تشریح و بررسی ۷ ایده عمران شهری اصفهان

آئین تشریح و بررسی هفت ایده عمران شهری با همکاری مشترک مدیریت پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری و مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تعدادی از کارشناسان دغدغه مند شهر ایده‌هایی را در قالب هفت موضوع به مدیریت شهری ارائه دادند که صبح امروز _دوشنبه ۱۳ دیماه_ در جلسه‌ای تحت عنوان «هفت ایده عمران شهری» با حضور اعضای شورای شهر و مدیران شهری بررسی شد.

میان ایده تا عمل و عمل تا نظارت گسست داریم

مصطفی نباتی‌نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در این نشست اظهار کرد: تصمیم‌گیر، تصمیم‌ساز، شهر اندیش، شهرداری و شهروند هر کدام نقش‌های مهمی دارند، اما این مشکل وجود دارد که وقتی همه آنها در نقش‌های خود فرو می‌روند، ارتباطی با دیگران ندارند.

وی با تاکید بر اینکه فرایندی را در شورای اسلامی شهر اصفهان با همکاری مدیریت شهر آغاز کردیم تا شاهد یادگیری و تعالی باشیم، افزود: با بهره‌مندی از ایده‌های شهروندان می‌توان شکوفاتر از گذشته حرکت کرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در جلسه تشریح و بررسی ایده‌ها باید مستقل از جایگاه حقوقی پیرامون ایده‌ها صحبت کنیم، اظهار امیدواری کرد: خروجی گفت و گوی انجام شده یک گفتمان غالب سازمانی شود.

نباتی نژاد خاطرنشان کرد: با تعامل و گفت و گو می‌توان طرح‌های خوبی در راستای توسعه و پیشرفت شهر ارائه کرد که در این رابطه اخیراً از میان دغدغه‌ها و سخنان یکی از رانندگان که در زیر مجموعه مدیریت شهری فعالیت می‌کند، طرح سامانه اطلاع رسانی پیشرفت پروژه‌های شهری را تدوین و ارائه کردم.

وی افزود: با برگزاری چنین جلساتی برای ایده پردازانی که دغدغه شهر را دارند بستری فراهم شده است در واقع معتقد هستیم که غیر از انجام مأموریت‌های کلان باید بستری برای جذب ایده کسانی که خارج از جریان سازمانی هستند را فراهم کنیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه ممکن است بعضی ایده‌ها با دیگر برنامه و طرح‌های مصوب شهری مغایرت داشته باشد ادامه داد: باید همه ایده‌ها بررسی شود که آیا مغایرت وجود دارد یا خیر که البته اگر مغایرت هم داشت و تشخیص داده شد اجرای طرحی برای شهر مؤثر است می‌توان با اضافه کردن یک تبصره این مغایرت را رفع کرد.

نباتی نژاد با اشاره به اینکه برای رسیدن یک ایده به طرح نیازمند اجرای مطالعات امکان‌سنجی هستیم گفت: البته طرح‌هایی در شهر وجود دارد که مطالعات امکان‌سنجی آن انجام نشده و اکنون آن طرح‌ها سربار شهر هستند؛ بخشی از مصوبات ادوار قبل را احصا کرده و هر بار با طرح تعدادی از آنها در صحن علنی شورای شهر عملیاتی شدن آن مصوبات را پیگیری می‌کنم.

وی با تاکید بر اینکه در بررسی ایده‌ها باید تعارفات مرسوم را کنار بگذاریم ادامه داد: بی تفاوتی سازمانی یکی از گرفتاری‌های امروز است و این نگرانی وجود دارد که این بی تفاوتی توسعه یابد.

ساختار موجود همه را ایده گریز کرده است

علی صالحی، سخنگو و عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: این روزها که موضوعات شهرداری را بررسی می‌کنیم آنچه بیشتر از هر موضوع به چشم می‌آید این است که ایده‌آل‌ها را در چهار چوب ساختار موجود می‌بینیم؛ این نگاه باید تغییر کند، زیرا باید متفاوت از هر آنچه در سال‌های گذشته بوده‌اید خودتان را در شهر سهیم بدانید.

وی با تاکید بر اینکه بزرگترین مانع در مقابل تحول در شهر ادراک و ذهنیت ما است، گفت: مهمترین دستاورد چنین گفت‌وگوهایی نزدیک کردن ایده به واقعیت و واقعیت به ایده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در هر حوزه باید آرمان گرایی واقع‌بینانه شکل گیرد و اگر از مانع اصلی که در ذهن‌های ما وجود دارد عبور کنیم می‌توانیم خدمت به مردم را به شرایط مناسب‌تر از آنچه هست، تغییر دهیم.

محله محوری، شالوده اصلی هفت ایده عمران شهری

مرتضی نصوحی، مدیر پژوهش خلاقیت و فناوری نوین شهرداری اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: در اصفهان شهروندانی داریم که نسبت به مسائل شهر دغدغه دارند و برای ارائه پیشنهاد و ایده تا رسیدن به نتیجه وقت و انرژی بسیاری می‌گذارند که بسیار ارزشمند است.

وی با اشاره به طرح مطالعاتی انجام شده در تهران که به ازای هر یک نفر که بر روی یک صندلی در سازمان‌ها نشسته ۲۰۰ فرد صاحب صلاحیت و ایده در جامعه وجود دارد که می‌توانند بر روی آن صندلی بنشیند، گفت: سازمان‌ها به تنهایی و با استفاده از ظرفیت نیروهای درون سازمانی خود نمی‌توانند کارها را پیش ببرند.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه باید فضا را برای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فکری خوب باز کنیم، ادامه داد: این رویکرد در شورای اسلامی شهر اصفهان شکل گرفته است که باید از آن استقبال کرد.

نصوحی با اشاره به اینکه شالوده اصلی هفت ایده عمران شهری که در جلسه مطرح شد محله محوری و مشارکتی شدن فعالیت‌ها است گفت: اولویت شهردار اصفهان توسعه میز محله‌ها است که هر هفته جلسات ویژه برای تحقق آن برگزار می‌شود تا شاهد اتفاقات ویژه در محله‌ها باشیم.

وی با اشاره به اینکه ایده‌های عمران شهری ارائه شده در جلسه هفت سرفصل اصلی دارد و شامل زیر مجموعه‌هایی برای تشریح سرفصل‌ها است افزود: همه دیدگاه‌ها و گفت‌وگوهای انجام شده در جلسه مستندسازی و برای بررسی بیشتر به کمیته‌های زیر مجموعه به ویژه کمیته پیشنهادات ارجاع می‌شود.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری نوین شهرداری اصفهان با اشاره به محدودیت بودجه‌ای که در شهرداری وجود دارد، گفت: یکی از ویژگی‌های هفت ایده عمران شهری این است که بیشتر آنها برای اجرا نیاز به بودجه شهری ندارد؛ آنچه مهم است اینکه خودمان در مجموعه شهرداری به این عزم برسیم که کارها شدنی است و انجام آن را یک ضرورت بدانیم.

نصوحی تاکید کرد: شهرها باید خودگردان شوند و برای اداره از لایه‌های بیرون شهر خودشان را منفک کنند در این راستا شهرها باید در راستای تاب آوری حرکت کنند.

هفت سرفصل ایده عمران شهری

محمد گوهریان، ایده پرداز هفت ایده عمران شهری نیز در این آئین با بیان اینکه اتفاق مبارکی که طی چند سال اخیر در اصفهان افتاده است موجب شده احساس کنیم وضعیت شهر هر سال بهتر از سال قبل است، اظهار کرد: طی چند سال گذشته طرح چگونگی توسعه کسب و کار خانگی در محله‌ها را مطرح کردیم و بر اساس آن در همین دوره شیوع کرونا ۴۰ محله را مورد بررسی و تحقیق قرار دادیم.

وی افزود: همه فعالان در کسب و کارهای محلی انتظار داشتند دولت محصولات آنها را بخرد که این نگاه اولین و مهمترین اشتباه آنها است؛ زیرا محله‌ها و محصولات تولید شده در آن خود باید تبدیل به برند شود و نباید در گام اول به بیرون از محله خود فکر کنند.‌

ایده پرداز هفت عمران شهری در ادامه با تشریح هفت سرفصل و بیان جزئیات هر فصل به بیان ایده‌های عمران شهری پرداخت و در پایان کارشناسان و متخصصان با طرح سوالات و پیشنهادهای خود این ایده‌ها را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش ایمنا، هفت سرفصل اصلی ایده عمران شهری شامل «ایجاد هویت بصری و نام تجاری محله برای توسعه کسب و کارهای خانگی و محلی و بازارچه‌های محلی»، «طراحی ترمیمی نقشه و معماری بیرونی اماکن مسکونی و تجاری»، «اجرای برنامه جامع کنترل زباله»، «آماده سازی و اصلاح قوانین با تمرکز بر حق همسایه همشهری حریم خصوصی و شهروندی»، «طرح تحول مدیریت شهری با هدف افزایش کارایی، کارآمدی، چابکی، شفافیت و بروز رسانی»، «پیشنهاد هفت فضای کالبدی ایرانی اسلامی در حوزه معماری و برنامه‌ریزی شهری» و «طراحی شبکه جامع مشاوران هیأت منصفه شهری» است.

کد خبر 546204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.