعات دقیق و کاملی در مورد آن در دسترس قرار نگرفته است. متخصصان در سراسر دنیا در تلاش هستند که ماهیت این گونه از ویروس کرونا و میزان تأثیرگذاری واکسن‌ها بر آن را تشخیص دهند. در حال حاضر بهترین و مؤثرترین راه برای محافظت از خود در برابر بیماری کووید -۱۹ دریافت واکسن کرونا و رعایت کردن اقدامات پیشگیرانه است.

کد خبر 546406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.