امشب شاهد مقارنه ماه و سیاره زحل باشید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: سه شنبه -۱۴ دی‌ماه- ماه و سیاره زحل از دید ناظران زمینی در یک بعد قرار دارند و ماه دو روزه با عبور از جنوب زحل به فاصله چهار درجه و ۱۱ دقیقه قوسی یک همنشینی جذاب را پدید می‌آورد.

فاطمه فخرایی فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سیاره عطارد که به تازگی به آسمان عصر منتقل شده است و فقط برای مدت زمان کوتاهی بعد از غروب خورشید قابل رصد است، سه شنبه -۱۴ دی‌ماه- در آسمان نزدیک به هلال ماه قابل مشاهده است. ماه دو روزه با جدایی زاویه‌ای سه درجه و هفت دقیقه قوسی از سمت جنوب عطارد عبور می‌کند. این دو جرم از موقعیت رصدخانه لارستان حوالی ساعت ۱۷:۲۹ در وضعیتی با ۱۱ درجه بالاتر از افق جنوب غربی زمانی که خورشید غروب می‌کند و آسمان نسبتاً تاریک می‌شود، قابل مشاهده خواهد بود. سپس به سمت افق فرو می‌رود و یک ساعت و ۱۹ دقیقه بعد از خورشید ساعت ۱۸:۳۲ غروب می‌کنند. ماه در قدر منفی ۸.۹ و عطارد در قدر منفی ۰.۷ در صورت فلکی جدی خواهند درخشید.

زمین در حضیض خورشیدی

وی افزود: سه شنبه -۱۴ دی‌ماه- ساعت ۱۰:۲۴ زمین در حرکت انتقالی خود به نزدیک‌ترین نقطه خود به خورشید در فاصله ۰.۹۸ واحد نجومی می‌رسد. فاصله زمین از خورشید در طول سال حدود سه درصد تغییر می‌کند، زیرا مدار آن کمی بیضی شکل است؛ در واقع در این لحظه خورشید در آسمان بزرگ‌تر از هر زمان دیگر از سال ظاهر می‌شود و زمین بیشترین تابش را از آن دریافت می‌کند، اما در ظاهر تفاوت سه درصدی در فاصله زمین و خورشید قابل تشخیص نیست. البته تغییرات سالانه در آب و هوای ما، برای مثال بین تابستان و زمستان به دلیل کج بودن محور چرخش زمین ایجاد می‌شود و دلیل آن تغییر در فاصله از خورشید نیست. حضیض خورشیدی حدود ۱۳ روز پس از انقلاب زمستانی اتفاق می‌افتد که فاصله زمین در حضیض خورشیدی حدود ۱۴۷ میلیون کیلومتر است.

مقارنه ماه و سیاره زحل

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: سه شنبه شب ماه و سیاره زحل از دید ناظران زمینی در یک بعد قرار دارند و ماه دو روزه با عبور از جنوب زحل به فاصله چهار درجه و ۱۱ دقیقه قوسی یک همنشینی جذاب را پدید می‌آورد. مقارنه به معنای یکسان بودن بعد یا طول دایره البروجی دو جرم است، وقتی دو جرم آسمانی مانند دو سیاره، ماه و سیاره یا خورشید و سیاره به فاصله ظاهری کمی در آسمان می‌رسند در اصطلاح نجومی از واژه مقارنه استفاده می‌شود. البته در مواردی که جدایی زاویه‌ای آن‌ها کم باشد، اصطلاح نزدیکی، همنشینی یا اجتماع استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: این همنشینی از مختصات رصدخانه لارستان در آسمان زمانی که اجرام به ارتفاع ۲۱ درجه بالاتر از افق جنوب غربی شما می‌رسد، حدود ساعت ۱۷:۲۹ قابل رصد است؛ سپس اجرام حدود ساعت ۱۹:۲۰ در افق جنوب غربی محو می‌شود. ماه با قدر منفی ۹.۷ و سیاره زحل با قدر ۰.۶ در آسمان می‌درخشد و هر دو در صورت فلکی جدی یا بزغاله قرار دارد. در صورت رصد با تلسکوپ، این دو جرم نمی‌توانند همزمان در یک میدان دید تلسکوپ قرار گیرند، اما با چشم غیر مسلح یا یک دوربین دو چشمی به راحتی قابل مشاهده خواهند بود.

کد خبر 546405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.