برقراری۱۱۰۰ تماس با اورژانس اجتماعی در ۹ ماهه امسال/خشونت‌ خانگی در صدر تماس‌های خط ۱۲۳

کارشناس مسئول اورژانس اجتماعی استان اصفهان گفت: حدود یک هزار و ۱۰۰ تماس در ۹ ماهه سال جاری با خط ۱۲۳ گرفته شده است و در موارد گزارش شده خشونت خانگی، سالمندآزاری و همسرآزاری با توجه به شرایط قرنطینه و آمار سایر موارد، درصدهای بالاتری را به خود اختصاص داده است.

عباس توفیقی‌زواره در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص ماهیت اورژانس اجتماعی، اظهار کرد: اورژانس اجتماعی یک خدمت اجتماعی است که توسط متخصصان روانشناس و مددکار ارائه می‌شود و به عنوان یک برنامه تخصصی دارای سه فعالیت کاملاً مجزا اما به هم پیوسته است. خط ۱۲۳ یکی از این فعالیت‌هایی است که به صورت شبانه‌روزی از هر نقطه شهرستان‌های استان اصفهان امکان برقراری تماس دارد. واحدهای سیار متشکل از تیم مددکار و روانشناس، با اطلاع خط ۱۲۳ وارد عمل شده و در موارد مورد نیاز تیم‌های تخصصی مداخله‌ای به هنگام، رایگان و در دسترس ارائه خدمات می‌دهند.

۲۰ مرکز اورژانس اجتماعی در استان اصفهان

وی با اشاره به تعداد مراکز اورژانس اجتماعی استان اصفهان، ادامه داد: در حال حاضر استان اصفهان دارای ۲۰ مرکز اورژانس اجتماعی است که سهم شهر اصفهان از این تعداد دو مرکز است و مابقی مراکز در شهرهای آران وبیدگل، کاشان، فریدون‌شهر، شاهین‌شهر، خمینی‌شهر، فلاورجان، بهارستان، فولادشهر و زرین‌شهر دایر و در حال فعالیت هستند.

کارشناس مسئول اورژانس اجتماعی استان اصفهان تصریح کرد: اورژانس اجتماعی دارای سه سطح است. سطح یک تنها مختص شهر اصفهان بوده، به صورت شبانه‌روزی در حال فعالیت است و افراد به صورت خود معرف یا از طریق مراجع قضائی به مراکز ارجاع داده می‌شوند. مرکز سطح یک شهر اصفهان واقع در خیابان خیابان مصلی است و به علت پراکندگی شهر اصفهان یک مرکز سطح سه نیز در منطقه عاشق‌آباد اصفهان دایر است تا سمت دیگر شهر نیز تحت پوشش قرار گیرد.

وی اضافه کرد: فعالیت‌های مرتبط با اورژانس اجتماعی شامل حوزه‌های اجتماعی مانند خودکشی، خشونت‌های خانگی یا مواردی است که به هر دلیلی افراد در معرض آسیب‌های اجتماعی با این خط تماس می‌گیرند. موارد گزارش شده به خط ۱۲۳ بیشتر شامل خشونت‌های خانگی مانند همسرآزاری، کودک‌آزاری و سالمندآزاری است.

۱۰۰ تا ۱۳۰ تماس با خط ۱۲۳ در طول شبانه‌روز / سالمندآزاری و همسرآزاری در صدر موارد

توفیقی‌زواره اظهار کرد: به صورت شبانه‌روزی و در طول ۲۴ ساعت، حدود ۱۰۰ تا ۱۳۰ تماس با این خط برقرار می‌شود که از این تعداد ممکن است ۴۰ تا ۵۰ تماس جزو تماس‌های مرتبط با فعالیت‌های اورژانس اجتماعی باشد. به طور متوسط حدود یک هزار و ۱۰۰ تماس در ۹ ماهه سال جاری با خط ۱۲۳ گرفته شده است. تماس‌ها از هر جای استان اصفهان که برقرار شود کارشناسان، مورد گزارش شده را به کارشناسان شهرستان مربوطه اطلاع می‌دهند و در صورت نیاز به مداخله جدی، مداخله صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به بالاتر رفتن درصد گزارش‌های خشونت خانگی در طول شیوع بیماری کرونا، ادامه داد: در طول سال‌های شیوع بیماری کرونا، موارد گزارش شده از خشونت‌های خانگی به خصوص سالمندآزاری و همسرآزاری با توجه به شرایط قرنطینه و سایر موارد، درصدهای بالاتری را به خود اختصاص داده است.

کارشناس ارشد روانشناسی افزود: تمام تلاش کارشناسان اورژانس بر این است که شرایطی فراهم کنند تا در صورت ایجاد آسیب‌های اجتماعی برای جامعه هدف خود، با ارائه خدمات تخصصی نسبت به توانمندسازی و در صورت امکان بازگشت به خانواده اقدام کنند.

رسالت اورژانس اجتماعی در موارد خودکشی

وی تصریح کرد: استان اصفهان نیز مانند سایر استان‌ها در مورد افزایش آسیب‌های اجتماعی و خودکشی تابع عوامل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی گوناگونی بوده و در مورد آسیب‌های اجتماعی تا حدودی روندی صعودی داشته است همچنین استان اصفهان به عنوان یک کلانشهر به علت وسعت، جمعیت و پراکندگی خود یکی از استان‌هایی است که موارد ارجاعی اورژانس اجتماعی بالایی دارد.

توفیقی‌زواره خاطرنشان کرد: رسالت اورژانس اجتماعی در مورد خشونت‌ها یا اقدام به خودکشی حضور در صحنه و منصرف کردن فرد از اقدام به خشونت یا خودکشی با حمایت‌های روانی و اجتماعی است. همچنین اگر فردی اقدام به خشونت خانگی یا خودکشی داشته است، اقدامات بعدی مشاوره‌ای در جهت توانمندسازی یا تثبیت خلق فرد توسط اورژانس اجتماعی صورت می‌گیرد.

کد خبر 546241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.