ایرادات شورای نگهبان به طرح اصلاح قانون انتخابات رفع شد

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور گفت: جهت تامین نظر شورای نگهبان در اصلاحیه الحاق یک تبصره به ماده ۶۳ قانون انتخابات شوراها، تصمیمات هیات مرکزی نظارت منحصرا از حیث نقض قوانین و مقررات حداکثر ظرف دو روز کاری پس از ابلاغ به داوطلب یا انتشار عمومی، قابل شکایت در دیوان عدالت اداری است.

روح الله نجابت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص نشست روز گذشته کمیسیون امور داخلی کشور، اظهار کرد: دستور کار کمیسیون بررسی طرح دو فوریتی الحاق یک تبصره به ماده ۶۳ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور بود که برای مرحله دوم از طرف شورای نگهبان اعاده شده بود. شورای نگهبان به مصوبه پیشین (تبصره ۶) مجلس ۴ ابهام وارد دانسته بود.

وی افزود: در تبصره ۶ مصوبه مجلس آمده بود که آرا و تصمیمات هیأت مرکزی نظارت در خصوص تأیید یا رد صلاحیت نامزدها و تأیید یا ابطال انتخابات منحصراً از حیث نقض قوانین و مقررات حداکثر ظرف مدت ۴۸ پس از اعلام نظر هیأت مرکزی نظارت به داوطلب، قابل شکایت در دیوان عدالت اداری است.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تصریح کرد: دیوان نیز موظف است به موضوع خارج از نوبت رسیدگی کند و چنانچه رأی را واجد ایراد مؤثر تشخیص دهد، لازم است شعبه رسیدگی کننده با ذکر موارد به صورت مستند و مستدل و با ذکر مصادیق، موضوع را به هیأت مرکزی نظارت جهت اتخاذ تصمیم اعاده کند.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان به این تبصره ۴ ایراد وارد دانسته است، ادامه داد: ایرادات شورا به این شرح بود که ابتدا از این جهت که سازوکار پیش بینی شده نافی ترتیبات ذیل ماده ۶۳ قانون قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری است یا خیر؟ ابهام دارد که پس از رفع ابهام اظهار نظر خواهد شد و دوم اینکه از این جهت که منظور از ۴۸ ساعت دو روز کاری است یا شامل تعطیلات رسمی می‌شود، ابهام دارد و پس از رفع ابهام اظهار نظر خواهد شد.

نجابت گفت: ایراد سوم این بود که آیا تصریح به تأیید یا رد صلاحیت نامزدها یا تأیید ابطال انتخابات نافی حق شکایات افراد از سایر تصمیمات هیأت مرکزی نظارت است، دارای ابهام است و پس از رفع ابهام اظهار نظر خواهد شد. و در آخر این سوال مطرح بود که آیا در تمام موارد موضوعه تبصره اعلام به داوطلب خصوصیتی دارد یا خیر؟ و همچنین از این جهت که مبدا محاسباتی مهلت ۴۸ ساعته چه زمانی است، ابهام دارد که پس از رفع ابهام اظهار نظر خواهد شد.

وی اظهار کرد: در پی ایراد این ابهامات کمیسیون در جلسه مذکور بدین شکل مصوبه را اصلاح کرد که آرا و تصمیمات هیأت مرکزی نظارت منحصراً از حیث نقض قوانین و مقررات حداکثر ظرف دو روز کاری پس از ابلاغ به داوطلب یا انتشار عمومی قابل شکایت در دیوان عدالت اداری است.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس گفت: دیوان نیز موظف است به موضوع خارج از نوبت رسیدگی کند و چنانچه رأی را واجد ایراد مؤثر تشخیص دهد، شعبه رسیدگی کننده باید با ذکر همه موارد به صورت مستند و مستدل و با تعیین مصادیق موضوع را جهت اتخاذ تصمیم نهایی به هیأت مرکزی نظارت اعاده کند.

وی خاطرنشان کرد: هیأت مرکزی نظارت پس از رسیدگی به ایرادات شعبه رسیدگی کننده، اقدام به صدور رأی نهایی می‌کند که این رأی غیرقابل شکایت در دیوان عدالت اداری بوده و رأی هیأت مرکزی قطعی است.

کد خبر 546367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.